Róma Budapestre költözött

A közmédia számára történelmi feladat volt Ferenc pápa látogatása, több százan dolgoztak azon, hogy minden gördülékenyen menjen – hangsúlyozta lapunknak Altorjai Anita. A Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a Duna csatorna 17 órát, a Kossuth rádió 18 órát, az M1 húsz órát foglalkozott Ferenc pápa budapesti látogatásával, a Bizony, Isten! YouTube-csatorna pedig szintén 19 órát szentelt az eseményeknek. A szentatya apostoli útját feldolgozó dokumentumfilmet várhatóan pünkösdkor mutatják be a nézőknek.

2023. 05. 06. 6:23
20230503 Budapest Altorjai Anita a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Milliók kísérték figyelemmel Ferenc pápa apostoli útját, illetve az ahhoz kapcsolódó műsorfolyamot a közmédiában. Hányan dolgoztak azon, hogy minden gördülékenyen menjen?
– A közmédia számára az idei év legfontosabb eseménye, történelmi feladat volt Ferenc pápa apostoli útja: a látogatás nyilvános programjairól valamennyi televízió- és rádiócsatornánkon és internetes platformjainkon is beszámoltunk. Három napig Budapestre figyelt a keresztény világ – annak érdekében, hogy megfeleljünk a kihívásnak, hónapokkal ezelőtt elkezdődött a felkészülés. A 15 fős Vallási Főszerkesztőség mellett – amely a legkisebb az MTVA-n belül – az M1, az M5, a Duna csatorna munkatársai, a Kossuth rádió és az online szerkesztők, de még az M4 Sport munkatársai is egy emberként álltak a feladat elé, összezárt a közmédia. Ha pedig a külsős közreműködőket is hozzávesszük, akkor

több százan dolgoztak azon, hogy a ráhangolódás időszaka, illetve a pápalátogatás három napja is jól sikerüljön.

Ferenc pápa fogadása a reptéren

– Hogyan készültek a szentatya budapesti látogatására? Milyen műsorokkal próbáltak rávilágítani az apostoli út jelentőségére?
– Ismeretterjesztő műsorokkal, játék- és dokumentumfilmekkel, beszélgetésekkel, interjúkkal szerettük volna a nézőket, hallgatókat ráhangolni a szentatya látogatására, és ez elkezdődött már a húsvéti nagyhéten. A műsorok célja az volt, hogy minél többet tudjunk meg a keresztény gondolatiságról, lelkiségről, Ferenc pápa hitvallásáról, minél részletesebben ismerjük meg a budapesti programjainak fő helyszíneit. 15 részes filmben bemutattuk Magyarország és a Vatikán ezeréves kapcsolatát is. Ezeket a műsorokat a közmédia valamennyi csatornáján – elsősorban a nemzeti főadókon – sugároztuk. A programkínálat összeállításakor a közmédia figyelmet fordított azokra is, akik nem vallásos elköteleződés miatt, hanem pusztán kíváncsiságból követték az eseményeket.

– Hogyan zajlott a három napon át tartó programsorozat közvetítése?
– Onnantól kezdve, hogy Ferenc pápa repülőgépe a magyar légtérbe került, odáig, amíg vasárnap este elhagyta Magyarországot, minden nyilvános helyszínen ott voltunk. A közmédia munkatársai tíz élő helyszínről, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérről, a Sándor-palotából, a Szent György térről, a karmelita kolostorból, a Szent István-bazilikából, a Vakok Boldog Batthyány–Strattmann László Otthonából, a Rózsák terén álló Árpád-házi Szent Erzsébet- és az Istenszülő oltalma görögkatolikus templomból, a Papp László Budapest Sportarénából, a Kossuth Lajos térről, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetemről tudósítottak. 

A Duna csatorna 17 órát, a Kossuth rádió 18 órát, az M1 20 órát, plusz az éjszakai ismétlésben 11 órát foglalkozott Ferenc pápa budapesti látogatásával, a Bizony, Isten! YouTube-csatorna pedig szintén 19 órát szentelt az eseményeknek. A két és fél napig tartó programsorozatot száz kamera közvetítette.

– Milyen értékeléseket kaptak a nézőktől?
– A közvetítéseket kétmillióan követték figyelemmel, és ez kiemelkedően magas nézőszám. Ez a figyelem ékes bizonyítéka annak, hogy a magyarok elkötelezettek a zsidó-keresztény gyökerek, értékek, kultúra, hagyományok iránt. Másrészről pedig bizonyíték arra, hogy a közmédia jól végezte a dolgát.

– Hányan követték Ferenc pápa apostoli útját a közmédia csatornáin?
– A közmédia televízió- és rádiócsatornáin, valamint internetes felületein több millióan követték figyelemmel a Ferenc pápa háromnapos magyarországi látogatásához kapcsolódó műsorfolyamot. Fontos megjegyezni, hogy a televíziós közvetítés élő jelét a közmédia ingyenesen biztosította az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU) valamennyi tagjának. A szabad hozzáférés segítségével az élő közvetítések, felvételek a világ számos tájára eljutottak, többek között átvette a Reuters, az APTN és az AFP, a Vatikáni Televízión keresztül pedig a világ keresztény közösségéhez is elért a magyar közmédia közvetítése.

 Olyan volt, mintha Róma Budapestre költözött volna.

– Melyek voltak a pápalátogatás legnézettebb eseményei?
– A vasárnap délelőtti Kossuth téri szentmisét és a szombat délutáni ifjúsági találkozóról szóló közvetítést nézték a legtöbben. Vasárnap délelőtt a háromórás közvetítés alatt több mint félmillióan kapcsoltak a Dunára, a legnézettebb percekben 425 ezer nézőt értünk el.

– Hogyan összegzik, örökítik meg a szentatya budapesti látogatását?
– Friss az élmény, ezekben a napokban is számos műsorunk foglalkozik a témával. A nézők is azt kérik tőlünk, hogy ismételjük meg, tűzzük újra műsorra a programokat, amelyeket egyébként a Híradó.hu-n, a Médiaklikk.hu-n és a Bizony, Isten! YouTube-csatornán most is vissza tudnak nézni. Ezenkívül 

Járai Judit, a Kossuth rádió szerkesztője – aki a „pápai buborék” tagja volt, így Rómából Budapestre és Budapestről Rómába is elkísérhette a szentatyát – egy dokumentumfilmben dolgozza fel a pápalátogatást, illetve annak utózöngéjét. Judit jelenleg még Vatikánvárosban forgat, a készülő filmet pedig várhatóan pünkösdkor mutatjuk be a nézőknek.

Borítókép: Altorjai Anita (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.