Egy régi terv valósul meg Budapesten, a Széll Kálmán tér környékén, a BKK-nak azonban nem sikerült lépést tartania a tervezéssel és a kivitelezéssel. A Vár mindkét oldalán kétségbeesetten kapkodják a fejüket a külföldiek és a helyiek egyaránt. Nem a járatok ideiglenes átalakításával van a gond, hanem a tájékoztatás hiányával, ami mindenkinek fejtörést okoz.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyár elején döntött arról, hogy Budapest befejezi a Tarlós István városvezetése alatt megkezdett Széll Kálmán téri felújítási projektet, vagyis megvalósítja azt az elemet, amelyet akkor már megterveztek, de nem kerülhetett a többi közé: a Postapalota renoválásával egyetemben egy olyan aluljárórendszert épít, amely a tér Vár felőli részét összeköti a Városmajorral, és ezzel akadálymentes átjárást biztosít gyalogosok és kerékpárosok számára egyaránt. A munkálatok tavaly augusztus óta tartanak, ám a BKK-nak a mai napig nem sikerült megoldania, hogy az utazóközönség időben értesüljön a változásokról.
– Egy amerikai vendégemnek próbáltam megmutatni a várost az augusztus 20-i ünnepet követő hétvégén – mondta lapunknak egy név nélkül nyilatkozó férfi. – Hétfőn a Várba szerettünk volna felmenni a Széll Kálmán tér felől. Csak ott jutott eszembe, hogy a buszok nem a megszokott helyről indulnak. Nem találtunk semmilyen feliratot, tájékoztatást, ezért a szembejövőket próbáltuk megkérdezni, honnan indul a 16A? Kétféle választ kaptunk: „nem tudom”, illetve „szerintem nem indul”. Végül BKV-s járművezetőket kérdezgetve oldottuk meg a problémát.
Utánanéztünk, a Bkk.hu oldalon magyar nyelven megjelentek a közlemények a közlekedési rend változásáról, de arról, hogy honnan indulnak a járatok, nem találtunk információt. Az angol nyelvű menüben pedig nincs közlemény a Széll Kálmán téri változásokról.
– Az online közleményekkel kapcsolatban van egy nagy baj – magyarázta nyilatkozónk. – Ha valaki az EU-n belülről érkezik, könnyen, roamingdíj nélkül hozzáférhet az információhoz. Az unión kívüliek azonban – így a tengerentúliak is – nagy bajban vannak, hiszen Budapesten, noha sok intézmény, vállalkozás kínál ingyenes wifit, illetve ez elérhető néhány téren vagy a közösségi szolgáltatásban is, az elérés nem folyamatos. Az EU-n kívüliek sem GPS-t, sem a BKK Futárt, sem más hasonló alkalmazást nem tudnak használni a tájékozódáshoz anélkül, hogy rettenetes számlát ne kellene fizetniük érte otthon.
Amint a lapunknak nyilatkozó férfi elmesélte, a tájékoztatás hiánya nem csak a Széll Kálmán tér felől közlekedve merült fel.
– A Várból a Clark Ádám tér felé mentünk le a 16-ossal. Itt egy magyar kirándulókból álló csoporttal találkoztunk, amelynek tagjai ott, a buszon, egy utastól tudták meg, hogy a Duna felőli felvonó aznap nem működik. Kétségbeesetten próbálták kideríteni, akkor hogyan jutnak fel a Várba, végül a vezető magyarázta el, hogyan tudnak busszal felmenni.
És ez nem minden, a probléma a Hűvösvölgy felé közlekedve is előkerült.
– Szerdán a fogaskerekűköz igyekeztünk – mesélte informátorunk –, felirattal, tájékoztatóval megint nem találkoztunk az 56-os villamos megállójában, egy éppen arra járó BKV-dolgozó – látva az utasok tanácstalanságát – mondta el, hogy a Hűvösvölgy felé mostantól egy 61-es jelzésű busz közlekedik. Ezután már csak a megállót kellett megtalálnunk. Harmadszorra sikerült.