Hidegzuhanyként érte az oktatásban és vizsgáztatásban dolgozók nagy részét a katatörvény módosítása. Az oktatók egy része – egyéni megfontolásból – már eleve más adónemben dolgozott, most hozzájuk csatlakozott az oktatói közösség jelentősebb része – nyilatkozott a Hajdú-Bihar megyei hírportál, a Haon érdeklődésére Hajdu Kristóf, a Restart Autósiskola vezetője. Mint kiemelte, sokan a tételes adózást vagy az átalányadózást választották, melyek a katás adózáshoz képest nagyobb adóterhet rónak az oktatókra. Számszerűsítve ez az eddigi költségek többszöröse is lehet.
Néhány oktató, aki tehette, egyszemélyes autósiskola alapításába fogott, így akár meg is tudta tartani a katás adónemet, de ennek egyéb feltételei vannak, így ez nem mindenki számára jelent megoldást.
– A vizsgabiztosok kiesése miatt szerencsére nem volt jelentős feltorlódás, ellenben akik a rendszerben maradtak, azok jelentősen több munkát kaptak, hogy orvosolják a vizsgahelyek hiányát. Az oktatók szemszögéből ez nem volt annyira észrevehető, és a diákoknak sem kellett tapasztalni extra várakozási időt a vizsgahelyre. Sajnos rossz esetben ez a szigorítás előtt is lehetett másfél hónap, mire valaki kapott egy pótvizsgára helyet – emelte ki.
Megjegyezve, az oktatóhiányra jelenthet tüneti kezelést, hogy amennyien otthagyják a szakmát, körülbelül ugyanennyien jönnek, új, motivált oktatók.
Várólisták alakultak ki
Koroknai Imre, a Koroknai Autósiskola tulajdonosa leszögezte, tömeges pályaelhagyásról nincs tudomása. Kiemelte, a 2020-as és a 2021-es év is a koronavírus-járvány árnyékában zajlott, nemcsak a több hónapos leállások miatt, de a tanulók, illetve az oktatók esetleges megbetegedése is hátráltatta a munkát. – Köztudott, hogy a tanulóvezetők torlódása miatt várólisták alakultak ki. Ezek kialakulásában az oktatói vándorlásoknak is szerepe van. Ezt a helyzetet tovább fokozta a szakemberhiány. Több éve nem indultak szakoktatók képzésére szerveződő tanfolyamok. Ez a probléma megoldódni látszik, hiszen 2021-ben már elindult az első tanfolyam, illetve idén is lesz. A fenti okok nyilvánvalóan a tanulók jelentős feltorlódását eredményezték – mondta.
20-30 százalékos emelés
A megkérdezettek egyöntetűen kijelentették: tovább drágul a jogosítvány. Az iskolák szeptember, október hónapban már végrehajtották az emeléseiket, amik a korábbi árakhoz képest 20-30 százalékos emelést jelentenek. Ennek okai között szerepel a az üzemanyagárak, a járműfenntartási költségek növekedése, a kata eltörlése. Hajdu Kristóf elmondta, már az infláció miatt is elindult egy drágulási hullám, amit várhatóan további drágulás követhet.
Míg év elején ötezer forint környékén volt a vezetési óra árának belépő szintje, most már nehezen lehet találni olyan autósiskolát, ahol hatossal kezdődik az óradíj, sokkal inkább hetessel. Ez az üzemanyagár-változás miatt várhatóan akár 1000 forinttal is emelkedhet, tehát nem lehetetlen, hogy hamarosan egy óráért nyolcezer forintot kell fizetni. Az infláción túl a megnövekedett költségeket próbáljuk fedezni oktatóként, annak érdekében, hogy az oktatás minőségében ne legyen negatív változás – szögezte le.
Koroknai Imre úgy fogalmazott, a járvány idejére eső problémák (torlódás) talán mostanra kezdenek enyhülni. Kiemelte, az energiaárak drasztikus növekedése, a téli időszakra tehető, egyébként normálisnak mondható tanulói létszám csökkenése „megoldhatják” a feltorlódást. – A jövőben átmenetileg várhatóan jelentősen le fog csökkenni a tanulói létszám. Ez a tendencia már jelenleg is érzékelhető a képzőszerveknél. Valójában 40-50 százalékos vagy még ettől magasabb tanulói létszám csökkenésre számítok – hangsúlyozta. Hajdu Kristóf az előtte szólóhoz hasonlóan azt emelte ki: a növekvő költségek biztosan elrettentik majd az embereket.
Személyes meglátása az, hogy nőni fog a beiratkozók életkora és csökkenni fog a 17-20 éves korosztály és inkább a 22-27 éves korosztály lesz többségben. Tehát ugyanúgy lesz kereslet a jogosítvány megszerzésére, de egy kicsit később szerzik majd meg az emberek.
Borítókép forrása: MW-ARCHÍV