– A 2019-es önkormányzati választás egyik nagy tanulsága volt, hogy a közösségi médiában baloldali túlsúly van. Mára azonban kijelenthető, hogy a jobboldal visszavette a vezetést, de legalábbis felzárkózott a közösségi oldalakon. Mennyiben adott hozzá ez a választási sikerhez?
– A közösségi média és általában az internet az egész életünkre, így természetesen a politikára is egyre nagyobb hatással van. Magyarországon különösen így van ez, ahol a Facebook penetrációja világviszonylatban is kiemelkedő: tízből nyolc felnőtt ember mondja azt, hogy rendszeresen használja a Facebookot. Ennek hatása talán már 2019-nél is hamarabb kiütközött, a jobboldal pedig mintha elaludt volna ebben a versenyben. Nem volt fent megfelelő módon a közösségimédia-felületeken, ezért volt hatalmas szükség a Megafonra. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy felerősítsük a jobboldali hangokat. Ezt a munkát 2019-ben kezdtük el, de nagyon messze vagyunk még attól, hogy egyenlő feltételekről beszélhessünk. A közösségimédia-platformok terén nem felénk lejt a pálya, az ellenfél írta a szabályokat, amelyek nekik kedveznek, egy ilyen környezetben tudtunk mégis sikeresek lenni. Ezért nagyon fontos az, amit elértünk. Most fordult elő először, hogy mind a két oldal nagyon nagy erőforrásokkal volt jelen a közösségi médiában. Ez egy olyan trend, ami csak erősödni fog a jövőben.
– Gyakran hangzik el a vád, hogy a Megafon rengeteg pénzt költött el az indulása óta.
– Pontosan annyit költöttünk el, amennyit a támogatóink azért adtak, hogy felerősítsük a hangunkat. A másik oldalon a kampányidőszakban nagyságrendileg annyit költöttek el, mint mi, de teljesen átláthatatlan módon, a háttérből. És van még egy nagy különbség: ha összehasonlítjuk, hogy egy hirdetésre mennyi interakció jutott, akkor azt látjuk, hogy nálunk tízszer annyi. Vagyis a mi üzeneteink tízszer olyan jól rezonáltak a közösségi médiában. Ez azért is lehet így, mert a legjobb szakembereket sikerült összegyűjteni egy műhelyben, és van egy változás, ami elindult. Nem ciki már elmondani a jobboldali véleményt a Facebookon. Ehhez a Megafon jelentősen hozzájárult. Az emberek, akik eljönnek ide, teljesen hétköznapi életet élnek, és egyik pillanatról a másikra véleményvezérek lesznek. Lehet, hogy nem érnek el annyi embert, mint mondjuk Rákay Philip, de a saját maguk mikroszcénájában jelentős erőket tudnak megmozgatni. Közülük jelentős véleményvezérek kerültek ki, gondolok itt akár Filep Dávidra, a Kopaszra, akár a Konverzió oldalt üzemeltető Dávid Bencére. Azt sem kell elhallgatni, hogy a Megafon véleményvezérei a kampánytól függetlenül is meghatározó szerepet töltenek be a magyar közéletben.