Következő mérkőzések
Albánia
21:002024. június 24.
Spanyolország
Horvátország
21:002024. június 24.
Olaszország

Elárulta a szakértő, miért nem vette észre a verőcei katasztrófát a szállodahajó

Kiemelt figyelmet csak szélsőséges időjárási körülmények között indokol az a Duna-szakasz, ahol a baleset történt.

2024. 05. 22. 7:26
Komárom, 2024. május 19.
Sérült szállodahajó 2024. május 19-én a Dunán, amelyet a rendõrök állítottak meg Komáromnál. Május 18-án éjjel Verõcénél egy motorcsónak szállodahajóval ütközött. A kisgéphajóban nyolcan utaztak, egyet közülük súlyos sérülésekkel kórházba vittek, két holttestet találtak.
MTI/Krizsán Csaba
Fotó: MTI/Krizsán Csaba
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A nagy dunai hajókon van menetrögzítő berendezés, amely folyamatosan jelzi a hajó útvonalát, sebességét, lényegében majdnem minden adatát, emellett a hajó saját fedélzeti eszközei is rögzítik a legfontosabb paramétereket. Az olyan hobbihajókon, amely Verőcénél a szállodahajóval ütközött, nem kötelezők az ilyen berendezések – mondta Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője az InfoRádiónak.

Nagyon jó lenne, ha lenne ezeken a hobbihajókon hasonló technológia, mert akkor meg tudnánk mondani, hogyan közlekedett. A legnagyobb kérdés, és amire jelenleg keressük a választ, hogy honnan hova tartott, hogyan mozgott a vízen, hogyan kerülhetett a nagy hajó elé, hiszen az a fő szabály, hogy a hobbihajó nem keresztezheti egy nagy hajó útját, sőt meg sem közelítheti. Ez mégis megtörtént

– mutatott rá a szóvivő.

A fedélzeti eszközök híján a hajó sérüléséből próbálják a hajózási szakemberek meghatározni, hogy vajon mi okozhatott rajta ekkora sérülést, minek ütközhetett neki és milyen sebességgel. Tóth Mihály közölte: a jacht sebességével kapcsolatban még igazán jó becslések sincsenek, mert azt sem tudják, hogy hegymenetben vagy völgymenetben haladt-e, azaz a Duna folyásirányában vagy azzal szemben, mert már önmagában ez hatalmas különbséget jelent.

Az eddigi információk alapján a szállodahajó legénysége nem észlelte az ütközést, és továbbhajtott a baleset helyszínéről. Segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatta ki, majd őrizetbe vette a szállodahajó kapitányát a rendőrség. Tóth Mihály azonban ezzel kapcsolatban is több részletre hívta fel a figyelmet. A szállodahajók ezen az útvonalon nagyon gyakran közlekednek, szerinte ez egy bevált útvonal, bevált hajóvezetőkkel, bevált hajókkal, és kiemelt figyelmet csak szélsőséges időjárási körülmények között indokol ez a Duna-szakasz.

A hajón lévő berendezések elsősorban az utasbiztonságot kell, hogy szavatolják, a radarnak is főleg az a feladata, hogy a hajó érzékelje, ha a mederben van valami, amit ki kell kerülni. Egy ilyen gyorsan cikázó hobbihajót, ami nem is fémből van, hanem polikarbonát, könnyűszerkezetes eszköz, nem tudja lereagálni egy ilyen berendezés, ezért az az előírás, hogy a hobbihajó nem közelítheti meg a nagy hajót, ráadásul a nagy hajónak van egy egészen jól értelmezhető holttere, ha abban közlekedik valami, nem is lehet látni szabad szemmel sem

– magyarázta a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a szállodahajó mozgásának utólagos vizsgálatából az derül ki, hogy teljesen üzemszerűen működött a baleset időpontjában. A szakértők döntik majd el, hogy a jacht becsapódását érzékelni kellett volna-e a fedélzeten, de Tóth Mihály hozzátette, hogy

a Dunán hegymenetben a sok hordalék miatt rengetegszer ütődik neki valami a hajótestnek.

A protokoll szerint ha nagy ütődést érez a kapitány, akkor automatikusan reflektort kell kapcsolnia és a vizet kell néznie.

Egyelőre a szakértők a szállodahajó mozgása alapján azt feltételezik: nem észlelte, hogy hajóval ütközött. A szóvivő szerint ez könnyen elképzelhető, mert a szállodahajó olyan, mint egy négy-öt emeletes ház a vízen, amelynek nekirohant egy személyautó. – Nagyon nagy a tömegbeli különbség. Egy kétmillió kilogrammos dolog ütközik egy nagyjából ezer kilogrammos dologgal. A kétmillió kilogrammot ez nem rendíti meg. Arányaiban egy ilyen könnyűszerkezetes hajó becsapódását egy ilyen több ezer tonnás nagy jármű személyzete nem feltétlenül veszi észre – mondta a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője.

 

Borítókép: A sérült szállodahajó (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.