Mindössze fél éve indult az úgynevezett mozgópedagógus módszer, amely az elmúlt időszakban összesen húsz krízishelyzetbe került iskoláskorú gyermekeknek segített abban, hogy minél hamarabb be tudjanak kapcsolódni a jelenléti oktatásba.
„A kapcsolati erőszak miatt átmeneti otthonba kényszerült családok traumatizált gyermekei számára nagy nehézséget jelent az új környezethez való alkalmazkodás, az új szabályokkal és szociális helyzetekkel való szembenézés. A tapasztalatok szerint a gyermekeknek nincs elegendő idejük a testi-lelki felépülésre, ezért az iskolai közösséghez való beilleszkedés gyakran további traumát és újabb kudarcot jelent” – hívta fel a figyelmet Rácsok Balázs, aki egyben hangsúlyozta,
a program lehetőséget ad a traumatizált gyerekeknek arra, hogy már megerősödve érkezzenek az új iskolai közösségbe, míg a tanuláshoz való viszonyuk pozitív irányba változzon.
„A mozgópedagógus által felkészített gyermekek az új iskolát már nem traumaként élték meg, hiszen teret és időt kaptak arra, hogy hozott problémáik, pszichés sérüléseik feldolgozzák. A gyerekek így nem kudarcként élték meg az iskolai beilleszkedést, mivel az egyéni odafigyelés, törődés lehetőséget adott arra, hogy sikereket éljenek meg, és közben új készségeket sajátítsanak el, részképességeik fejlődjenek” – sorolta az Ökumenikus Segélyszervezet stratégiai és módszertani igazgatója.
Az oktatási módszer keretében a gyermekek életkortól függetlenül együtt vesznek részt a tanórákon, ahol egyénre szabott, játékos oktatás zajlik. A pedagógus rugalmasan kezeli a szüneteket, figyelembe veszi a gyermekek egyéni igényeit és fejlettségét, valamint nyugodt légkört teremt a tanuláshoz. A szolgáltatás során a pedagógusok segítik a gyermekek napirendjének kialakítását is.
A harminc napig tartó időszak alatt a reintegrációs folyamatok is felgyorsulnak azáltal, hogy az érintett osztályfőnök előzetes tájékoztatást kaphatott a gyermekről, ezáltal a kijelölt iskola, az érintett osztályközösség is felkészülten tudta fogadni a gyermekeket.
„A köznevelés minden pontján arra kell törekedni, hogy a lehető legnagyobb biztonságérzete alakuljon ki a gyermekeknek. Azokban a terhelt élethelyzetekben, melyekben e program a tanulók mellé áll, nagy érték az egyéni segítségnyújtás lehetősége, hisz a kortárs közösségekben szerzett tapasztalatok, élmények meghatározó hatással bírnak a személyiségfejlődésre” – fogalmazott Balatoni Katalin, köznevelési helyettes államtitkár a mozgópedagógus szolgáltatás első félévének tapasztalatairól.
Rácsok Balázs hozzáfűzte,
szolgáltatásnak ugyanakkor nem célja a gyermek teljes körű felzárkóztatása és az sem, hogy hosszú távon távol tartsa a gyermekeket az iskolai jelenléttől.
A szervezet jövőben szeretné, ha a módszer a védett intézmények és a többi tankerület számára is elérhetővé válna, ezért a munka folytatására való elköteleződésként együttműködési keretmegállapodást írtak alá az Ökumenikus Segélyszervezet és a Dél-pesti Tankerületi Központ képviselői.