Az a szalag, amelynek óránkénti sebessége 4,75 méter, Togliattiban van, és pontosabban meghatározva: az autógyár szerelőszalagja. A haladási tempó különben azonos az olaszországi Fiat hasonló szalagjának ritmusával… – olvasható az Autó-Motor cikkében.
Ezt a megjegyzést az olaszok tekintélyes autóslapjának, a Quattroruotenak munkatársa írta abban a 11 oldalas cikkben, amely a Volgai Autógyárban szerzett friss élményeiről szól. A tudósítás, amely számunkra is érdekes olvasmány volt, nemcsak a Lada-típusok jó tulajdonságait méltatta, hanem felidézte a Moszkvától délkeleti irányban 1049 kilométerre levő mai Togliatti életét. Azt sem hagyták ki a riportból, hogy ennek a fiatal autóvárosnak helyén 1963-ban még csak nyírfaerdők voltak, de 1971-től számítva évről évre százezrével készülnek ott a népszerű Lada kocsik. Már 1973. december 21-én – 32 hónappal a gyár felavatása után – a milliomodik VAZ-modellt ünnepelhették.
Az elmúlt 76-os esztendő során napi 2200 személyautót állított elő a két műszakban termelő, 33 ezer dolgozót foglalkoztató korszerű gyár! Fogalmazhatnánk így is: 22 másodpercnyi idő alatt egy-egy kocsit.Ezeket az adatokat megtaláljuk V. Gruskinnak, a Szovjetunió autóipari miniszterhelyettesének ugyancsak most megjelent tanulmányában. Ott olvashattuk, hogy: A gépkocsigyártás egyike a szovjet népgazdaság vezető iparágainak. Fejlődése különösen az 1971-1975. közötti 9. ötéves tervben gyorsult meg. Az előző tervidőszakhoz képest több mint kétszeresére növekedett termelése…
A teljes cikk IDE kattintva olvasható.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Autó-Motor)