Március 16. óta tantermen kívüli, digitális munkarendben folyik az oktatás a hazai köznevelési intézményekben a koronavírus-járvány miatt. Az iskoláknak rövid idő alatt kellett átállniuk az új rendszerre, de a szaktárca szerint jól vették az akadályokat.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára a digitális oktatás eddigi tapasztalatait értékelve arról számolt be lapunknak: jól vizsgáztak a pedagógusok és a diákok is.
– A digitális munkarend meglehetősen tág kereteket ad, sokféle eszközt és módszert használhatnak az intézmények, és ahogy a tapasztalatok mutatják, a pedagógusok rendkívül kreatívan élnek is a lehetőségeikkel. Mindez köszönhető annak is, hogy az átállás nem volt előzmény nélküli. Rengeteg fejlesztés zajlott a háttérben, a szakemberek régóta dolgoztak már digitális tartalomtárak létrehozásán és bővítésén, amelyek egy részével csak a következő tanévben rukkolt volna elő az oktatásirányítás, de a rendkívüli helyzetben a tervezettnél korábban kellett őket élesben bevetni.

Fotó: Éberling András
Ilyen például a Nemzeti Köznevelési Portál és az ott elérhető okostankönyv-fejlesztések. A felső tagozatos és a középiskolás évfolyamoknak eddig nyolcvanféle digitális tankönyv készült. Ezek attól különlegesek, hogy a tanulóknak interaktív feladatokat, animációkat is kínálnak az egyes témákba ágyazva. Az Oktatási Hivatal (OH) honlapján elérhető módszertani ajánlás nagyon sokszínű – és nem mellesleg folyamatosan bővülő – kínálatot biztosít tartalmi és módszertani téren is, minden évfolyamnak – fogalmazott lapunknak Kisfaludy László.
A helyettes államtitkár szerint a digitális oktatás az alsó tagozatosoknál különösen nagy kihívást jelent, de ezzel együtt is létezik számos módszer a kicsik online megoldásokra is építő fejlesztésére, amelyek nem terhelik túl a gyerekeket, figyelembe veszik az életkori sajátosságaikat, ugyanakkor a gyermekeknek is érdekesek. Ezek a tartalomtárak, játékos tananyagok ugyancsak megtalálhatók az OH ajánlásában.
Kisfaludy László szerint sok pedagógus érezhette úgy, hogy az új munkarend bevezetésével mély vízbe került, az elmúlt másfél hónapban ugyanakkor rendkívüli módon fejlődtek a tanárok digitális kompetenciái. – Csak az elmúlt időszakban mintegy negyvenezer pedagógus vett részt olyan továbbképzéseken, amelyek a digitális oktatással kapcsolatos kompetenciákat fejlesztik.