Egy kis csillogás – DS 3 Crossback E-Tense teszt

Ha van autó, amelyhez méreténél és stílusánál fogva is illik az elektromos hajtás, az a DS 3 Crossback.

null

Emlékeznek még, milyen volt a Lexus kínálata tíz évvel ezelőtt? A csupa konzervatív modell helyett ma már predátor-arcú, egészen megosztó típusokat is kínálnak, azzal a felkiáltással, hogy nem kell mindenkinek tetszeni! Szerintem a DS márkára is tökéletesen igaz ez a filozófia, főleg, hogy a gyökerei mégiscsak a Citroëntől erednek. A DS 3 Crossbackről valósággal süt a különbözni vágyás, mutasson valaki még egy kiskategóriás szabadidő-autót, amelyen ennyi króm lenne! De említhetjük a karosszériába süllyedő (természetesen fényes) kilincseket, a közelről kortárs művészi alkotásnak is beillő márkajelzést, a bumerángra hajazó nappali fényfüzért, vagy a cápauszonyt mintázó hátsó ajtót – mindez egyben egészen különlegessé teszi.

Megosztó? Abszolút! De hogy részletgazdag, az is biztos. A műszerfal a hajtás folyamatábráját is tudja mutatni.
Fotó: Stefler Balázs

Pedig a technikája lényegében a PSA jól bevált építőelemeiből áll össze, padlólemeze és motorkínálata a Peugeot 2008-aséval megegyező, ami azt jelenti, hogy a kis DS-ből is létezik elektromos kivitel. Az 50 kWh-s lítium-ion akkucsomag egy 136 lóerős villanymotort lát el energiával, ésszerű teljesítménye révén a 320 kilométeres WLTP-hatótávolságot simán hozza az E-Tense verzió a gyakorlatban. Sőt, tapasztalatunk szerint városban 350 kilométert is meg lehet tenni úgy, hogy marad egy kis tartalékunk. A fedélzeti számítógép is mindig a biztonságot szem előtt tartva kalkulál, bő 10%-kal kevesebb hatótávolságot jelez. Természetesen az 50 kWh-s akkucsomag otthoni, 230 voltos hálózatról is tölthető, de mivel óránként nagyjából 10 kilométerre elegendő energia vándorol a telepbe, nem igazán életszerű, hogy a kedves tulaj így töltsön. A 22 kW-os fedélzeti töltővel viszont már más a helyzet, ebben az esetben nagyjából 4,5 óra alatt elvégezhető a művelet.

A 136 lóerő egyébként könnyedén mozgatja a vezetővel együtt 1600 kg-os, 4,1 méter hosszú testet, a nyomaték lineárisan érkezik, nem szakad egyből a vezető nyakába, mint azt sok elektromos autónál lehet tapasztalni. Ennek ellenére vizes úton, vagy egyszerűen csak dinamikusabb haladásnál tapadási nehézségekkel küzd az E-Tense, és némi hajtási befolyás is érezhető a volánon – utóbbi kifejezetten vicces, hiszen ilyen jelenségről jellemzően a 300 lovas, elsőkerekes hot hatcheknél szoktunk beszámolni. A vezetési élményt leginkább azonban az eseménymentes szó írja le a legjobban, a villanymotor és úgy általában a külvilág hangjai alig szűrődnek be az utastérbe. Bár futóműve hírből sem ismeri a régi francia autók lágyságát, kormánya szinte légiesen könnyű.

A motortérben nem sok minden árulkodik az elektromos hajtásra
Fotó: Stefler Balázs

S bizony azt is meg kell hagyni, hogy a beltérből sem hiányzik a finomság! Puha, kényelmes ülés fogadja a vezetőt, a sok-sok különleges részletmegoldás miatt pedig egy valódi ékszerdobozban érezhetjük magunkat. Érdekes, hogy a vegyes anyaghasználat ellenére is értékes autó benyomását kelti a DS 3-as, a végtelen mennyiségű rombuszmintával és a különleges kapcsolókkal ugyan elsőre kicsit kaotikusnak tűnik a belső, de tény, hogy igazi egyéniség. Ebbe sajnos az is beletartozik, hogy van egy-két zavaró megoldás, például a váltókar két oldalára helyezett ablakemelők egyértelműen ide tartoznak. A 4,1 méteres méret miatt a hátsó sor ugyan passzentos, azért dicséret illeti a konstruktőröket, hogy az akkucsomag ellenére az elektromos verzió raktere (350 liter) megegyezik a benzines és dízel változatokéval.

Bár a DS-re osztották a PSA-csoporton belül a prémiummárka szerepét, árképzése korántsem annyira öntudatos, az elektromos DS 3-as 12 990 000 Ft-ja mindössze 90 ezerrel teszi drágábbá Peugeot megfelelőjénél. Az igazi kérdés persze az, hogy az E-Tense ér-e négymillióval többet a 155 lovas csúcsbenzinesnél. Merthogy a villanyos DS hiába gyors és finom autó tisztességes hatótávolsággal, a többi elektromos modellhez hasonlóan inkább azoknak szól, akiknél az autóvásárlásban nem a forintok, hanem a zöld közlekedés iránti elkötelezettség a legfontosabb.

Ha van autó, amelyhez méreténél és stílusánál fogva is illik az elektromos hajtás, az a DS 3 Crossback.
Fotó: Stefler Balázs

Az eredeti cikk ITT érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.