– Szentendre Magyarország egyik ékszerdoboza, a jelenlegi HÉV-állomás és az ahhoz tartozó közterek pedig egész egyszerűen méltatlanok ehhez
– mondta a szerda délelőtti sajtótájékoztatón Vitézy Dávid. Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója hozzátette, hogy az elkészült koncepcionális terveket még véleményezheti a lakosság, az engedélyes tervek tavasszal készülnek el, a munkák 2023-ban indulnak. A főigazgató megjegyezte, hogy a BFK – bár nem feladata – koncepciótervezést kért a végállomás környékére is.
Vitézy Dávid elmondta, hogy egyesített utasforgalmi teret akarnak létrehozni a HÉV és Volánbusz utasai számára:
minimum 300 férőhelyes P+R parkolót és szintén legalább 300 férőhelyes kerékpártárolót; olyan kiskereskedelmi, vendéglátó egységeket, amelyek az állomáshoz kapcsolódóan ki tudják szolgálni a mindennapi igényeket; rövid idejű, úgynevezett K+R (Kiss+Ride) parkolási lehetőséget; taxiállomást – mindezt a köztér zöld és gyalogosbarát fejlesztésével.
A részletekről szólva elmondta: a HÉV hasonló módon fog beérkezni Szentendrére, mint eddig, és a végállomása is nagyjából ugyanott lesz. Mellette, a jelenlegi helyén lesz majd a buszállomás – folytatta –, közös tető alatt, egy térbe integrálva. Rendezik és megújítják a P+R parkolót a Vasúti villasor oldalán, valamint új, 275 férőhelyes parkolóház épül a mai Volán-pályaudvar hátsó részén, földszintjén taxiállomással és K+R lehetőséggel. Kerékpártárolók több helyen lesznek, közvetlenül a HÉV-peronok mellett és a parkolóház térségében.
Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója kiemelte, hogy összefüggő, átlátható, jó minőségű új közteret kívánnak létrehozni, amely behálózza a környéket, a gyalogoshálózat minden irányba bekapcsolja a térséget.
Az új végállomás közlekedési csomópontként működik, ugyanakkor a város második központja lehet – fogalmazott, hozzátéve, hogy bővíteni akarják a zöldfelületek arányát. Kitért arra is, hogy a BFK – Vitályos Eszter kérésére – koncepciótervet készíttetett a HÉV-végállomás mellett lévő kereskedelmi és szolgáltatási területre.
A tervet átadják az önkormányzatnak, továbbá partnerséget ajánlanak, „de alapvetően Szentendre felelőssége az, hogy ezen az önkormányzati területen egy kereskedelmi-szolgáltatási fejlesztést legalább azon a színvonalon, ahogy ezt a HÉV-állomás fejlesztését elvégezzük, megtegyék” – fogalmazott. Megjegyezte: az általuk készített koncepcióterv a leégett élelmiszerboltot pótolni képes, nagy alapterületű, összefüggő új élelmiszerüzletről, valamint egy alatta kialakítandó szolgáltatóházról szól. A részletekről Facebook-oldalán is beszámolt:
A sajtótájékoztatón Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára, fideszes országgyűlési képviselő felidézte, hogy a fejlesztés első, júniusi bemutatásakor továbbította az itt élők kérését a BFK vezérigazgatójának, hogy a HÉV-végállomás és a Volánbusz-pályaudvar integrált fejlesztésekor a közvetlen környezet fejlesztési lehetőségeit is vegyék figyelembe a tervezéskor. Az államtitkár elmondta, hogy az Átölel a Pilis-Dunakanyar elnevezésű kezdeményezés felmérése egyértelműen megmutatta, hogy a lakók a térség közlekedésfejlesztését tartják legfontosabb kérdésnek.
Emlékeztetett: a közlekedés javítását segítik a kormány intézkedései is, így a 10-es és a 11-es főút rekonstrukciója, a Budapest–Esztergom vasútvonalon munkába álló emeletes motorvonatok, az elkerülő utak észszerű kialakítása és használata, valamint az M0-s hiányzó szakaszainak megépítése.
Hozzátette: a HÉV-végállomásnál leégett, a lakók számára kulcsfontosságú élelmiszeráruház mihamarabbi pótlása elégedhetetlen, és ebben minden segítséget megadnak a városnak.
Borítókép: Vitézy Dávid (Fotó: Mohai Balázs)