Nehéz szövegértési képességeket elvárni a diákoktól, ha az a Pedagógusok Szakszervezeténél (PSZ) is hiányzik – közölte a Miniszterelnökség. A tárca közleménye szerint a PSZ úgy ítéli el a Miniszterelnökséget vezető miniszter kijelentését, hogy – mint a nyilatkozatból kiderül – maga is egyetért vele. Hangsúlyozták:
a tanárok megbecsüléséért való aggódás különösen hiteltelen egy olyan szakszervezettől, amely annak a baloldalnak a kampányát támogatta és ma is azokkal a pártokkal fúj egy követ, amelyek mindent megtesznek Brüsszelben, hogy a kormány által tervezett, az elmúlt 30 évben példátlan nagyságú pedagógus-béremelést megakadályozzák.
Ha a Pedagógusok Szakszervezetének a tanárok életkörülményei valóban fontosak lennének, akkor – legalább az Európai Unióban – a kormánnyal együtt harcolna azért, hogy Brüsszel törlessze a Magyarországgal és a magyar tanárokkal szembeni tartozását és folyamatos jelentős béremelés mellett 15 hónap múlva átlag bruttó 800 ezer forint legyen a tanári fizetés Magyarországon – írták.
Ami pedig a PSZ által megfogalmazott kritikák valóságtartalmát illeti: Magyarországon minden tankerület esélyegyenlőségi intézkedési tervvel rendelkezik – idézték fel. Hozzátették: a tervek végrehajtását a kormány az EFOP program keretében több mint 10 milliárd forinttal támogatta. A beiskolázási körzetek kialakításakor évről évre fontos szempont a szegregáció kiküszöbölése. – 2015-től kötelezővé tettük az óvodáztatást, amelynek keretében a cigány gyerekek is teljes körű iskolai felkészítésben részesülnek. A tehetséges diákok felzárkózását elősegítendő országos hálózatként működtetjük az Arany János programot, kollégiumi elhelyezést, ösztöndíjat biztosítunk. Tanodákat hoztunk létre, melyek az adott településeken délutáni foglalkozásokat, tanulási lehetőséget biztosítanak az arra rászorulóknak. Programot indítottunk a halmozott hátrányokkal küzdő cigány lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának csökkentése érdekében. A cigány fiatalok felsőoktatási részvételének erősítése érdekében létrehoztuk a roma szakkollégiumi rendszert – sorolták a kormányzati intézkedéseket.
Mint írták,
az új pedagógus-életpályatörvénynek és az arra alapozott pedagógus-béremelési programnak éppen az az egyik célja, hogy a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatása javuljon.
A törvény szerint a kedvezményezett és felzárkózó településeken, továbbá azokban az iskolákban, ahol a hátrányos helyzetű diákok aránya a tíz százalékot meghaladja és felzárkóztató programot folytatnak, húsz százalékkal magasabb fizetést kapnak a pedagógusok – áll a tárca közleményében.
A Miniszterelnökség arra reagált a közleményben, hogy a PSZ azt írta: a kormány az elmúlt 12 év alatt szinte semmit sem tett a diákok esélyegyenlőségéért, a hátrányos helyzetű településeken élő gyermekek felzárkóztatásáért, sőt Magyarországon az iskola még növeli is a társadalmi különbségeket a diákok származásától függetlenül. A szakszervezet elítélte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek a kompetenciamérés rossz eredményeiről tett kijelentését, miszerint „ott, ahol a cigány gyermekek száma nagyon magas, ezek a problémák sokkal erősebben jelentkeznek”.