Itt a bizonyíték: Tarlósnak volt igaza a Lánchíd-vitában

Tarlós István egy hete azt nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak, hogy a főpolgármester és csapata „gyermeteg, triviális szamársággal tereli el a figyelmet a Lánchíd-felújítás anomáliáiról.” A volt főpolgármester felháborodását az váltotta ki, hogy Karácsony Gergely hivatala egy közleményben ismét azt állította, hogy ők bruttó nyolcmilliárd forinttal olcsóbban újítják fel a műemlék hidat, mint elődeik tették volna – írja a Pesti Srácok. Tarlós válaszul azt kérte, hogy az együgyű próbálkozás helyett adják ki a pályázatok közokiratnak minősülő dokumentumait, és pillanatok alatt lelepleződik a csalás. A PestiSrácok.hu a hivatalos nyilvántartásból lekérte mindkét eljárás dokumentációját, és kiderült: természetesen Tarlósnak van igaza, a 2019. nyári közbeszerzés a Váralagút és a pesti villamos- és közúti alagút teljes felújítását (utóbbi újjáépítését) is tartalmazta, tehát a mostani városvezetés drága és rossz üzletet kötött, amikor a Tüttő Kata főpolgármester-helyettes volt élettársának érdekeltségébe tartozó A-Híd Zrt.-t más feltételekkel bízta meg a feladattal.

Forrás: pestisracok.hu2021. 02. 08. 15:01
Forrás: Horváth Péter Gyula/PS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Tarlós által indított közbeszerzésen 34 milliárdba került volna a Lánchíd felújítása, most 26 milliárdba kerül, Tarlós 9 év alatt nem újította fel, mi felújítjuk – áll a Főpolgármesteri Hivatal január 29-i közleményében. Karácsonyék tehát azt állították, hogy Tarlós István volt főpolgármester és csapata drágábban tendereztette a Lánchidat, míg ők most olcsóbban megoldják ezt. Erre reagált portálunkon Tarlós István, többek között a következőket mondta:

„Ma már talán csak az hiszi el, aki nagyon akarja. Ha valaki kicsit is koncentrál, tényleg nem kell több hat eleminél, hogy átlássa a konkrét vitatott kérdés lényegét: két, jól elkülöníthető elemből álló projekt költsége nem hasonlítható össze csak az egyik elem költségével. Mondhatta volna a városvezetés, hogy igen, drágább lesz a munka, ezért meg azért, de hogy azt bizonygassa, hogy a drágább a matematikailag olcsóbb, ilyen együgyű kísérlettel még soha nem találkoztam!

Mivel a politikai kommunikációban csúsztatni, valótlant állítani az esetek többségében jogilag nem merít ki semmilyen tényállást, ezért bizonyosra vehető, hogy a begyakorolt ferdítést minden alkalommal el fogják ismételni. Azonban az általuk is, televízióban botor módon meglobogtatott dokumentumot, továbbá a 2019-es ajánlatokat és az azokban konkrétan szereplő részletes vonatkozó adatokat közérdekű adatokként éppenséggel ki lehet kérni, ha valaki kíváncsi rá. Abban esetleg valótlant állítani, tényadatokat letagadni, hamisítani, manipulálni: annak viszont már van tényállása.”

Mint kiderült, nincs is szükség újabb közérdekű adatigényléssel bombázni Karácsony Gergely hivatalát, elegendő az okiratokat kikeresni és letölteni az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerből (EKR), amelyet 2018 óta üzemeltet a kormány a Közbeszerzési Hatóság és az EU közreműködésével.

Bár a Főpolgármesteri Hivatal vádaskodó kommünikéje bruttó összegekről ír, a dokumentumokban mindvégig nettó tételek vannak, így az összehasonlítás alapjául használjuk mi is azokat!

A BKK Zrt. közbeszerzési eljárásának az elektronikus rendszerben EKR000771412020 számon nyilvántartott eredményét idén január 18-án hirdették ki. Ebben az áll, hogy az A-Híd Zrt. nettó 18,721 milliárd forintért a pályázat győztese:

Ugyanebből a dokumentumból kiderül, hogy mi a közbeszerzés tárgya (érdemes figyelmesen végigolvasni a megbízás műszaki tartalmát, az ugyanis kizárólag a Lánchíd felújítását, egyes elemeinek, például a gyalogosjárdájának az újjáépítését tartalmazza):

És akkor lássuk a még Tarlós István főpolgármesteri mandátuma idején, 2019. júliusban elindított közbeszerzés eredményét, amelyet már Karácsonyék felügyelete alatt bíráltak el, 2020. január 21-én!

