Kovács István: A mi céljaink túlmutatnak a választási győzelmen

Most kezdődik az igazi munka – jelentette ki lapunknak a Megafon Központ alapítója. Kovács István elmondta, a mostani választáson egyszer s mindenkorra kiderült, hogy nem lehet mutogatni a Facebook-cenzúrára, amikor a jobboldaliak nem sikeresek a neten, ezt a Megafon eredményei is igazolják. Az alapítóval a Megafon jövőbeli terveiről, a választás tanulságairól és a baloldal kommunikációjáról is beszélgettünk.

2022. 05. 11. 6:50
Kovács István Megafon megalapitója 20220502 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: BACH MÁTÉ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A 2019-es önkormányzati választás egyik nagy tanulsága volt, hogy a közösségi médiában baloldali túlsúly van. Mára azonban kijelenthető, hogy a jobboldal visszavette a vezetést, de legalábbis felzárkózott a közösségi oldalakon. Mennyiben adott hozzá ez a választási sikerhez?
– A közösségi média és általában az internet az egész életünkre, így természetesen a politikára is egyre nagyobb hatással van. Magyarországon különösen így van ez, ahol a Facebook penetrációja világviszonylatban is kiemelkedő: tízből nyolc felnőtt ember mondja azt, hogy rendszeresen használja a Facebookot. Ennek hatása talán már 2019-nél is hamarabb kiütközött, a jobboldal pedig mintha elaludt volna ebben a versenyben. Nem volt fent megfelelő módon a közösségimédia-felületeken, ezért volt hatalmas szükség a Megafonra. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy felerősítsük a jobboldali hangokat. Ezt a munkát 2019-ben kezdtük el, de nagyon messze vagyunk még attól, hogy egyenlő feltételekről beszélhessünk. A közösségimédia-platformok terén nem felénk lejt a pálya, az ellenfél írta a szabályokat, amelyek nekik kedveznek, egy ilyen környezetben tudtunk mégis sikeresek lenni. Ezért nagyon fontos az, amit elértünk. Most fordult elő először, hogy mind a két oldal nagyon nagy erőforrásokkal volt jelen a közösségi médiában. Ez egy olyan trend, ami csak erősödni fog a jövőben.

– Gyakran hangzik el a vád, hogy a Megafon rengeteg pénzt költött el az indulása óta.
– Pontosan annyit költöttünk el, amennyit a támogatóink azért adtak, hogy felerősítsük a hangunkat. A másik oldalon a kampányidőszakban nagyságrendileg annyit költöttek el, mint mi, de teljesen átláthatatlan módon, a háttérből. És van még egy nagy különbség: ha összehasonlítjuk, hogy egy hirdetésre mennyi interakció jutott, akkor azt látjuk, hogy nálunk tízszer annyi. Vagyis a mi üzeneteink tízszer olyan jól rezonáltak a közösségi médiában. Ez azért is lehet így, mert a legjobb szakembereket sikerült összegyűjteni egy műhelyben, és van egy változás, ami elindult. Nem ciki már elmondani a jobboldali véleményt a Facebookon. Ehhez a Megafon jelentősen hozzájárult. Az emberek, akik eljönnek ide, teljesen hétköznapi életet élnek, és egyik pillanatról a másikra véleményvezérek lesznek. Lehet, hogy nem érnek el annyi embert, mint mondjuk Rákay Philip, de a saját maguk mikroszcénájában jelentős erőket tudnak megmozgatni. Közülük jelentős véleményvezérek kerültek ki, gondolok itt akár Filep Dávidra, a Kopaszra, akár a Konverzió oldalt üzemeltető Dávid Bencére. Azt sem kell elhallgatni, hogy a Megafon véleményvezérei a kampánytól függetlenül is meghatározó szerepet töltenek be a magyar közéletben.

– Márki-Zay Péter például kétszer is felhívta Deák Dánielt a kampányidőszak alatt.
– Igen, elmagyarázta neki, hogy amiket mondott, azokat nem is úgy gondolta, Bohár Dánielt pedig kihívta sudokuzni. Vagyis a megfelelő szerénységgel, de azt lehet mondani, hogy a Megafon által támogatott véleményvezérek is meghatározó szerepet játszottak a kampányban.

