A világ energiaválsága és a magyar automobilizmus

Az olajválság hazai hatásairól szóló írás először az Autó-Motor 1974/2-es számában jelent meg.

null

Az AM 1973. december 21-i számában a Merkur vezérigazgatójának cikkéből tájékozódhattak a lap olvasói a hazai személyautó-kereskedelem elmúlt évi és várható alakulásáról. Ebből kiderült, hogy 1974. január 1-re az ország személyautó-állománya elérte a 400 ezer darabot, mivel a Merkur 1973-ban minden eddiginél többet, 80 ezer kocsit értékesített. A motorosokat is számításba véve, közel 1 millió benzinfogyasztónk van, és ez a szám folyamatosan növekszik. Várható, hogy 1975-re, a IV. ötéves ter végére már 550 ezerre emelkedik a személyautó-állomány, és az V. ötéves terv végére megközelítően 1 millió személyautó lesz forgalomban. Jogos a kérdés: vajon tudjuk-e fedezni a növekvő üzemanyagigényeket, amikor szerte a világon korlátozzák a motorhajtó anyagok árusítását, mert energiaválság van? – teszi fel a kérdést az Autó-Motor. 
Minden újságolvasó tudja, hogy életünk igen sok válság közepette zajlik. Jelenleg egyszerre beszélünk környezeti, népesedési és nemzetközi-fizetőeszköz-válságról és még legalább féltucat egyéb krízisről. Ezek némelyike valóságos, míg mások csak egyes emberek képzeletében léteznek. Akár valós a válság feltételezése, akár nem, az emberek a kormányoktól azt várják, hogy a szükséges intézkedéseket megtegyék, és azt senki nem hiszi, hogy egy krízis magát is szabályozhatja.
Sokat hallunk az energiaválságról, és sokan azt hiszik, hogy az energiaforrásainkat túlságosan gyorsan használjuk fel, vagy, másként fogalmazva: az energiaforrások növekedése nem képes lépést tartani az igények emelkedésével. Anélkül, hogy a kérdést részletesebben elemeznénk, elég, ha néhány számadatot közlünk arról, hogy mi várható kőolajban a 2000. évig – olvasható az Autó-Motor cikkében. 
A valószínű olajtartalékokat 850 milliárd tonnára becsülik, amelyből jelenleg évi 8-9%-os kőolajfogyasztási növekedési ütem mellett az 1973 és 2000 közötti időszakra 160 milliárd tonna kőolajtermelés szükséges a világigény kielégítésére, figyelembe véve, hogy 1973-ban a világ kőolajfogyasztása túllépte a 3 milliárd tonnát. Más kérdés, hogy az olajpalákban, olajhomokban levő kőolajok kitermelése és átalakítása motorhajtó anyagokká hogyan növeli azok önköltségét és végső soron a fogyasztókhoz történő eljuttatás során az értékesítési árakat. Ha eltekintünk tehát a jelenlegi, elsősorban a közel-keleti eseményekből adódott energiakrízistől, akkor is egyre többet kell foglalkoznunk az energiaellátás kérdésével, a kőolajtermelés, behozatal és feldolgozás lehetőségeivel.
A világ gazdasági kérdéseivel foglalkozó pénzügyi szakemberek látják, hogy a világ pénzrendszerének zavaros eljárásokkal fedezett újjárendezési kísérletei hosszú ideje a világgazdaság egy másik, nem kevésbé fontos területén is zavart okoznak: az energiagazdálkodásban. Vagyis a dollár stabilizálását az olajprobléma „lebegtetésével” segítik elő. Az előbbiekből tehát jól látható, hogy egyre növekvő energiahordozó-termelési árak mellett egyéb „begyűrűző” hatások következtében az energiahelyzet jelentősen változik.

