Egyre súlyosabb problémát jelent a sofőrhiány a BKV-nál

Legalább fél éve folyamatosan romlik a helyzet, miközben a baloldali városvezetés továbbra sem veszi napirendjére a probléma megoldását.

MAGYAR NEMZET
Forrás: VG2023. 03. 13. 11:55
KARÁCSONY Gergely
Budapest, 2022. október 13. Karácsony Gergely fõpolgármester beszédet mond az új Mercedes-Benz Conecto buszok jelképes átadásán a Batthyány téren 2022. október 13-án. A BKV buszflottájának frissítésével 135 új, alacsonypadlós Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbusz áll forgalomba Budapesten. MTI/Bruzák Noémi Fotó: Bruzák Noémi
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karácsony Gergelyék az energiaárak miatt aggódnak, pedig a fővárosi tömegközlekedés működése kapcsán egy másik, legalább ennyire súlyos problémára nem fordítanak kellő figyelmet.

A sofőrhiány mértéke soha nem látott szintre ugrott a BKV-nál. A társaság már korábban is jelezte a városvezetésnek, hogy amennyiben nem avatkoznak közbe, úgy a budapesti lakosok ritkábban közlekedő és zsúfoltabb buszokra készülhetnek.

Tavaly négyszeresére nőtt az autóbuszos menetkimaradások száma a BKV-nál – közlekedésszakmai források erről beszéltek a Világgazdaságnak. 

2021-ben még 20 ezer körüli menetkimaradást regisztráltak ebben az állományban, ugyanez 2022-re 80 ezer fölé szökött. A lap szerint ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy tavaly 80 ezer alkalommal várták hiába az utasok a megállókban a buszt vagy a trolit. A 80 ezer körüli kieső buszjárat többéves csúcs, 2017 óta messze a legrosszabb adat. 

A BKV buszflottája sokat javult az elmúlt évtizedben, így műszaki okok nem igazán magyarázhatják a statisztikát. A lap hozzátette, a probléma forrása, hogy egyszerűen nincs elég buszsofőr ahhoz, hogy a BKV összes menetrend szerinti járata közlekedjen. 

Felidézték, hogy a munkaerőhiányra visszavezethető menetkimaradás még 2021-ben is jellemzően egyedi esetnek számított. Majd 2022 második felétől ez megváltozott, olyannyira, hogy jelenleg nincs elég járművezető a BKV-nál ahhoz, hogy a menetrend hiánytalanul teljesüljön.

A sofőrhiány problémájáról már fél éve értesült a Fővárosi Önkormányzat, de azóta sem látszik, hogy a városvezetés a napirendjére vette volna az ügyet.  

A VG kérdésére a BKV úgy nyilatkozott, hogy 2022-ben 135 új autóbusz érkezett. Emellett jelenleg is zajlik a 48 új troli fokozatos forgalomba állítása. A lap szerint ez rögtön másodlagos szemponttá válik akkor, amikor nincs, aki vezesse ezeket.

A társaság elismerte, hogy valós a probléma.

A BKV autóbusz- és trolibuszágazata az előző év folyamán jelentős személyzeti állományvesztéssel szembesült

 – fogalmaztak. 

A BKV szerint a nagyjárműves szegmensben Budapesten, országosan és Európa-szerte is járművezető-hiány van, ezért a társaság is folyamatos küzdelmet folytat az állomány bővítéséért. Hozzátették, hogy a budapesti autóbusz-közlekedés lebonyolítását több szolgáltató együttesen biztosítja, így egy-egy szolgáltató üzemi paraméterei önmagukban nem mutatnak teljes képet. 

A lap kiemelte, hogy a probléma megoldásához politikai akaratra és intézkedések sorozatára lenne szükség. A fővárosi közösségi közlekedés rászolgált a döntéshozók támogatására, hiszen Budapesten naponta 2300 jármű indul útjára, amelyekre megközelítőleg 3,3 milliószor szállnak fel az utasok. Egy év alatt több mint 1,2 milliárdan veszik igénybe a szolgáltatást. Ideje volna, ha a városvezetés is ennek megfelelően kezelné a BKV körüli nehézségeket – tették hozzá.

Borítókép: Karácsony Gergely főpolgármester beszédet mond az új Mercedes-Benz Conecto buszok jelképes átadásán a Batthyány téren 2022. október 13-án (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.