– Nemcsak a jelenlét hiánya, de a jobboldali tartalmak cenzúrája is nagy gondot okozott a múltban. Megtanult a jobboldal alkalmazkodni a különböző platformokhoz, vagy inkább a cenzúra elleni küzdelem sikere érzékelhető?
– Ami kiderült a mostani választáson egyszer s mindenkorra, az az, hogy nem lehet mutogatni a Facebook-cenzúrára, amikor a jobboldaliak nem sikeresek a neten. Ez nem azt jelenti, hogy a Facebook ne lenne egy balliberális ideológiától fűtött műhely, hiszen ugyanazt képviselik, amit Soros György, vagyis a nyílt társadalom ideo­lógiáját. Ebben fogantak ezek a cégek, így mindig ennek az ideológiának a terjesztése lesz a céljuk. De külföldi példák is igazolják, hogy jobboldali tartalom is lehet sikeres. Az Egyesült Államokban az egyik legnépszerűbb politikai véleményvezér, Ben Shapiro már-már a jobboldali véleményskála széle felé kacsintgat. Ha megnézzük, hogy Magyarországon kik a sikeres politikai véleményvezérek, akkor azt látjuk, hogy a Megafon arcai nagyon is előkelő helyen vannak, annak ellenére, hogy jobboldali véleményt mondanak el. Persze minket is sújtott a cenzúra, Rákay Philip oldalát is letiltották. Ilyenkor lehet keseregni, hogy nem megyünk fel a pályára, mert úgyis letiltanak, és lehet azt is csinálni, hogy felállunk a padlóról, ha százszor ütnek le, akkor százszor állunk fel és még nagyobb erőbedobással, csak azért is harcolunk, küzdünk az online térben. Mi ezt csináltuk, és bebizonyítottuk, hogy ez sikerülhet.

– Mi lesz most a Megafonnal, hogy vége a választásnak?
– Most kezdődik az igazi munka. A mi célunk nem a jobboldali kormány választási győzelme volt. Természetesen nem titkoljuk, hogy jobboldaliak vagyunk és dolgoztunk érte, de a választási győzelem egy szükséges feltétele volt annak, hogy az igazi céljainkat megvalósíthassuk. Nyilván, ha egyszerre kellene küzdenünk a Facebook-cenzúrával, a brüsszeli elnyomással és egy olyan baloldali kormánnyal, amelyik szintén be akar záratni minket, az tragédia lenne számunkra. Ezért is örülünk nagyon, hogy nem így történt. A mi céljaink túlmutatnak egy választási győzelmen: meg akarjuk változtatni az egész internetet, azt a világot, amiben élünk, és amiben egyre fontosabb szerepet tölt be az online tér. Bőven van még tennivalónk.

– Ezek szerint a képzések is folytatódnak? Ha igen, kiknek a jelentkezését várja a Megafon?
– A képzés soha nem állt le, a választás nem érintette a képzési tevékenységünket. Folyamatosan jöttek és jönnek is az emberek, arra biztatok mindenkit, hogy jelentkezzen, nemre, korra, végzettségre függetlenül a gimnazistáktól a nyugdíjasokig. Mi azt ígérjük, hogy a maga szintjén mindenki fog tudni egyet előre lépni, ha elvégzi a négynapos alapképzésünket. Utána, ha van kedve ezt komolyabban csinálni, ahhoz minden segítséget megadunk, vannak specializációink és mentorprogramunk is.

– Rákay Philip YouTube-csatornája, a Patrióta lendületesen indult, de pár videó után abbamaradt a projekt. Várható-e a folytatás?
– Amikor az erőforrásainkkal gazdálkodunk, szem előtt kell tartanunk, hogy hol tud a legjobban hasznosulni az a véges számú munkaóra, anyagi forrás és gyártókapacitás, amivel rendelkezünk. Úgy láttuk az elmúlt időszakban, ebben a nagyon felhevült helyzetben, aminek a csúcsa a választási kampány volt, hogy a Facebookon tudtuk a legnagyobb hatást elérni. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne kellene más platformokra fókuszálni. A YouTube-on és a TikTokon már jelen vagyunk, de azt szeretnénk, ha a közeljövőben a jobboldali vélemények itt is olyan hangosan szólnának, mint a baloldaliak. Meg szeretnénk hódítani ezeket a platformokat.