Felmerül a kérdés: hogyan hatnak e tényezők a magyar energiagazdaságra, és ezen belül hogyan biztosítható a hazai fogyasztás zavartalan kielégítése rövid távon, illetve a távoli jövőben.
Ismeretes, hogy a hatvanas évek közepéig hazánkban a szén képezte az energiagazdálkodás fő bázisát, majd a népgazdaság intenzív fejlesztése megkövetelte az energiafelhasználás szerkezetének jelentős megváltoztatását, és ma a szénhidrogének 52%-ot fedeznek az összfogyasztásban. A szénhidrogén-fogyasztásban növekvő súllyal szerepel a motorizáció is. A népgazdasági tervekben számolnak azzal, hogy a szénhidrogének mennyisége távlatra eléri a 65-70%-ot, és ezen az értéken telítődik a fogyasztás, vagyis a részarány tovább nem nő.
A szénhidrogén-fogyasztás közel egyharmadát a földgáz, míg kétharmadát a kőolaj és kőolajtermékek képezik.
Hazai szénhidrogén-termelésünk lehetőségei, a jelentős kutatások és fejlesztések ellenére sem képesek fedezni az igényeket, és például 1973-ban kőolajtermelésünk csak a szükségletek mintegy 25%-át adta. A kőolajat elsősorban a KGST területén belül, a Szovjetunióból hozzuk be. A Barátság-I, majd a Barátság-II kőolaj-távvezetékek megépítésével lehetővé vált, hogy behozatalunk biztos bázison, a Szovjetunióból történő importon alapul. Ugyanakkor külkereskedelmi kapcsolataink a fejlődő országokkal további kőolajmennyiségek behozatalát tették lehetővé. Ezen országok nagy része kőolajjal tud fizetni. Ennek mennyisége azonban csak a kőolajtermék-fogyasztás 7-8%-át teszi ki, bizonytalansága tehát nem befolyásolja alapvetően a hazai kőolajtermék-ellátást.

Az 1974. évre a közúti közlekedés és a személyautó-állomány növekedése mellett az ipar, a mezőgazdaság és a lakosság is jelentős többletigényekkel jelentkezik. A növekvő igények kielégítésére felkészült a kőolajfeldolgozó ipar, és termelése várhatóan több mint 10%-kal növekszik. A finomítókban rendelkezésre állnak a szükséges eszközök, és az ÁFOR is fejleszti a benzinkúthálózatot és növeli a tankautós kiszállító kapacitást. Főleg a csúcsigények kielégítése okoz problémát, melynek végleges megoldása csak az V. ötéves terv során várható.
A IV. ötéves terv végén elkezdődik az Adria kőolaj-távvezeték építése, amely Jugoszlávia, Csehszlovákia és Magyarország közös vállalkozása; ez biztosítani fogja a továbbiakban, hogy kőolajszükségletünk 10-12%-át „harmadik országból” szerezhessük be. Természetesen a behozatal fő bázisa továbbra is a Szovjetunió marad, amely jelentős tartalékokkal rendelkezik, és 1973. évi olajtermelése kereken 30 millió tonnával, 7%-kal nőtt.
A távlati tervek biztosítják a személyautók és motorkerékpárok hajtóanyagigényének kielégítését, mert tervezzük, hogy az 1974. évi 1 személyre jutó 800 kg kőolajtermék-felhasználást 1975-ig fejenként 1000 kg-ra növeljük. E fogyasztási szint az európai fejlett tőkésországok 1 főre jutó jelenlegi fogyasztásának mintegy felét jelenti.
A kapitalista világ energiaválságának hatása tehát csak kisebb részben jelentkezik népgazdaságunkban közvetlenül, azonban mivel hazánk nyílt gazdaság, e hatás óhatatlanul érvényesül a piacon keresztül is. A tőkés olajmonopóliumok ugyanis, a kőolajtermék-árakat egyre emelve, elérik, hogy a többi tőkés nagyüzem a magas energiahordozó- és alapanyagárak hatására felemelje vegyipari és gépipari termékeinek árát. Ennek első lépései már meg is történtek. Az AM olvasói a következő néhány adatból képet kapnak arról, hogy a kőolaj- és kőolajtermék-árak (dollár/tonna) milyen hatalmas mértékben nőttek:

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Borítókép: A képen, amely illusztráció, dugó a budapesti Blaha Lujza tér környékén (Fotó: Bach Máté)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.