Pályázatot hirdetett a fővárosi önkormányzat fedett, zárható kerékpártárolók beszerzésére és üzemeltetésére. A projekt olyan társasházi, lakótelepi környezetben valósul meg, ahol ez közös tárolóhelyiség hiányában nem vagy csak korlátozottan lehetséges. A lehetőség a közösségi költségvetés egyik nyertes ötlete alapján valósul meg. Minden kerület legalább egy és legfeljebb négy fedett kerékpártárolóra pályázhat, ám azok elbírálásakor előnyt élveznek azok a helyszínek, amelyek közvetlen közelében a legtöbb lakás található, van kerékpárút vagy -sáv, de nincsenek Mol Bubi kerékpárok.
Kitétel, hogy zöldfelületre nem építhető kerékpártároló, viszont azt támogatják, hogy autóparkoló helyére telepítsék azokat. Mivel a keretösszeg ötvenmillió forint, és egy fedett tárolónak jelentős költsége van, ráadásul egy pályázó kerület maximum húszmillió forintot kaphat, így végül mindössze két-három önkormányzat nyerhet forrást.
A szűk keresztmetszet miatt feltehetőleg olyan önkormányzat jut majd lehetőséghez, amely vállalja azt, hogy parkolóhelyeket szüntet meg kerékpártároló létesítése céljából.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: sajnos ez a lépés is egyértelműen mutatja azt az elvakultságot, ami a főváros terveiben mutatkozik a gépjárművel közlekedők kárára. Árulkodó, hogy a meglévő hasznos területek kárára kívánnak kerékpártárolókat létesíteni, még akkor is, ha vannak kihasználatlan területek.
– Egy ilyen eljárás szándékosan szembeállítja a közlekedőket egymással. Előnyben részesítik azokat a pályázókat, akik parkolóhelyeken terveznek kerékpártárolókat létesíteni, ezzel szemben hátrányba kerülnek azok, akik inkább a kihasználatlan járdákra, térburkolatokra, elhanyagolt területekre tennék azokat – húzta alá az autóklub jogi szakértője, aki szerint ez önmagában is mutatja a pályázati kiírás egyoldalúságát.
A Karácsony-kabinet sorra hozza azokat a döntéseket, amelyekkel szándékosan megnehezítik az autósok életét: növelték a parkolási díjakat, a Nagykörúton sávokat és parkolóhelyeket szüntettek meg, több nagy forgalmú út mentén pollerekkel választották le a kerékpársávokat, ami nehezíti a járművek közlekedését, ezzel szemben a kerékpárosoknak hamis biztonságérzetet ad.
Az autóklub szakértője szerint ezeknek az intézkedéseknek lehet autózást visszaszorító hatásuk is, azonban vannak olyan csoportok, például az agglomerációból érkezők, idősek, betegek, gyerekes családok, munkájukat végző szolgáltatók, akiknek létszükséglet a saját gépjármű használata.
– Nekik jelentősen megnehezítik az életüket, másrészt a kitűzött célok tekintetében is kontraproduktív a főváros igyekezete, hiszen az autósok többet keringenek, nehezebben találnak parkolóhelyet, ez pedig nagyobb környezetszennyezésre vezet, vagyis a hangoztatott cél, a zöldítés szempontjából ellentétes eredményt hoz – húzta alá Kovács Kázmér.
A fővárosi önkormányzat a következő ciklusban sem állna le az autósok ellehetetlenítésével.
Rádai Dániel, Józsefváros alpolgármestere a Telexnek adott interjúban elárulta: a dzsipekre, valamint a családosok körében népszerű SUV-okra nagyobb parkolási díjat kívánnak majd kivetni, ám mivel ez fővárosi hatáskör, ez a feladat a Karácsony-kabinetre vár, amennyiben marad a hivatalában. Megjegyzendő, általában a nagyobb családi autókkal a nagycsaládosok járnak, ezáltal is növelnék a kiadásaikat a nagyobb parkolási díjjal.
Józsefvárosban a közelmúltban csaknem négyszáz parkolót szüntetett meg Pikó András polgármester, ráadásul drasztikusan megemelte a helyi lakosoknak a parkolási díjat; van olyan háztartás, amelynek százezer forintot kell fizetnie.
Borítókép: Kerékpártároló (Fotó:Teknős Miklós)