Rövidesen teljesen átalakulhatnak a nagy pályaudvarok

Páratlan ötlettel állt elő Lázár János és a MÁV vezetése.

2024. 12. 06. 5:55
_VEZ4772

2016. január.23. Kelenföldi pályaudvar illusztráció. foto. Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki.

A pályázat során olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserébe vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását. A program így egyszerre szolgálja a közösségi közlekedés fejlesztését, a helyi gazdaság erősödését és az adott településrész fejlesztését is, miközben a fejlesztésbe vont ingatlanok kivétel nélkül állami tulajdonban maradnak.

A projekt országos szinten hét kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetőségét foglalja magában. Ezek közül négy a fővárosban (Keleti, Nyugati, Déli, illetve Kelenföldi pályaudvar), három pedig vidéken, Győrben, Debrecenben és Szegeden található.

A program térségi szintjén olyan – az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító – állomások hasznosítására nyílik lehetőség, amelyek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak. Itt – első körben – Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehet pályázatot benyújtani.

Végül, de nem utolsósorban a program harmadik, helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására nyílik lehetősége annak a vállalkozásnak, amely vállalja a pályázati feltételek teljesítését, mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.

Míg az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítására a MÁV Zrt. projektcégein keresztül nyílik majd lehetőség, a térségi és helyi szintű állomások hasznosítására hosszú távú bérleti konstrukció keretében kínál majd lehetőséget az új program. Az új projekttel kapcsolatban lapunk kérdéseket intézett a MÁV-csoporthoz. Válaszában a szervezet kiemelte:

a program három alapvető szempontot egyidejűleg érvényesít majd: emeli az utaskomfortot, a tágan értelmezett közönség által elérhető szolgáltatások körét és színvonalát, tisztességes megtérülést kínál a befektetőnek, mindenekelőtt pedig tiszteletben tartja a vasútüzemi szempontok elsőbbségét. Semmilyen fejlesztés nem mehet a vasúti szempontok rovására. A cél az állomások érdemi megújítása, modernizálása, a külső források bevonása csupán eszköz.

A MÁV-csoport szerint a terv eredményeként várhatóan magas minőségű üzletek is megjelennek majd a legnagyobb hazai pályaudvarokon.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Vémi Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.