Az első 911-es, ahol korlátozzák a végsebességet: itt a 911 Dakar

50-80 mm-rel megnövelt hasmagasság és terepabroncsok jellemzik a Porsche 911 Dakar-t – utóbbiak miatt 240 km/órára korlátozzák a végsebességet.

null

 

38 évvel ezelőtt készítette el az összkerékhajtású 911-est a Porsche, majd a 953-as kódnéven készített autóval rögtön rajthoz is álltak a Párizs-Dakar versenyen; az utcai 911-esnél csak az 1989-ben piacra dobott 964-es kódnéven kínált változatnál lett elérhető az összkerékhajtás. A kezdetekre emlékeznek a most bemutatott 911 Dakar nevű változattal, ami egyelőre egy 2500 darabos limitált széria, de könnyen lehet, hogy aztán a kínálat része lesz – a 911 GT3 RS és a Speedster is így kezdte…

Első és legfontosabb változás az új felfüggesztés, amely alapesetben 50 mm-rel magasabb hasmagasságot kínál a normál Carrera 4-eshez képest, és gombnyomásra ezen további 30 mm-t lehet emelni – nem légrugókkal, hanem hidraulikus rendszerrel dolgoznak –, amivel a sportkocsi az átlagos szabadidő-autók terepszögeit tudja; elöl 16,1°-ról van szó, a rámpaszög 19°, a hátsó terepszöget nem árulták el. A többlet nem csak az akadályok lassú leküzdésére szolgál, a 30 mm-es emelést egészen 170 km/órás tempóig tartja az autó, csak e fölött süllyed vissza normál magasságra a karosszéria.

 

Kifejezetten a Porsche 911 Dakar számára fejlesztette ki a Pirelli a Scorpion All Terrain Plus abroncsát, amelyet elöl 245/45 R19, hátul 295/40 R20-as méretben használnak, az All-Terrain mintázatú guminál a profilmélység 9 mm, és nem csak az oldalfalat erősítik meg, de a futófelület alatt dupla szövetréteget használnak a gumivázban. Opciósan nyári- vagy téli Pirelli abroncsok is elérhetőek, azoknál szintén dupla futófelület alatti szövetréteget használnak. Az abroncsok miatt 240 km/órára kellett korlátozni a csúcssebességet, de aggódni nem kell, a Porsche mérései alapján a terepgumival szerelt 911 Dakar olyan gyors a Nürburgringen, mint a 996 GT3-as. A 0-100 km/óra gyorsulás megvan 3,4 másodperc alatt.

A 911 GTS-ből érkezik a motor (480 LE/570 Nm), amit kifejezetten a Dakar-hoz igazítottak. A hasmagasság növelése érdekében nem a megszokott 3 kisebb közteshűtőt használják, hanem a 911 Turbo-ból veszik át a két nagyobb méretű oldalsó intercoolert, a szívósort átalakították a fokozott porterhelés és annak kivédése érdekében. Csak a 8 fokozatú duplakuplungos váltóval készül az újdonság, amely összkerékhajtást is kap, utóbbinál az elektronikus beavatkozók működését a terepjáráshoz igazították – a Macan és Cayenne révén bőven van tapasztalata ezen a téren is a Porsche mérnökeinek. Például a menetstabilizáló 20%-kal több kerékcsúszást enged, amivel laza talajon úgy oldható meg a keresztben autózás, hogy nem kell kikapcsolni a menetstabilizálót, de van külön Rallye-üzemmód a nagy sebességű terepjárásra far-hangsúlyos nyomatékelosztással, az Off-Road módban zárnak az elektronikus és mechanikus differenciálzárak – ez csak lassú tempónál aktív -; természetesen ezekben az új üzemmódokban is elérhető a rajtautomatika.

A 911 GT3-ról veszik át a karbon csomagtérfedelet, a Dakar sajátja a rögzített hátsó szárnyat hordozó karbon motorháztető, a jól látható és könnyen elérhető, piros alumínium vonószemeket tartalmazó lökhárítók. Műanyagból készítik a kerékjárat- és küszöbburkolatot, az alsó védőlemezeket rozsdamentes acélból sajtolják, a kocsi orrán elhelyezett légbeömlőkben acélrácsokat helyeztek el, hogy távol tartsák a nagyobb köveket. A tetőre kerül egy 12V-os elektromos csatlakozó, amivel az opciós tetődobozon elhelyezett fényszórót lehet üzemeltetni, a tetőtartó 42 kg terhelhetőségű. Gyári kiegészítőként választható a tetősátor is.

 

Az utastérben kagylóülések kerülnek előre és törlik a hátsó üléseket, a könnyű (vékonyabb) üvegek mellett lítium-ion akkumulátor csökkenti a tömeget, ami így „csak” 1605 kg, azaz csak 10 kg-mal nehezebb a Dakar, mint a hasonló, PDK-váltós 911 Carrera 4 GTS. A kárpit Race-Tex szövet, amelyet Shadegreen színű díszvarrással látnak el. A feláras Rallye Sport csomagban bukókeret, tűzoltókészülék és 6 pontos biztonsági övek vannak.

Természetesen az 1984-es Dakar-győztes versenyautó megjelenését is kérheti az ügyfél, a Rallye Design csomag esetén a fehér/enciánkék fényezést piros/arany színű fóliázással kiegészítve idézik fel a klasszikus verseny színeket, persze már nem a cigarettamárka neve olvasható az oldalfalon, hanem a Roughroads (rögös út) felirat, a 0-999 közötti rajtszámot az ügyfél választhatja ki. Fehérre fényezett felnik és piros hátsó lámpák teszik teljessé a retrós megjelenést a 26 061 eurós Rallye Design csomagnál.

Ennél olcsóbban kérhető egyszerű fólia-dekor, a Rallye 1978 (5950 euró), a Rallye 1971 vagy Rallye 1974 (4165 euró). Csak Porsche 911 Dakar vásárlók rendelhetik a Porsche Design Chronograph 1 ‒ 911 Dakar vagy a Chronograph 1 ‒ 911 Dakar Rallye Design Edition órákat (13 450 fontos indulóár), amelyeknél a grafika mellett még a titánkarbidból készített ház is újdonság. Az autó alapára Németországban 222 020 euró - olvasható az Autó-Motor cikkében.

Fotók forrása: AUTÓ-MOTOR

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.