Ikarus és Rába buszok búcsúztak a kisalföldi megyeszékhelyen

Hétvégenként már szinte csak Mercedes buszokkal találkozni Győrben.

null

Hogy idáig jussunk, bő évtizedet kellett várni. A Mercedes buszok előtt – az ezüstnyilak kifejezés már nem állja meg a helyét, hisz az új csuklósok színe szürke – a győri autóbuszpark 2010-ben fiatalodott utoljára. A tízes évtized utolsó hónapjaira a győri buszok átlagéletkora karcolta a 20 évet. A buszokban nem volt utastéri klíma, ami a nyári kánikulában versenyképtelenné tette a szolgáltatást. Télen a buszok fűtésével akadt sűrűn baj. Hiába kerültek napi szinten felszínre a problémák, az előző győri városvezetés nem volt hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni a gondok orvoslására. 2019 szeptemberében csúcsosodott ki a helyzet, amikor 24 nap alatt 680 helyi buszjárat maradt ki a városban. Dominóként dőltek a buszok a sofőrök hiánya és az öreg járműpark miatt.

Miután az ÉNYKK beolvadt a Volánbuszba, a fővárosi központú szervezet gyorsan próbálta a győri áldatlan állapotokat rendezni. A kimaradó járatok számát tavaly novemberre átlagosra stabilizálták, majd 2020 elején átcsoportosítottak 17 darab féléves, modern Mercedes-Benz 628 Conecto típusú szóló buszt Kecskemétről Győrbe. A jövőbe mutató első lépés a szerencsének is volt köszönhető, hisz 2019 végén a kecskeméti önkormányzat felmondta a közszolgáltatási szerződést a Volánbusszal. Az alföldi városban saját busztársaságot alapított a polgármesteri hivatal, így a parkolópályára került új Mercedesek gyors döntést követően rögtön kezdhették győri küldetésüket. A szóló Mercedesek átvezénylésekor a Volánbusz januárban jelezte: ez csak a kezdet, az idei évben 22 új csuklós busz is érkezik a folyók a városába.

Szeptember 7-én 16 új Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbuszt adott át a Volánbusz a győri utasoknak, majd rövid időn belül további hat ugyanilyen típusú busz jött a városba.

Főleg olyan győri vonalakon állították sorba a csuklós Mercedeseket, ahol sok munkába igyekvő ember, iskolába tartó diák utazik. Ezenkívül a Mercedesek gyakran segítik azokat a többnyire nyugdíjas utasokat is, akik a Petz-kórházba indulnak vizsgálatokra, kezelésekre.

Minden idők legismertebb magyar autóbusza az Ikarus 280-as; a legendás, Székesfehérváron és Mátyásföldön gyártott típusból továbbra is húsz jármű szolgálja a győrieket.

„Az állományban maradt győri Ikarus 280-asok 1985 és 1998 közötti évjáratúak. Ezeknek a buszoknak majdnem mindegyikét az ezredforduló környékén újjáépítették, még a Kisalföld Volán idején vázcserét hajtottak végre rajtuk” – folytatta Zátonyi Gergely. A klasszikus 280-as csuklósok tehát „nagygenerálon” estek át, amely révén 10 évet „letagadhatnak” a korukból. Az elmúlt egy évben a kisalföldi megyeszékhely buszparkjának 40 százalékát cserélték le. Olyan ikonikus modellektől köszöntek el most ősszel a győri utasok, mint az Ikarus 200-as 200 ezredik példánya, vagy a Rába egykori csuklós prototípusa.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.