Az európai pickup-piac 40%-át jelenti a Ford Ranger, ebből minden 7. példány egy Raptor, ami világszerte a legmagasabb arány és betudható annak, hogy a személyautókhoz képest a haszonjárművekre még nem vonatkoznak olyan szigorú károsanyag-kibocsájtási előírások – a hetvenes évek olajválsága idején is hasonló okból erősödtek meg az USA-ban a pickup-eladások.
Az új generáció két részletben érkezik meg hozzánk, az itt látható Ranger Raptor már 2022 nyarán megvásárolható lesz és ősszel már az első példányok is megérkeznek, a normál változatra pedig 2023 tavaszáig kell majd várni.
Amikor a Ford 4 évvel ezelőtt piacra dobta a Ranger Raptor változatát, a pickupok között kiemelkedő vezetési élményt nyújtott, és őszintén szólva a gyár azt hitte, hogy lesznek vetélytársai is. Ez utóbbi elmaradt, még meg se közelítették a vetélytársak által kínált modellek a Ford Performance mérnökei által hangolt haszonjárművet, de úgy számoltak a konstruktőrök, hogy a soron következő generációváltásnál már várható érdemi konkurencia, magasabbra tették a lécet. Sokkal magasabbra.
Jórészt megegyeznek a változások azzal, amit a nemrég megismert alváz-társ Bronco Raptor is megkap, azaz megerősítik a futómű-bekötési pontokat, 2,5 col átmérőjű dugattyút használó, külön olajtartályos, elektronikusan vezérelt Fox lengéscsillapítókat használnak, a hátsó merevtengely megvezetését Watt-rudazat javítja (oldalirányban csökken a mozgás), a motortérben pedig a 3,0 literes biturbó V6-os EcoBoost dolgozik, amelynek teljesítményét Európában szoftveresen 288 LE/491 Nm-re korlátozzák – biztos lesznek olyanok, akik hozzájutnak majd a 397 LE/581 Nm-es teljesítményt eredményező „nemzetközi” gyári beállításokhoz is.
Alternatíva csak 2023-ban érkezik, a ma is használt 2,0 literes, 210 lóerős biturbó dízel képében; a Ford saját 3,0 literes V6-os turbódízele (korábban a Jaguar/Land Rover is használta, ma az F-150-hez kérhető az USA-ban) csak a Wildtrak modellhez lesz elérhető.
Nagyobb szerepet kap az elektronika az új Ford Ranger Raptornál, így már 7 üzemmód közül választhat majd a sofőr, amelyek között az eddiginél nagyobb eltérések lesznek, de az első- (32 km/órás tempóig) és hátsó (végsebességig) zárható differenciálmű is az élére állított, 12,4 colos képátlójú SYNC 4A fejegység érintőképernyőjéről vezérelhető. A vezetési élmény javításának fontos eleme, hogy a benzines modell dupla, 6,4 cm-es átmérőjű csőből szerkesztett pillangószelepes kipufogórendszert kap, ami a jószomszéd-mód mellett kifejezetten hangos előadásra is képes; a dízelnél nem lesz ilyen kényeztetés.
Csak a fülkeajtók csereszabatosak a Ranger és a Ranger Raptor karosszériája között, a szélesebb nyomtáv miatt ki kellett szélesíteni a sárvédőket, a motorháztetőt is jobban megformálják, és egyedi az arc is: a sportmodellnél fényezett elem választja el a lökhárítót és a hűtőrácsot, utóbbi közepére még nagyobb betűkkel írják fel a márkanevet.
Az új generációnál az első sajtófotókon-videókon látható Code Orange az egyedi szín, ami minden esetben megjelenik a belső térben a díszvarrásoknál és a műszerfal betétjein. Az első ülés jobb oldaltartást biztosít, a vastag karimájú kormánykeréken középállás-jelző is van, a váltófüleket magnéziumból öntik.
Az eredeti cikk IDE kattintva olvasható el.
Borítókép: Képernyőkép (Fotó: YouTube/Ford News Europe)