A főváros egyes kerületeiben hamarosan az összes kültéri parkolóhely harminc százaléka kizárólag lakossági parkolást engedélyez az autósok egy részének a nap 24 órájából 13-ban – írta meg a Vezess.hu. A portál emlékeztetett, hogy először 2021 augusztusában a VI. kerületben jelentek meg azok a közlekedési táblák, amelyek a kizárólagos lakossági parkolás lehetőségére hívják fel a figyelmet.
A táblák után sorjázó helyeken este 18 óra és reggel 7 között csak a kerületi parkolási engedéllyel rendelkezők várakozhatnak autójukkal. A lap most több fővárosi kerületet is megkeresett, és kiderült, hogy a kerületekben fotózott KRESZ-táblák mindenütt ugyanazok, az viszont már egyáltalán nem egységes, hogy milyen felfestés jelzi a tilalmat, ha egyáltalán van bármilyen festés vagy jelzés az aszfalton.
Látványos helymegjelölést alkalmaz a VI. kerület, ahol nem sajnálják a vörös festéket az autósok figyelmeztetésére. Minden egyes lakossági helyre felfújják Terézváros címerét. Megint másféle megoldást választ a szomszédos VII. kerületi önkormányzat. Erzsébetvárosban az estétől reggelig a kizárólag kerületi lakosok által használható helyeket a tábla után sárga, szaggatott vonal jelzi a járdapadkán.
Rajtuk kívül több más önkormányzat kezdett bele a helyek egy részének kijelölésébe, a máshol lakók parkolásának korlátozásába. Az V. kerületben közel 5100 parkolóhelyből, 1105 lakossági parkolóhelyet alakítottak ki 2022 szeptembere és 2024 márciusa között. A IX. kerületben 1205 hely szerepel a tervekben, a XI. kerületben pedig éppen most áprilisban jelöltek ki helyeket Sashegy és Albertfalva városrészek egyes utcáiban.
Minden megkérdezett kerületben egyértelmű igent mondtak arra, hogy ellenőrzik-e este 18 óra és reggel 7 között ezeket a helyeket.
A VI. kerület válasza szerint náluk a szabálytalanul parkolók büntetési tétele 13 ezer forint, de lehet kerékbilincs, valamint elszállítás is. A VII. kerületben viszont a szabálysértő gépjárművekre kerékbilincset helyeznek fel a közterület-felügyelők, amelynek eltávolítási költsége 11 500 forint, továbbá az elkövetővel szemben figyelmeztetést alkalmaznak.
Újabban az angolszász Kiss+Ride táblanévből származó parkolóhelyekre is figyelniük kell az autósoknak. Az iskolák, óvodák és bölcsődék előtt kijelölt parkolóhelyek lényege, hogy ezeken egy meghatározott rövid ideig – jellemzően percekig – állhatnak meg a szülők. Amíg beviszik a gyereket az intézménybe vagy éppen csak addig, amíg kiszáll az autóból a diák.
A terézvárosi önkormányzat jelezte, hogy a kerületben két utcában vezették be kísérleti jelleggel a K+R-parkolóhelyet két intézmény előtt, de az a tapasztalatuk, hogy azt nem úgy használják az autósok, ahogy kellene és ami a funkciója. Emiatt ezeken a helyszíneken rendszeresen kellett közterület-felügyelőt biztosítani, hogy a forgalmi rend fennmaradjon, és a magyarul Puszi és Pá névre hallgató parkolók működni tudjanak.
A harmadik terjedő, korábban nem létezett parkolóhelyfajta a föld alatt található. A főváros belső részeit irányító önkormányzatok a felszíni, kizárólagos parkolóhelyek kijelölése mellett különféle magáncégek mélygarázsaiban is biztosítanak helyeket a kerület lakosainak.
Ez is egy módja újabban a kevés hely okozta problémák megoldásának. A XIII. és a VI. kerületben bevezetett rendszer lényege, hogy az a helyi lakos, aki lemond a felszíni, kedvezményes parkolás lehetőségéről, annak az önkormányzat anyagilag támogatja valamely cég, bevásárlóközpont, szálloda stb. mélygarázsában a parkolást. A lakosok kedvezményes díja a céges mélygarázsokban már nem évi kétezer forint körüli összeg, hanem jellemzően havi 15-20 ezer forint, az önkormányzat anyagi segítségével.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)