Lázár János figyelmeztet: még nem vagyunk túl a nehezén + videó

A MÁV-csoport munkatársai folyamatosan dolgoznak a viharkárok elhárításán.

2025. 07. 09. 12:12
20250707 Balaton
Vihar után - Balatonalmádi, Szent Erzsébet liget
Fotó: Fülöp Ildikó

Veszprém Megyei Napló/Fülöp Ildikó
Veszprém Megyei Napló
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország nyugati része fokozatosan visszatér az eredeti forgalmi rendhez, még a súlyosan sérült észak-balatoni vasútvonal is elindul, igaz, csak dízelmozdonnyal, mert a felsővezeték helyreállításához több idő kell – ismertette Lázár János a közösségi oldalán. Az építési és közlekedési miniszter megjegyezte, hogy a keleti országrészben viszont most léptek a kárelhárítás legintenzívebb szakaszába, miután tegnap délután Debrecen térségében okozott jelentős károkat az orkán.

Miskolc, 2025. július 7.
A viharban letört, az úttestre zuhant faágakat darabolják tűzoltók Miskolcon 2025. július 7-én.
MTI/Vajda János
Dolgoznak a hatóságok a viharkárok felszámolásán (Fotó: MTI/Vajda János)

A MÁV-csoport munkatársai teljes gőzzel dolgoznak a helyreállításon: Északkelet-Magyarországon minden vasutas és volános szakember szolgálatot teljesít, aki behívható volt. Akadt olyan is, aki a szabadságát megszakítva csatlakozott a károkat elhárító, illetve a rendkívüli forgalmi rendet biztosító kollégákhoz – hangsúlyozta a miniszter, aki köszönetet mondott a munkatársak fáradozásaiért.

Sajnos a Debrecen térségi vihar olyan erejű volt, hogy akadt vonat, amelynek az utasait csak órák múltán tudták mentesítő járattal, illetve pótlóbusszal elszállítani a nyílt sínpályáról – közölte Lázár János. Majd hangsúlyozta:

Az érintett utasoktól bocsánatot kérek: nem a MÁV-csoport munkatársain múlt, hogy nem tudtak előbb a segítségükre sietni, út- és pályaakadályok, illetve a telekommunikáció átmeneti összeomlása is nehezítette a dolgukat.

Sajnos a mai napra is jósolnak viharosabb szelet, így ma is okozhat problémát a fák sínekre vagy felsővezetékekre dőlése – hívta fel a figyelmet a miniszter. Jelezte:

nem vagyunk még túl a nehezén, különösen a keleti országrészben, de küzdünk az elemekkel!

Minden utas megértését és türelmét kérte a miniszter.

Ahogy a Magyar Nemzet már beszámolt róla, a szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok helyreállításán, mivel iszonyatos pusztítással járt a vihar.

 

Dolgoznak a helyreállításon

Keddről szerdára virradóan vasúti értelemben kettészakadt az ország: míg a Dunántúlon fokozatosan helyreáll a forgalom és egyre több vonalon tudunk újraindulni, addig Északkelet-Magyarország néhány vonalán újabb nehézségeket okozott a tegnap délután, kora este érkezett jelentős csapadék és orkánerejű szél. Ebben a térségben egész éjjel zajlott és ma is folytatódik mind a hétfői, mind a keddi viharkárok felszámolása, illetve a vasúti forgalom fokozatos újraindítása – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a MÁV.

A hét eleji vihar két nagyobb hulláma egy évtizede nem tapasztalt károkat okozott szinte országszerte.

Hétfőn a legerősebben érintett vasúti terület a Balaton, a fővárosi agglomeráció, majd később a Debrecentől észak és délkeleti irányban húzódó sáv volt,

majd kedden az orkán második hulláma ismét lecsapott az Észak-Alföldre, ahol nehezítette a korábbi károk helyreállítását és újabb problémákat okozott a vasúti, illetve a közúti közlekedésben.

