Új metrót kaphat Budapest

Nyílt európai uniós közbeszerzést írt ki a Budapest Fejlesztési Központ a leendő 5-ös metró terveinek elkészítésére. A szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak meghosszabbítását, a belváros és a Duna alatt való összekötését jelentő projekt nagymértékben mérsékelheti a fővárosra zúduló agglomerációs gépkocsi-forgalmat.

2020. 02. 25. 6:19
null
Az első szakasz felújítása jövő decemberre készülhet el Fotó: Bach Mát
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) kiírta az 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló tendert – tájékoztatott tegnap Fürjes Balázs. A Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány – a Fővárosi Önkormányzattal egyeztetve – 2018 novemberében döntött a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak teljes megújításának és fejlesztésének előkészítéséről és arról, hogy a tervek elkészülte után a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítanák meg.

– A fővárossal, az agglomerációs településekkel, a BKK-val, a MÁV-val és a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján a mai napon megjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt, nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás – tette hozzá. Fürjes Balázs szerint a következő évtized legjelentősebb, a legtöbb budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő HÉV-fejlesztések tervezőjét a legnagyobb versenyt biztosító, legnyíltabb közbeszerzési eljárás keretében választják ki.

Vitézy Dávid, a kormányzati BFK vezérigazgatója a tervezési feladat műszaki tartalmáról elmondta: teljesen megújul a H6-os ráckevei HÉV, P+R parkolókat létesítenek a vonal mentén. Szintén újjáépül a H7-es csepeli HÉV, és elkészítik a csepeli Erdősor útig tartó vonalhosszabbítás tervét. A tender majdani nyertesének el kell készítenie a ráckevei és a csepeli járatoknak a Közvágóhíd állomástól föld alatt vezető, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbításának a tervét, ami új átszállási kapcsolatot jelent a 3-as és 4-es metrókra. A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között. A H5-ös HÉV is megújul, Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek.

– Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-ek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben – vázolta a terv lényegét Vitézy Dávid. A BFK vezetője hozzátette: a vonalakat a belváros és a Duna alatti összekötő alagút nyomvonala még nem eldöntött, de a most megrendelendő munkák részét képezi az a hatástanulmány is, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a megállóit.

A BFK elemzése szerint a felújítás révén a két déli HÉV-vonal utasszáma 47 ezerről 108 ezerre nőhet. Csepelről az előzetes számítások szerint a jelenleginél hét, Ráckevéről pedig 30 perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a belvárosba, csökken a kényszerű átszállások száma. A beruházást a Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-HÉV Zrt.-vel konzorciumban valósítja meg.

A projekt beleillik a kormány fővárosi közösségi közlekedést támogató terveibe. Az elmúlt tíz évben többek között elkészült a 4-es metró, megkezdődött a 3-as metró teljes felújítása, megvalósult az 1-es villamos Kelenföldi pályaudvarig tartó meghosszabbítása, a 3-as villamos felújítása és a budai fonódó villamoshálózat kialakítása. A kormány segítségével korszerűsített metrószerelvények, új villamosok, trolibuszok és autóbuszok érkeztek a BKV-hoz.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.