– Milyen hosszabb távú céljai vannak a Megafonnak?
– Amellett, hogy mi az online térben látszódunk a legjobban, és elsősorban az is a célunk, hogy az online jelenlétet erősítsük, egy olyan közösséget hoztunk létre, amely a fizikai térben is rendszeresen találkozik. Elindítottuk tavaly a Megafon klubot, amin több száz ember szokott részt venni, akik közül sokan politikai rendezvényekre nem járnak, de van egy erős, megafonos identitásuk és van bennük tettvágy. Azt szeretnénk, ha a következő időszakban az a nagyon erős közösség, aminek a magja már most is megvan, még nagyobb közösséggé váljon, akár vidéken is. Az ország minden területén rendkívül népszerűek voltak a Megafon véleményvezérei, amit az országjárás is segített. Büszke vagyok rájuk, mert időt és energiát nem kímélve, az ország minden szegletében jártak. Bár fontos az online tér, de csak kiegészíti az emberi kapcsolatokat és azt a valódi világot, amit nem lehet pótolni.

– Hogyan látta a baloldal jelenlétét a közösségi médiában? Ők milyen eszközökkel éltek?
– Egy évtizedes, már-már behozhatatlan előnye volt a baloldalnak a Megafon színre lépése előtt, és ezt jócskán sikerült ledolgozni. A politikai véleményvezérek terén pedig sikerült megelőzni őket. Ez nem azért volt, mert nekünk több erőforrásunk vagy felületünk volt, hanem azért, mert nálunk hiteles arcok vannak, a legkisebb elérésű, a képzésről frissen kikerült és oldalt indító emberek ugyanúgy meg­győződésből mondják el a véleményüket, mint a nagy nevű influenszereink vagy a támogatott véleményvezéreink. Ők sem központi üzeneteket, hanem a saját véleményüket mondják el. Ezzel hitelesek tudnak lenni, és ez a legfontosabb. Senki nem mondhatja azt, hogy a Gyurcsány Ferenc vezette baloldalon ne lenne anyagi erőforrás, csak a baloldali véleményvezérek megpróbálnak független-objektív szerepben tetszelegni.

– Ez miben nyilvánult meg?
– Elég, ha arra gondolunk, hogy a baloldali nagygyűlésen konferansziészerepet betöltő, sztárriporterré avanzsáló egykori villalakó, Osváth Zsolti minden alkalommal baloldali politikusokat látott vendégül és készített velük PR-interjúkat. Olyan szinten agitált a jobboldal ellen, hogy a legvéresebb szájú propaganda volt az, amit művelt, ennek ellenére minden alkalommal elmondta, hogy ő független a politikától, neki ahhoz semmi köze. Nem hiteles. Mi soha nem csináltunk titkot abból, hogy jobboldali emberek vagyunk, jobboldali értékrendet képviselünk. Mindenkinek felerősítjük a saját véleményét, ezért tud ezerféleképpen megszólalni az a jobboldali hang, amely erősen hallható és hiteles volt a kampány során. A baloldalon ezt már kezdik kapiskálni azok, akik értenek hozzá. Láthattuk, hogy mennyire volt eredményes Karácsony Gergely kampánya, amely teljesen átláthatatlan forrásokból működött és a Facebookra koncentrált. A baloldali propagandahálózat a kampány során nagyjából ugyanannyit költött, mégis ha az elért eredményeket nézzük, akkor látható, hogy a fasorban sincsenek. Ez azért van, mert nem volt hiteles az ő hangjuk, a mieink azonban hitelesen tudtak megszólalni.

– Donáth Anna, a Momentum képviselője az Európai Parlamenthez fordulna a Megafon elhallgattatásáért. Gyengítheti-e a Megafon működését az esetleges külföldi beavatkozás?
– Megpróbálhatnak és meg is próbálnak bojkottálni, a baloldalon szervezett trollhálózat működik, folyamatosan jelentgetik fel a véleményvezéreinket, ez egy már meglévő jelenség. Az sem újdonság, hogy Brüsszelbe rohangálnak segítségért. Én azt látom, hogy megijedtek attól az érdemi változástól, ami megindult a közösségi médiában. Donáth Annának azon posztja alatt, amelyben arra panaszkodott, hogy a Megafon által támogatott véleményvezérek leuralták a Facebookot, de ő majd elmegy segítségért Brüsszelbe, 5:1 arányban őt küldték el a kommentelők melegebb éghajlatra. Sőt, a Kopasz pikírt hangnemű kommentje több lájkot kapott, mint az eredeti poszt. Ezt nem lehet megmagyarázni az ő oldalukon propagandával és erőforráscsatával. Egész egyszerűen a mi hangunk hiteles az emberek számára, az övék pedig nem.

Borítókép: Kovács István (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.