A humanitárius válságon túl Európa-szerte lelassulnak vagy leállnak autógyárak, elapadnak nyersanyag-források, bedugulnak logisztikai útvonalak, kiesnek munkavállalók, és kétélű fegyvernek bizonyulnak az Oroszországot sújtó szankciók. Az Ukrajnára hulló bombák a globalizációt is rombolják. Valaha alig szerzett tudomást a világ többi része egy kínai járványról, a cár elleni kozáklázadásról, de mióta „világfaluvá” zsugorította a földkerekséget a globalizáció, mindenütt érezhető egy-egy probléma hatása – olvasható az Autó-Motor cikkében.
Ukrajna autógyártásáról, autóvásárlásáról és hatásáról a nemzetközi autóiparra szó sem esett eddig, elhanyagolhatónak tekintettük.
A zaporizzsjai ZAZ – emlékezzünk csak a nyomorúságos Zaporozsecre – marginális jelenség, nem sokat számít. Ám kiderült, hogy Európa-szerte komoly bajokat okoz az ottani háború, és erősen érinti hazánkat is. Csak egyetlen hatása a sok közül a hozzánk érkező menekültáradat, de ennél sokkal összetettebb bajokkal számolhatunk.
Kábelkorbácshiány
Az utóbbi időben súlyosan megtépázta kontinensünk járműgyártóit a chiphiány. Kiderült, hogy ráhagyva e stratégiai fontosságú szerkezeti elem gyártását távol-keleti üzemekre, a beszállítástól függő helyzetbe kerültek.
Rá kellett döbbenniük, hogy már egy konténerhajó elakadása a Szuezi-csatornában, megakaszthatja futószalagjaikat.
Visszafogott termelés, hosszabb várakozási idő az új kocsikra, anyagi veszteség és az áruk szabad mozgásán alapuló gazdaság nimbuszának elvesztése lett az eredmény. De nem is kell hiány valamiből, elég egy alapos áremelkedés is: a földgáz megdrágulása AdBlue-ellátási nehézséget, és pániktüneteket okozott.
Most hasonló nehézséget okoz az ukrajnai háború.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)