Tovább csúszhat a Nagykörút felújítása

A BKK egy lapunknak információkat adó munkatársa szerint a Nagykörút fejlesztése már csak 2029 után lehet reális cél, jelenleg a tervezésre sincs elég pénz.

2025. 07. 22. 13:31
A nagykörúti biciklisáv (Forrás: Facebook/I Bike Budapest)
A nagykörúti biciklisáv (Forrás: Facebook/I Bike Budapest)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi önkormányzati ciklus végére sem lesz semmi a Nagykörút felújításából, a projekt megvalósítása pénz és akarat hiányában teljes egészében átcsúszhat a 2029 utáni időszakra – mondta el lapunknak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyik név nélkül nyilatkozó munkatársa. 

Budapest, 2023. november 29.
Kerékpárút a Szent István körúton 2023. november 29-én. Biztonságosabb lett a kerékpáros közlekedés a Margit híd és a Nyugati pályaudvar között a Szent István körúton, körbeért a nagykörúti kerékpáros útvonal a Margit híd budai hídfője és Újbuda-központ között - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
MTI/Szigetváry Zsolt
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A fejlesztés tervezését közelről is figyelemmel kísérő szakember szerint, 

jelenleg maga a BKK vezetése sem tűnik elkötelezettnek a Nagykörút megújításában. Sokkal inkább egy látszat pótcselekvést hajtanak végre. A valóságban azonban a tervezés befejezésének a finanszírozása is kétséges.

A forrásunk kiemelte, semmilyen garanciát nem lát arra, hogy a nagyszabásúnak tűnő fejlesztés a jelenlegi tartalommal megvalósuljon. 

Az ügyben megkerestük a BKK sajtóosztályát, arra voltunk kíváncsiak, hogy meg tudják-e erősíteni a fejlesztés csúszásáról, illetve finanszírozásáról szóló információkat. Amint érkezik válasz az ügyben, frissítjük a cikkünket. 

Amint arról már korábban beszámoltunk, utoljára június közepén adott ki közleményt a Budapesti Közlekedési Központ, amelyben a Nagykörút fejlesztése kapcsán a munka látszatát keltik. Annak ellenére, hogy a Nagykörút fejlesztésének 2021-es nagy bejelentése óta jóformán egy kapavágás sem történt a biciklisávok felfestésén túl a területen, a BKK bizton állítja, hogy nemsokára megkezdődhet a közterület megújítása.

 Június elején ugyanis megjelent a részletes műszaki tervek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési felhívás.

A kiviteli tervek ugyanakkor az eredményes eljárás lefolytatása esetén előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre. A szervezet most 2028–2029-re ígéri a kivitelezések megkezdését. Vagyis várhatóan az évtized végéig semmilyen komoly, fejlesztés nem indulhat a területen. A Nagykörút megújítása a fővárosi önkormányzat és a BKK kiemelt, stratégiai célja a 2029-ig tartó uniós pénzügyi ciklusban. A Nyugati pályaudvar és a Boráros tér közötti szakasz élhetőbbé tétele olyan lépéseket jelent, mint

· a zöldfelületek megújítása és bővítése,

· a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése,

· a rakodási lehetőségek javítása, valamint

· a közlekedésbiztonság növelése.

A nagykörúti fejlesztések tervezési és a kerékpáros infrastruktúrát érintő kivitelezési munkái (fizikailag védett kerékpársáv és a vállalkozásokat támogató multifunkciós sáv kialakítása, a csomópontok átépítése, valamint a zöldfelület-rendezés egy része) az Európai Unió Top plusz–4.1.2-23 program részeként valósulhat meg. 

Korántsem vehető azonban készpénznek, hogy a nagyszabású tervekből bármi is meg fog valósulni 2025-ben. A Nagykörút felújítása ugyanis már évek óta húzódik. A tervezgetés a felújításról már 2020-ban elindult, majd egy ötletpályázatot is meghirdetett a balliberális városvezetés. Ezzel párhuzamosan a fővárosi önkormányzat már évekkel ezelőtt nagyszabású változásokat tartalmazó látványtervekkel árasztotta el a közösségi médiát. 

Továbblépni viszont nem tudtak, mert mint kiderült, a nagyratörő tervekre nem volt fedezete a fővárosi önkormányzatnak. 

A Nagykörút felújításának újabb állomása volt, hogy 2024 februárjában, az önkormányzati választási kampányt megelőzően a főpolgármester egy kihelyezett kabinetülést követően bejelentette, alapjaiban újítják meg a Nyugati tér és Mester utca közötti szakaszt. Az egyeztetésen részt vettek Terézváros, Erzsébetváros, Józsefváros és Ferencváros polgármesterei is, akik egyöntetűen támogatták a főváros terveit. A felújítás részleteiről azonban a polgármesterek semmilyen információt nem osztottak meg a képviselő-testületekkel, az önkormányzati képviselők is csak a sajtóból értesültek a beruházásról. 

Mindezt annak ellenére tették a polgármesterek, hogy Karácsony Gergely nagyratörő terveinek költségeit részben a kerületeknek kell majd állniuk, a fejlesztést ugyanis uniós, fővárosi és kerületi forrásokból valósítják meg. 

A balliberális vezetésű főváros ráadásul teljes egészében kihagyta az V. kerületi önkormányzatot a Nagykörút fejlesztéséből. Belváros–Lipótváros önkormányzata lapunkat korábban arról tájékoztatta, hogy többek között olyan látványterv is napvilágot látott, amely egy kerületi tulajdonú utcát (Falk Miksa utca) érint, miközben az említett közterülettel kapcsolatban semmilyen egyeztetést nem kezdeményezett a főváros.

Az önkormányzattól megtudtuk: a Nagykörút komplex felújítása kapcsán 2021-ben indult szakmai egyeztetés az érintett kerületek bevonásával, köztük az V. kerülettel is. A fórumon bemutatott tanulmánytervhez a kerület akkor javaslatokat fogalmazott meg és szakmai segítséget nyújtott, hogy milyen irányban szükséges a tervezést folytatni. 

Felhívtuk a figyelmet arra az egyik fő, a Nagykörutat jellemző és megoldandó feladatra, hogy a korábban színvonalas, nagykörúti üzletek minősége mára leromlott. A Nagykörút megújítása viszont szükségszerűen magával hozza a kereskedelmi és szolgáltatói egységek színvonalának emelkedését is, ami a lakossági igények kiszolgálását is elősegíti. Helyben lehet ugyanis megvásárolni a szükséges termékeket, szolgáltatásokat

– idézték fel. Az V. kerület a Nagykörút legnagyobb problémáira már 2021-ben felhívta a figyelmet, és aggályosnak ítélték, hogy hiányzik a megszűnő lakossági parkolási lehetőségre vonatkozó pótlási terv, emellett jelezték a fővárosban tapasztalható, a közterületi nyilvános illemhelyekkel kapcsolatos üzemeltetési problémákat, amelyek a Nagykörutat is érintik.

Borítókép: A nagykörúti biciklisáv (Forrás: Facebook/I Bike Budapest)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.