2 783 533 forint
– április 15. és 24. között, azaz indulása óta ennyit költött Facebook-hirdetésekre az Erősítő nevű új portál. Az ellenzéki üzeneteket közvetítő internetes felület új modellt alkalmaz: nem készít saját tartalmat, vállaltan mások cikkeit, anyagait dolgozza fel, majd hirdeti meg a közösségi médiában. A jelek szerint nem kevés pénzzel.
Az elképzelés lényege az egyébként impresszum nélküli felületen olvasható bemutatkozás szerint a következő: „Ha neked mint olvasónak, szívügyed egy társadalmi, közéleti, kulturális téma, de nem tudod, hogyan hívhatnád fel sokkal több ember figyelmét rá, akkor jó helyen jársz, az Erősítő tud neked segíteni a hangosításban.”
Ellenzéki propagandafelület
Ez így afféle társadalmi felelősségvállalást „erősítő” tevékenységnek is tűnhet, ám valójában nem erről van szó. Az Erősítőn, illetve annak Facebook-oldalán
kizárólag az éppen aktuális ellenzéki narratívába illeszkedő cikkek propagálása zajlik.
Jelenleg „30 független hírforrást” követnek, és tervezik továbbiak bevonását.
Íme a szemlézett lapok (nem teljes) listája: 24, Telex, HVG, 444, Magyar Hang, Válasz Online, Szeretlek Magyarország, Átlátszó, G7, Qubit, Direkt36, Media1, Mérce, Mfor, Szabad Pécs, KecsUP, Debreciner, Veszpresszó.
Észtországi hátország és óbaloldal
Adódik a kérdés: ki állja a cechet? Ez nem derül ki a tájékoztatóból, amelyben a hosszú távú működés kapcsán közösségi támogatást emlegetnek. Ugyanakkor azt is írják, igyekeznek az „oldal elindításához és fenntartásához egyéb forrásokat is bevonni”.
A minden jel szerint a balliberális média politikai üzeneteinek terjesztését felvállaló online felület adatkezelője egy Észtországban, Tallinban bejegyzett cég, az Amplify App OÜ, amelyet pontosan ugyanarra a címre jegyeztek be tavaly decemberben, mint a több száz milliós forgalmat bonyolító, DatAdat OÜ nevű vállalkozást. Az Amplify (magyarul: erősítő)
képviselője Dessewfy Tibor, aki a DatAdat tulajdonosi körében is feltűnik.
Dessewffy egyébként szociológus, az Átlátszó korábbi meghatározása szerint a „Gyurcsány–Bajnai-korszak emblematikus agytrösztje”, a Demos egykori vezetője, de őt találjuk az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának az élén is.