Balaton körüli kirándulás a japánok elektromos kisautójávál

Az Autómotor.hu csapata egy Honda e-vel Balaton-kerülő túrára vállalkozott, hogy kiderítsék, mivel jár, ha elhagyjuk a városi utcákat a rátermett kisautóval.

null

Miközben Japánban és Nyugat-Európában elsősorban visszafogott méreteik miatt kedvelik a kisautókat, a keleti régióban gyakran a kedvező vételár miatt választják akár családi autónak is az alapvetően városi közlekedésre szánt modelleket. A Honda ugyan kifejezetten belvárosi közlekedésre szánta a kis hatótávú villanyautót, átgondolt felépítése, élményszerű vezethetősége miatt nem csak a szupermarket, iskola, munkahely háromszögben állja meg a helyét. Az autót és a technológiát a hétvégi kikapcsolódásnak, vagy rokonlátogatásnak beillő Balaton-kerülő túrával tette próbára az Autómotor.hu csapata próbára.

Budaörsről indultak, előtte még a 230 voltos hálózatról 80%-ra töltötték az akkumulátort. Az aktuális átlagfogyasztás alapján 153 km-es hatótávot jelzett ki a műszer, ami bőven elegendő volt az első, nem sokkal több, mint 110 km-es etapra. A Velencei-tóig az M7-es autópályán, onnan Siófokig a 7-es főúton haladtak 100, illetve 90 km/órás tempóval. Bár a forgalom több résztvevője sem díjazta a visszafogott sebességüket, a 130 km/óra tartása túlságosan pazarló lett volna, pedig a korai indulásnak hála az első töltésig nem volt szükség a légkondicionáló bekapcsolására. A kiszemelt töltőoszlop előtt leparkolva 36%-os töltöttséget, valamint 82 km-re elegendő hatótávot írt ki a Honda. Hiába működtették 24 Celsius-fokon a klímát, patakokban folyt volna róluk a víz, hiszen ez a komputer által kalkulált érték legfeljebb csak irányadó, ráadásul hiába jutottak el a kútig, ha az oszlop valamilyen okból nem üzemel…

Fotó: automotor.hu

Mivel nem merítettük le teljesen a 35,5 kWh kapacitású akkumulátort, mindhárom alkalommal a 3180 Ft-os, 20 kWh energiát magában foglaló DC gyorstöltésre fizettek be. Siófokon 1 óra alatt 98%-os szintet és 219 km-nyi hatótávot értek el. Balatonkeresztúrra érve 63%-ra csökkent a töltöttség, és 139-re a megtehető kilométerek száma.

Az e-t 45 perc alatt sikerült újból 98%-ra tölteni, de már 236 km-es hatótávot adott meg, ami abszolút rekord a hosszú távú teszt során, ahogy a Balaton partján haladás közben kijelzett 14,3 kWh/100 km-es átlagfogyasztás is átlag alatti, és ezt a légkondicionálóval együtt érték el!

Ami az élményt illeti, elmondásuk szerint a hangot kivéve az e mindent megad a vezetőnek, ami mosolyra fakasztja. Gyorsulása, útfekvése és kezelhetősége is Hondához méltó, ebben a kategóriában aligha kívánhatnánk többet. Rossz minőségű úton kissé rázós, de nem valószínű, hogy a japán mérnökök számoltak volna vele, hogy autójuk szőlőhegyek kacskaringós betonútjain gurul majd. 

Fotó: automotor.hu

Az első ülés csekély oldaltartása a hosszabb út során jobban feltűnt, ennek ellenére nem érezték kényelmetlennek. Balatonakarattyán 30%-ot mutatott az ízlés szerint variálható, széles kijelző, a maradék 71 km hazáig biztosan nem lett volna elég. 50 perc alatt érték el a bevált 98%- ot, az így kapott 209 km megfelel a hivatalos hatótávnak. Az utolsó szakaszt az M7-es autópályán tették meg, ahol 100 km/órás sebességgel haladva 56%-ra merítették az akkumulátort. Az érdi célállomásig hátralévő 77 km-en 109 km „tűnt el” a hatótávból, mert a fogyasztás 16,4 kWh/100 km-re nőtt, tehát csak ráhagyással szabad az utakat tervezni.

A túra tanulsága, hogy bár nem nagy kihívás, mégis nehézkes akár közepes távokat is villanyautóval megtenni, mert a programot az autóhoz kell igazítani, és esetenként több órával is növekedhet a menetidő.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.