Hamarosan Budapesten is tetőzhet a Duna, amelynek vízszintje már nyolc méter felett van, azonban a főváros már készen áll az évtized legnagyobb árvízére. Láng István országos vízügyi főigazgató az M1 aktuális csatorna 48 perc című hírháttérműsorának csütörtöki élő adásában azt mondta, lassú emelkedés várható Budapestnél, szombat estig még körülbelül ötven centiméterrel fog emelkedni a Duna vízszintje, ezt követően lassú apadásnak indul a folyó. Az árvíz miatti lezárások aktuális helyzete nyomon követhető a www.bkk.hu/arviz oldalon. Ahogy azt korábban a BKK már jelezte, szeptember 20-án, pénteken üzemkezdettől lezárták az M2-es metró Batthyány téri állomását.

A vonatok ma már csak áthaladnak az állomáson, le- és felszállni nem lehet. A Batthyány téri metróállomás lezárásának idején a 39-es busz a Széll Kálmán tér és a Batthyány tér között sűrűbben és nagyobb befogadóképességű, csuklós autóbuszokkal közlekedik.
Mától korlátozták a 19-es és a 41-es villamos közlekedését is a Lánchíd térségében. A 41-es villamos a Krisztina körút felé, az 56-os villamos vonalán közlekedik, a 19-es villamos pedig két szakaszon jár: a Bécsi út felől csak a Batthyány téri, illetve a Clark Ádám téri ideiglenes végállomásig (felváltva), Kelenföld felől pedig a Clark Ádám tér megállóhelyig. Mindeközben a BKK sűrűbben indítja a nagykörúti 4-es és 6-os villamosokat, illetve több járat közlekedik az 1-es villamos vonalán is.
Két kapu is védi az országházat
Két árvízvédelmi kapu is védi az Országházat – mondta Horváth Gábor, az Országgyűlés Hivatala gépész művezetője az Országház épületének hivatalos Instagram-oldalán közzétett videóban. A szakember elmondta, hogy a kapuk 2013-ban, a mélygarázzsal és a látogatóközponttal egy időben épültek. Mindkettő vasszerkezetű, az egyik 8,5 méter hosszú, 3,5 méter magas, míg a másik 5,5 méter hosszú és szintén 3,5 méter magas.
Horváth Gábor tájékoztatása szerint a kapukat görgőkön húzták be, majd nekifeszítették egy gumi tömítőszerkezetnek, így nem tud átjutni rajtuk a víz.
A mögöttük lévő másodlagos kapu – egy alumíniumszerkezetű, a Római-partihoz hasonló árvízvédelmi létesítmény – azt szolgálja, hogy ha véletlen beszivárogna a víz, legyen, ami megállítja. Ha ez sem lenne elég, a két kapu közé szivattyúkat is el tudnak helyezni – tette hozzá. A gépész művezető jelezte, hogy a kapukat élesben még nem próbálták, de a tűzoltók már nagy nyomású vízzel tesztelték azokat.