– Bár ellenzékben sok szépet tudtak mondani Karácsony Gergely főpolgármesterék, most azonban tehetetlenek a saját munkavállalóik megvédésében, megsegítésében is.
Amikor hatalmon vannak, elsőként a munkavállalóktól és a nyugdíjasoktól vesznek el, ahogyan annak idején Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon is tették – jelentette ki lapunknak Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője azzal kapcsolatban, hogy a baloldali vezetésű főváros nyilatkozatban rögzítette, nem támogatja a bérszövetségbe tömörült vállalatok, köztük a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) béremelését az idén. Hozzátette: – A baloldal semmi mást nem tesz több mit tíz éve, mint népszerűséget remélve, egyfolytában mindent megígér az embereknek, és mindent követel a kormánytól. Ha van realitása, ha nincs.

Fotó: Kurucz Árpád
Mint korábban megírtuk, a BKV igazgatósága néhány nappal azután fogadott el nullaszázalékos béremelést tartalmazó üzleti tervet a 2021-es esztendőre, hogy a bérszövetségbe tömörült fővárosi cégek (a BKV és a BKK mellett a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., valamint a Budapest Közút Zrt.) március 19-én kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztek a bértárgyalások mielőbbi eredményes lezárásáért.
A cégek vezetőivel a főváros is egyeztetett, ám utóbbi képviseletében Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes továbbra is elzárkózott a béremeléstől, forráshiányra hivatkozva.
A főváros mindössze különböző szándéknyilatkozatokat tett Karácsony Gergely helyettesének és Kordás Lászlónak, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnökének közös közleménye szerint.
– Bár a főváros vezetése minden olyan javaslatra nyitott, amelyekhez nem kell pénz, továbbra is elzárkóznak az ebben az évben megvalósítandó béremelés elől, ami pedig számunkra teljesen elfogadhatatlan
– értékelte korábban a tárgyalásokat lapunk kérdésére Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke.
A szakember hangsúlyozta, hogy a hatszázalékos – vagyis a bérek reálértékének megőrzését jelentő – emelés a minimális követelésük, mivel a konkurenciát jelentő állami vállalatoknál – a MÁV-nál és a Volánbusznál – napirenden van a béremelés, ami komoly munkaerő-elszívó hatásként jelentkezhet a BKV-nál. Szavai szerint tetézi a problémát, hogy nagyjából 200-250 pozíció az elmúlt évek viszonylag jó béremeléseinek ellenére sincs betöltve, valamint hogy csak ebben az esztendőben több száz munkavállaló megy nyugdíjba a közlekedési vállalattól.
Annak kapcsán, hogy Kiss Ambrus azt hangoztatta: nagyjából novemberre béremelések nélkül is 16 milliárd forintos mínuszba fordul a főváros költségvetése, Gulyás Attila arra mutatott rá, hogy a bérszövetség összes cégénél végrehajtott hatszázalékos emelés mintegy nyolcmilliárd forintot tenne ki, ami szerinte nem lenne túl nagy ár a BKV üzemképességének biztosításáért.
Bár a járvány felszálló ágában nem terveznek sztrájkot tartani, akár már egy hónap múlva is többnapos munkabeszüntetést helyezett kilátásba, ha a főváros nem változtat a jelenlegi álláspontján.