Lehet fokozni? – Futómű és fékrendszer fejlesztése tanácsadó

Még a legjobbnak gondolt autókon is van mit javítani.

null

Ugyan mit lehet egy BMW M4-es kupén variálni? Ami tényleg számít, amitől tényleg jobb lesz az autó? Mindezt az utcai használat szintjén. Bizony, lehet mit, mert lakva, használva derül ki, hogy a legjobbnak gondolt csúcsmodellekben ugyanúgy megtalálni a gyengeségeket, mint egy olcsóbb konfekcióautóban.

Témánk alanya az előző generációs, F82-es M4-es – olvasható az Autó-Motor cikkében. 

Mivel nagyteljesítményű (431 LE) és viszonylag nagy tömegű autóról van szó, így nem mindegy, miként működik a fékberendezése.

A gyár elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergekkel, elöl 360, hátul 350 mm átmérőjű tárcsákkal szerelte fel a 0-ról 100-ra 4,3 másodperc alatt katapultáló autót. A tulajdonosi tapasztalatok szerint azonban a gyári fékrendszer hamar túlmelegszik, 3-4 nagyobb fékezés után már búg, darál, és nemcsak egy fura hang, hanem kormányrezonancia is kíséri a jelenséget. Mindemellett elég darabosan adagolható a fékerő, gyorsan „bekap” a rendszer. A megoldást Páva Gábor, a pécsi O.CT tuningműhely vezetője a fékrendszer módosításában találta meg.

Megrendeltek a Movit cégtől előre hatdugattyús féknyergeket és 400 mm átmérőjű hűtött, perforált féktárcsákat, hátra pedig négydugattyús nyergek és 380 mm átmérőjű tárcsák kerültek. A nagyobb súrlódó- és hűtőfelület, valamint a jobb hőegyensúly megtette a hatását. Fékezéskor sokkal szebben adagolható a fékerő, az elmelegedési vibrációs jelenség is a múlté már. Fékbetétként a Movit Street Comfort betétjeit szerelték be, amelyek 500 Celsius- fokos hőterhelésig jól teljesítenek. Ugyan van a Movit cégnek egy 900 Celsius-fokot is bíró betétje (Pro Endura), azonban az utcai körülmények között túlzás, klubsportot űzőknek lehet jó választás.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Flickr)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.