Az okirat EKR000877862019 számon található meg az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben. Beszédes egyébként, hogy Tarlósék nyílt, uniós közbeszerzést hirdettek, míg a mostani DK–MSZP–Momentum-koalíció már tárgyalásos eljárást rendelt el, az átláthatóság nagyobb dicsőségére.

Mint látható, szoros versenyben itt is az A-Híd Zrt. adta a legolcsóbb ajánlatot, nettó 24,643 milliárd forintosat. A mostani városvezetés ezt a pályázatot fedezethiány miatt végül érvénytelennek nyilvánította, hangosan mutogatva a kormányra. Lássuk a Tarlósék által elindított közbeszerzés műszaki tartalmát!

Bizony, bizony! A Lánchíd mellett szerepel benne a Széchenyi tér alatti villamos-közúti aluljáró és a várhegyi alagút felújítása!

Tehát az egyik alma, a másik körte, ráadásul ha Karácsony Gergely főpolgármester és a Gyurcsány Ferenc egyik legközelebbi bizalmasának számító Draskovics Tibor volt pénzügyminiszter, ma BKK-elnök már egy éve kiválasztja a szívüknek oly kedves A-Híd Zrt.-t (a referenciák hiánya ellenére is), akkor mindössze 5,9 milliárd forint felárért két év alatt elkészült volna a Lánchídhoz szorosan kapcsolódó Váralagút teljes rekonstrukciója és a pesti villamos- és közúti alagút felújítása, ami külön közbeszerzéssel aligha fog beleférni ebbe az összegbe, ráadásul újabb évekre megbéníthatja majd a Belváros forgalmát. Érdemes amúgy a Tarlósék által 2019 júliusában kiírt ajánlatkérés részleteibe is belepillantani. Abból látszik, hogy magára a Lánchídra vonatkozó rész műszaki tartalma a régi és az új közbeszerzésben alig változott, pedig 2019 végén óriási hiszti indult egy tanulmány okán, borzalmas, rejtett hibákat emlegetve a hídszerkezetben:

Jó kérdés, hogy ha tehát nem merültek fel újabb műszaki elvárások a felújítás kivitelezésével szemben, akkor miért kellett ez az egyéves politikai hecckampány a kormány hibáztatásával, a híd leomlásának rémképével és végül az új közbeszerzéssel? A válasz valószínűleg a részletekben van elrejtve, hiszen az első közbeszerzés sokkal kedvezőtlenebb feltételeket írt elő a nyertesnek. Bár 2019-ben hangyányival előzve, de a Tüttő Kata baloldali főpolgármester-helyetteshez és volt élettársához közelálló A-Híd Zrt. adta a legolcsóbb ajánlatot, velük kétséges lett volna a szerződéskötés jogszerűsége. Trükköztek ugyanis a referenciákkal, aminek az lehetett az oka, hogy a Gyurcsány–Bajnai-kormányzás óta nem vettek részt az előírthoz hasonló méretű közberuházásban. Ezért a feltételeket az új közbeszerzésben enyhítették és kiszorították a vetélytársak többségét, ráadásul az elnyert megbízási díjból ötmilliárd forintot most előre, „puszira” átutaltak nekik. Minderről a jövőben még biztosan sok szó fog esni,

a lényeg most az, hogy a Főpolgármesteri Hivatal cikkünk elején idézett és papagájszerűen ismételgetett közlése közokiratokkal igazolhatóan hazugság!

Végül nézzünk meg még egy fontos állítást! Karácsony Gergely csapata ugyanis azt állítja, hogy pénzhiány miatt kellett lemondani a Lánchíd, a Váralagút és a villamos-aluljáró együttes felújítását célzó korábbi közbeszerzést, és azért késlekedtek egy évet az újabb eljárással, mert a kormány nem adott több támogatást a célra a megígért hatmilliárd forintnál. Még tavaly ősszel fordultunk közérdekű adatigényléssel a Főpolgármesteri Hivatalhoz, s ebből az derült ki, hogy a 2019-es átadás-átvételnél még 212 milliárd forint megtakarítása volt Budapestnek, amiből bőven futotta volna a felújítás állítólag borzalmasan sürgető megkezdésére.

Bár összehasonlító algebrai írásunknak ez sem tárgya, ha már újra elővettük ezt a táblázatot, rögzítsük itt újra: Budapest baloldali vezetése egy éve alatt el is tapsolta a megtakarítás negyedét. Ismerős?

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.