A 100-as, debreceni fővonalon az egyik vágányon fa dőlt a vezetékre, a pályát hosszabb ideig ki kellett zárni, de az éjszakai órákra helyreállt a közlekedés. A sok csapadék és a közszolgáltató áramhálózatát is érintő meghibásodások áramellátási és biztosítóberendezési problémákat is okoztak, de az éjszakai órákra többnyire ezeket is sikerült felszámolni.

A 101-es, Püspökladány–Biharkeresztes vonalon folyamatban van a még hétfőn megrongálódott felsővezeték helyreállítása, ami a mai nap folyamán várható.

A folyamatos kizárások és bizonytalan információk miatt sajnos

több vonat órás, egyes esetekben többórás késéseket szenvedett el, illetve a nyílt sínpályán kényszerült várakozásra.

A mentés megszervezését nehezítette, hogy a vihar következtében a telekommunikációs rendszerek átmenetileg nem működtek, az előzőleg a térségbe irányított erősítőbusz-kapacitás eljutását pedig nem egy esetben közúti akadályok nehezítették.

 

Villám csapott vonatba és vasutasba is

Az elmúlt két napban minden fővonalat érintett a vihar, több mint egytucatnyi helyen dőlt fa a sínpályára, felsővezetékre, így száznál több helyszínen történt felsővezeték-szakadás vagy fakidőlés. Ezek többségét mintegy 80 beavatkozási ponton már a kedd reggeli, délelőtti órákra sikerült felszámolnia több száz munkatársnak, akik ügyeletesként vagy rendkívüli munkavégzésre berendelve, egyes esetekben a szabadságukat önként megszakítva vettek részt a helyreállításban.

Két emeletes KISS motorvonat hibásodott meg a vihar következtében: az egyik sínekre dőlt fán haladt át, megvizsgálták és tovább tudott közlekedni, egy másikba pedig villám csapott Kőbánya-Kispest állomásnál.

Személyi sérülés csodával határos módon nem történt, ugyanakkor a viharos időjárás közepette megkezdett kárelhárítás során egy kisvárdai dolgozót villámcsapás ért, őt megfigyelésre kórházba szállították, szerencsére jól van.

A Volán esetében is számos vonal érintett volt, több helyen órákig tartó útzárak nehezítették a közlekedést, ami kétszeresen is gondot okozott: közvetlenül a buszközlekedés akadályozásán, közvetve pedig a vonatpótlás és -mentesítés lebonyolításán keresztül.

A buszos erősítés a nehézségek ellenére a legmagasabb fokozatban pörgött: az első nap nem kevesebb, mint 207, a második nap több mint 130 MÁV-buszt vetettek be országszerte.

Mind a pályaműködtető, mind a személyszállító társaságnál minden behívható munkatárs szolgálatot teljesített, részt vett vagy a károk elhárításában, vagy a közlekedés fenntartásában, a pótlások és mentesítések biztosításában.

 

Hol indult újra a vasúti közlekedés?

Kedden hajnaltól megindulhatott a vonatforgalom azon vonalak többségén, ahol a hétfői vihar jelentős károkat okozott. Néhány vonalon azonban tart a helyreállítás, egyes vonalakon akár napokig is elhúzódhat.

Keddtől újabb öt vonalon állt helyre a menetrend. Reggeltől a H5-ös HÉV indult újra a kidőlt fák eltávolítása után. Az esztergomi vonalon és a Budapest–Vác–Szob vonalon kedden kora délutánra már helyreállt a menetrend, estétől a veresegyházi vonalon is újraindult a forgalom. A Debrecen–Nagykereki vonalon szerda hajnaltól már megszokott menetrend szerint közlekednek az S506-os járatok.

A Balaton északi partján szerdától dízelvontatással részlegesen megindult a vonatforgalom, a Kék Hullám intercityk már a teljes útvonalukon közlekednek, a Katica InterRégiók és a Vízipók sebesvonatok helyett azonban Csajág és Balatonfüred között még pótlóbusszal kell utazni.

A Püspökladány–Biharkeresztes, valamint a Nyíregyháza–Vásárosnamény vonalon is folyamatosan dolgoznak, ezeken a szakaszokon még pótlóbuszokkal szállítják az utasokat.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Veszprém Megyei Napló/Fülöp Ildikó)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.