Egy nemzedékkel ezelőtt az olajcseréért ritkán rohangáltak az autósok szervizbe, megoldották maguk. Mára nagyot fordult a világ, az autók is bonyolultabbak lettek, az emberek érdeklődési fókusza is elfordult a kocsik felől más irányokba, kevésbé jellemző az otthoni szerelés. Sokaknak helyük sincs, másoknak pedig szerelői tapasztalata – ami nem baj, csak tudni kell róla. Mindezek alapján azoknak ajánljuk az otthoni olajcserét, akiknek azért van fogalmuk az autók szerkezetéről, nem idegen nekik a villáskulcs, és az autójuk már túljutott a garanciaidőn – olvasható az Autó-Motor cikkében.
Mint minden karbantartási műveletre, az alapvetően egyszerű olajcserére is érdemes rákészülni.
Megnézni, milyen minősítésű olajból mennyit kíván a gép, kiválasztani a legjobbnak vélt, vagy a legjobb ár-érték arányú motorolajat. A kenőanyag mellett meg kell venni az olajszűrőt és a leeresztő csavar alá az új tömítést – ez egy fémgyűrű, leginkább csavarral együtt adják, nem drága. Van úgy, hogy ez utóbbit nem kapni, és bár a gyári előírások szerint cserélendő, azért nem omlik össze a világ, ha nem kapni és visszakerül az amúgy jó állapotú régi.
Olajmennyiséget kétféleképpen adnak meg, egyet szűrő nélkül, egyet szűrővel.
Ez utóbbit vegyük figyelembe, hiszen a szűrőt is cserélni kell – átlag 3-5 decilitert nyel el a filter. A cserénél előnyt élvez, ha van szerelőakna, de anélkül is megoldható. Amelyik autón a haspajzs mögött van az olajteknő, ott a haspajzsot is le kell szerelni, ehhez a hozzáférés miatt több típusnál meg kell emelni az autót – ez esetben ügyelni kell az emelés szabályaira, rögzíteni a kocsit, és alábakolni emelés után, emelő alá pedig nem mászunk be! Olajat azért nem jó hideg motornál cserélni, mert dermedten nehezebben folyik ki, így több maradhat bent a régiből. Az üzemmeleg motornál pedig a csere előtt érdemes várni, hogy egyrészt lehűljön valamelyest, másrészt lecsurogjon a motor felsőbb részeiből az olajteknőbe. Az olajleeresztő csavar elég nagy, általában 17-es kulcsnyílással. A hozzáférhetősége más és más, van, amelyik kis fészekszerűségben lakik, oda csak dugóskulcs, esetleg csillagkulcs fér be. Bonyolíthatja a kitekerését a csavar tengelyének helyzete, mert a vízszintes tengelyű csavaroknál nem feltétlenül fér be a kulcs az alacsonyabb építésű autók alá.
A lényeg, hogy legyen meg a megfelelő szerszám.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)