Következő mérkőzések
Ukrajna
18:002024. június 26.
Belgium
Szlovákia
18:002024. június 26.
Románia

A magyar állam visszavásárolta a Ferihegyi repülőteret

Történelmi tranzakció, mostantól újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport Zrt. A Gyurcsány-kormány még 2005-ben kótyavetyélte el a nemzeti kincset.

2024. 06. 06. 17:54
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, korábbi nevén Budapest Ferihegy nemzetközi repülőtér Budapest nemzetközi repülőtere, Magyarország öt nemzetközi repülőtere közül a legnagyobb és legismertebb. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Balaton József)
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport Zrt. – jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). Mindez azt jelenti, hogy a magyar kormány visszavásárolta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető társaságot.

Ferihegyi repülőtér (Fotó: MTVA/Balaton József)

Az NGM közleményéből a következő részletek derültek ki:

  • több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően ma, azaz 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. 
  • Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.
  • A tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports (kontinenseken átívelően több mint 70 helyszínen működtet világszínvonalú reptereket) részéről két körben zajlottak.
  • Az üzletkötés egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak.
  • Másfelől a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodást sikerült kötni.
  • Az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekord méretet képvisel.
  • Vételár arányosan a magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.

A vételár 3,1 milliárd euró, 

  • a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt meghosszabbították.

Még 2023 februárjában derült ki, hogy a magyar kormány ismételten napirendre vette a Budapest Airport Zrt. visszaszerzését. Akkor azzal lehetett számolni, hogy 2023 végéig ez megtörténik, de aztán a szerződés aláírása átcsúszott 2024-re: egészen pontosan volt szó februárról, majd a tavaszról is, legutóbb pedig már azt jelezték, hogy nyárra üthetik le az ügyletet. Most már kijelenthető, hogy ez volt a végső dátum – írja a Világgazdaság.

 

Nagy Márton: Visszaszereztük, újra magyar kézben a reptér!

– Visszaszereztük, újra magyar kézben a reptér – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleménye szerint.

Több mint egyéves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírásra került a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződése. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér – olvasható a közleményben.

– A Gyurcsány-kormány 2005-ben elkótyavetyélte ezt a nemzeti kincset, hiszen az állam számára rendkívül előnytelen vagyonkezelési szerződést kötött. A reptér tulajdonlása szuverenitási kérdés, amely nemcsak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere – írták.

– Éppen ezért volt történelmi bűn, amit 2005-ben a dollárbaloldal a reptér elhibázott privatizálásával elkövetett. Mindezt tovább tetézte, hogy az eladásra gazdasági konjunktúra mellett, békeidőben került sor – tették hozzá.

A jelenlegi kormány ezzel szemben a mostani háborús idők közepette is képes volt arra, hogy kijavítsa ezt a megbocsáthatatlan hibát és visszavásárolja a repteret.

A tájékoztatásban kiemelték: a Budapest Airport Zrt. visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak legösszetettebb és legnagyobb értékű gazdasági tranzakciója.

– Az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekordméretet képvisel. A visszavásárlás rendkívül bonyolult feladat volt, hiszen míg a repteret eladni könnyű, addig visszavásárolni nehéz – írták.

Tájékoztatásuk szerint a visszavásárlási folyamat során az érdekelt felek között végig üzleti alapú tárgyalások zajlottak, az együttműködés pedig a partnerség jegyében zajlott. A reptér visszavásárlásának gyorsasága rendkívülinek számít, ugyanis nem ritka, hogy egy ilyen volumenű megállapodás bárhol a világon hosszú éveket vesz igénybe.

A visszavásárlás érdekében az állam több vagyonelemet is értékesített. Az elmúlt időszakban a magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. sikeresen értékesítette az Erste Bank Hungary Zrt.-ben és a Yettel Magyarországban meglévő tulajdonrészét, valamint a hazai VIG társaságokban meglévő részesedésének döntő részét (az állam 45 százalékos tulajdonrészét 10 százalékosra csökkentette). A három ügylet pénzügyi zárása jelentős, összesen több mint 700 millió eurós (közel 270 milliárd forint) bevételt eredményezett az állam számára, amelyet a budapesti repülőtér visszavásárlásának finanszírozására fordított. A vételár fennmaradó részét a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. az Eximbanktól kapott fejlesztési hitelből, valamint a költségvetés által végrehajtott tőkeemelésből finanszírozta – tudatta az NGM.

A reptér visszavásárlása annak ellenére is sikeresen zárult, hogy a hazai baloldali, háborúpárti média ahol csak tudta, gáncsolta az üzletet. Rendszeresen bukkantak fel ugyanis ártó szándékú, a fikció műfajába tartozó, gyakran szakmailag is megmosolyogtató, hamis híreszteléseket terjesztő írások – írták.

A munka a visszavásárlással nem áll meg. Sőt csak most kezdődik igazán, hiszen a magyar kormány és a francia társbefektető-üzemeltető azon fog dolgozni, hogy a budapesti reptér ne csak a régió, hanem a világ egyik legkiválóbb repterévé válhasson. A reptér a turizmuson és a cargo-n keresztül érdemben fog hozzájárulni ahhoz, hogy hazánk találkozási pont jellege tovább erősödjön, azaz a reptérrel tovább fogjuk erősíteni a nyugati és keleti tőke és csúcstechnológia hazánkban történő összekapcsolását – tették hozzá.

A kormány elvárása egyértelmű: a lakosságot és a gazdaságot magas színvonalon kiszolgáló légikikötőre van szükség. A reptér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét a tulajdonosi joggyakorló Nemzetgazdasági Minisztérium és a VINCI július elején, közös sajtótájékoztatón ismerteti – közölte a minisztérium.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.