– Arra sem volt elég az óraszám, hogy minden témakörrel foglalkozzunk, a gyakorlás már szóba sem jöhetett – magyarázta Bárány Zsolt Béla. – A mostani fejlesztés során az egyik elv az volt, hogy kimutatható csökkentést érjünk el. A 7–8. évfolyamon a leckék 37 százaléka kikerült a tananyagból, míg a 9–10. évfolyamon ez a csökkentés körülbelül 25 százalékos. Egy konkrét példát is hadd említsek: az általános iskolai szakaszban ezentúl csak a szóegyenletek felírása marad a kötelező tananyag, a kémiai jelrendszerrel felírt reakcióegyenletek csak a gimnáziumi képzésben jönnek elő. Egy 15 éves gyermek sokkal könnyebben átlátja és megérti ezt a kérdést, mint egy 13 éves – ismertette a változásokat a kerettantervek kémia munkacsoportját vezető pedagógus. Hozzátette: a módosítással az is céljuk volt, hogy a tanulók már a bevezető évfolyamokon is a mindennapi élethez köthető, alkalmazható ismerethez jussanak.
Bárány Zsolt Béla azt mondja, új témák nem nagyon jelennek meg a kémiatananyagban, viszont néhány témára a korábbinál jóval nagyobb hangsúly kerül, ilyen például a környezet- és egészségtudatos életvitel, a globális klímaváltozás következményei, a fenntarthatóság értékrendjének kialakítása vagy a mindennapok fontosabb anyagaival való ismerkedés.
Szerkezeti változások is vannak – folytatta –, hiszen míg a természettudományos tárgyak közül eddig csak a földrajz és a kémia esetében ért véget 10. osztályban a kötelező tanulmányi rész, ezentúl a fizika és a biológia is le fog zárulni ekkor. Ez új helyzetet teremt, hisz szorosan egymásra épülő tantárgyakról van szó. – Biológiából például csak a 11. évfolyamon tanultak a diákok a biokémiáról, miután 10.-ben kémiából már megismerkedtek az életműködések szempontjából jelentős vegyületekkel. Hogy ez az egymásra épülés megmaradjon, szükség volt bizonyos áthelyezésekre. A gimnáziumi kémia-kerettantervben ezért a szerves kémia a szervetlen kémia elé kerül – hangsúlyozta a szaktanár.
Megjegyezte: a 9. évfolyamon mindössze heti egy kémiaóra marad, az óraszámcsökkentés azonban rövid távon valamelyest enyhíti a pedagógusok létszámhiányát, hiszen közismert, hogy rohamosan csökken a kémiatanárok száma.