A 2023-as év vízválasztó volt a MÁV-Start jegyértékesítési területén, ugyanis az online jegyvásárlások aránya beérte a pénztári eladásokat. A jegyek és bérletek 37,7 százalékát már online váltották tavaly – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a MÁV-Start Zrt.
A vállalat azt jósolja, idén várhatóan már az internetes, illetve a mobilalkalmazással történő jegy- és bérletvásárlást választja majd az utasok többsége. A MÁV-Start 2023-ban öt fontos fejlesztéssel tette kedvelhetőbbé és népszerűbbé az önkiszolgáló, azon belül az online jegyvásárlást. A Start Europa jegycsaládnak köszönhetően tízszeresére nőtt az online jegyértékesítés aránya a nemzetközi járatok esetében.
Öt jelentős fejlesztés, amelyek kényelmesebbé teszik az online jegyvásárlást:
- Április 24-én a MÁV-appban kezdődött meg a május 1-jétől használható vármegye- és országbérlet elővételi értékesítése. Az új jegytermékből nyolc hónap alatt már több mint négymilliót vásároltak a közösségi közlekedést választó utasok. Online, a MÁV-applikációban váltották meg 21,8 százalékát.
- 2023 nyarától balatoni főszezoni helyfoglalással közlekedő vonatokra, valamint Győrt érintő szombathelyi, szentgotthárdi és soproni intercitykre már kocsiábrán megjelölve lehetett foglalni ülőhelyet az Elvirában a jegyvásárlásoknál, hasonlóan, mint amikor moziba vagy színházi előadásra váltunk jegyet. Ez a fejlesztés decembertől szinte teljessé vált a belföldi forgalomban közlekedő vonatok esetében, de a nemzetközi járatok közül is számosnál használható ki az igényekhez jobban igazodó helyjegyválasztási lehetőség.
- Szeptembertől egy újabb fejlesztés révén a mobilalkalmazással immár paraméterezetten, helytulajdonság választással (például ablakhoz, folyosó felől, asztalhoz) is lehet a vásárláskor helyet foglaltatni minden helyjegyes vonatra, többek között intercitykre, helyjegyes balatoni vonatokra és belföldi forgalomban helyjeggyel igénybe vehető nemzetközi vonatokra, továbbá azokra a nemzetközi vonatokra is, amelyek a MÁV-appban elérhetők.
- Az utasok az Elvira és a MÁV-app utazástervező és jegyváltási felületein is láthatják a vonatokhoz rendelt vágányszámokat. A tervezett menetrendi adatokon túl már a késéssel korrigált menetrendi idők, valós idejű, frissített érkezési-indulási vágányszámok, a vonatforgalmat befolyásoló rendkívüli helyzetek során pedig az állomások oldalaihoz egyedi tájékoztató üzenetek is megjeleníthetők. Mostanra mintegy 1300 vasútállomás, illetve megállóhely esetén jelennek majd meg online is a menetrendi adatok és a rendkívüli információk. Emellett az ősszel elindított mikorindul.hu webcímen keresztül is megjelennek az állomási kijelzőkön található menetrendi időadatok, az aktuális indulási és érkezési vágányszámok, továbbá a rendkívüli helyzetek okozta forgalmi változásokra, várható késésekre, járattörlésekre figyelmeztető kiírások.
- Belföldi utazás esetében az Elvirában és a MÁV-appban már nemcsak vonatra, hanem a Volánbusz- és HÉV-járatokra is lehet szűrni, megfelelő menetrendi utazási ajánlatokat keresni.
A nemzetközi járatoknál is az online jegyváltás a nyerő
Évente 4-6 százalékponttal emelkedik az online értékesítés aránya: míg 2019-ben 18 százalék volt, addig mostanra már a jegyeladások nettó bevételének 38 százaléka is ebből származik.
Emellett az automatás értékesítés aránya szintén jelentősen emelkedett. Míg 2019-ben 12 százalék, addig 2023-ban már több mint minden ötödik (22,7 százalék) jegyvásárló automatánál váltotta meg a jegyét, köszönhetően annak, hogy 2022 óta már több mint félezer automata áll az utasok rendelkezésére főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken. Tavaly csaknem 15,6 millió jegyet vásároltak az automatákból.