Családban marad – Škoda 120L tuning

Bandura Ádám hároméves volt, amikor a szülei vásároltak egy egynapos fehér Škoda 120L autót.

null

Bandura Ádám hároméves volt, amikor a szülei vásároltak egy egynapos fehér Škoda 120L autót. Az első tulajdonos csak átvette a debreceni Merkur-telepen a kocsit és másnap már gazdát is cserélt. Az így vásárolt Škoda 1999-ig volt a családnál. Amikor az eladására sor került, Ádámnak még két éve volt a jogosítvány megszerzéséig, így fel sem merült, hogy megmaradjon a fiúnak. Amikor meglett a jogsi, Ádám olyan baráti társasággal lógott, akikkel autóversenyekre is jártak. Mint mesélte, a Lada volt a kedvenc, mindenki olyat akart a csapatból, ő azonban inkább kötődött a Škodához. Mint mondta, nagyobb kihívásnak érzi a farosból egy komolyabb autót építeni. Elsősorban fehéret akart a családi emlékek miatt, de csak gyári fényezéssel és rozsdamentesen, továbbá fontos kitétel volt az ötfokozatú váltó is. Hosszabb keresésre számított, de végül még abban az évben, decemberben talált egyet Mezőkövesden. Elmentek, megnézték, megvette, hazavitték.

Feltuningolt Škoda 120L
Fotó: Bandura Ádám

Egy nagy lélegzetvétel után elkezdődött az autó személyre szabása, mégpedig az első rugó vágásával, hogy ne legyen az „égben” az eleje. A rugóhoz keményítették a lengéscsillapítókat is, majd következett a sportkormány és a Recaro sportülések beszerelése. Felkerültek szélesített lemezfelnik és nyomtávszélesítők is. Kicsit a motort is megpiszkálták, egy nagyobb fokolású Gaal SP3-as vezérműtengelyt építettek be, valamint a 100-as Škoda hengerfejét a kisebb égéstér miatt (nagyobb lett a kompresszió), és felkerült egy Wartburg karburátor is (mert az kéttorkú). Nem sokra rá egy téli estén a szakadó havas esőben Ádám kátyút fogott az autóval és két felni gallyra ment. Elfogta a méreg és rendőrt hívott, hogy a felnik árát a biztosító kifizesse (ma már ő is nevet a dolgon). Jól kitolt magával, mert a helyszínelő rendőr észrevette a nyomtávszélesítőt, amiről nem volt átalakítási engedély. El is vették a forgalmit – ez volt 2004-ben.

Fotó: Bandura Ádám

Pihenő következett és gyűjtés a következő etapra. A másfél év alatt legalább volt ideje utánanézni, miként lehet engedélyeztetni az átalakításokat. Nem akart úgy járni, mint annak előtte, s mivel akkoriban a közlekedési hatóság rugalmasabban állt a kérdéshez, sikerült megszerezni az engedélyeket.

Elkezdődhetett hát a munka, minimális lakatolás után újrafényezték a kasztnit. Ádám vett egy Favorit motort, hozzá Szuromi vezérműtengelyt, négyleömlős kipufogót és egy škodás körökben száraz futónak nevezett hátsó futóművet. Nagy szerencsével talált 15 colos ATS Classic alufelnit is, ami nagy ritkaság, mert a Škoda osztóköre csak a régi VW Bogáréval egyezik meg. A Recaro üléseket négypontos övekkel felszerelt, csővázas kagylóülésre cserélte, természetesen mindent engedéllyel. A kocsi eredményesen vette a műszaki vizsgát is, nagy volt tehát a boldogság, Ádám pedig teljes nyugalommal tudta használni az autót közúton. Eljárt vele találkozókra és néha kisebb versenyekre is, például a Kakucsringre, vagy Visontára. Később továbbfejlesztette a motort, két 40-es Dellorto karburátort szereltek fel.

A teljes cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

Részben már hivatalos a Lada Niva Legend

Hivatalosan is bejelentették a Lada Niva Legend-et, de a gyári weboldalon még a Lada 4x4 fényképei/prospektusai szerepelnek az új név alatt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.