A kormány jövőre bevezeti az egynapos autópálya-matricát – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Világgazdaságnak eljuttatott válaszából.
Az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve a határidőt meg 2024. március 25-re szabta meg, viszont ez a határidő gyakorlatban opcionális, tehát ez jó eséllyel azt jelenti, hogy addig aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. Ennek fényében azt írta válaszában az ÉKM, hogy
jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság ára, sem a hazai bevezetés pontos dátuma tekintetében nem született még döntés.
Az új, kedvező jogosultság bevezetésének érdekében azért sem tolonganak a tagállamok, mert az egynapos autópálya-matrica lényegében bevételkiesést termel az országok útdíjrendszereiben, hiszen egy drágább útdíjtermék felől egy olcsóbb felé tereli a vásárlásokat.
A változásnak tehát az államkassza nem, csupán az átutazó, az úgynevezett tranzitforgalom örülhet
– írta a Világgazdaság.
Az Eurovignetta keretein belül azt már lefektették, hogy miként kell árazni az egynapos autópálya-matricát. Eszerint az ár nem haladhatja meg az éves jogosultság kilenc százalékát, így – az inflációt is beleszámolva – Magyarországon ez körülbelül 5091 forint lenne.