Lezárult az integrált közlekedésfejlesztési operatív program (INOP), ezért bemutatták a 2014–2020-as időszak uniós és hazai forrásból megvalósult projektjeit Balatonfüreden, a vasútállomás emeleti várótermében hétfőn - olvasható a veol.hu cikkében.
– Magyarország elmúlt 100 éve egyik legsikeresebb időszakának nevezte a 2014–2020 közötti időszakot Ágostházy Szabolcs. A Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára hozzátette, a fejlesztések a hazai és uniós társadalmi egyenlőtlenségeket is minden korábbinál jobban csökkentették. Az Európai Unió mintegy 22,5 milliárd euró támogatást biztosított a fejlesztésekhez, ami a magyar társfinanszírozással együtt mintegy 8700 milliárd forintot jelentett. Az Európai Bizottság eddig már megadta a források 92 százalékát, így csaknem tíz százalékkal felülteljesítjük az európai tagállamokat, ami az európai rangsorban a hatodik helyet jelenti. – Mindezt azokkal együtt értük el, akik részt vettek a fejlesztésekben – hangsúlyozta az államtitkár.
Sikeres projektek
Közölte továbbá, hogy 2014–2020 között közel 50 ezer sikeres projekt járult hozzá a magyar emberek életminősége és életkörülményei javításához, a vállalkozások versenyképességéhez. A közlekedésfejlesztéssel gyorsabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóvá vált a hazai közlekedés. Az államtitkár szólt más fejlesztésekről is, mint például az oktatás, a kutatás. Alapvető az egészséges táplálkozás, a tiszta ivóvíz, a hulladékgazdálkodás. Mindezekhez elkötelezett emberek kellettek, akik a kitűzött célokat megvalósították.
Az IKOP kapcsán elhangzott, az elmúlt időszakban mintegy négymilliárd euró uniós támogatást kaptunk, amely a hazai finanszírozással együtt mintegy 1300 milliárd forint. Három cél mentén valósultak meg, mint az egész országra jellemző jobb elérhetőség, hozzájárult az adott térség versenyképességéhez és elősegítette a társadalmi és területi kohéziót.
Az operatív program keretében megvalósított fejlesztések gazdasági, társadalmi jelentőségéről Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, a 2014–2020 közötti programozási időszakról Agnes Monfret, az Európai Bizottság osztályvezetője beszélt. Az operatív program eredményeit Nagy Balázs, a Miniszterelnökség közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára ismertette.
Ha jó a közlekedés, jönnek a turisták is
Nagyon sikeresnek és eredményesnek nevezte az utóbbi időszak balatoni vasútfejlesztéseit Bóka István. Balatonfüred polgármestereként, valamint a Balaton Fejlesztési Tanács képviseletében az operatív program fejlesztéseinek balatoni térségre gyakorolt hatása kapcsán bemutatta egyebek mellett a Balaton kiemelt térséget, a Balaton Fejlesztési Tanácsot, szólt a balatoni közlekedésfejlesztésről, különös tekintettel a vasútra és a közútra, majd utalt a 2021–2027-es időszak vasúti fejlesztéseiről is, melyek szintén jelentősek lesznek. Azt mondta, ha jó a közlekedés, jönnek a turisták is, köztük a kerékpárosok, ahogy ez jellemző a Balatonra.
A beszédek után bemutatták a legjelentősebb hazai vasúti fejlesztéseket, így a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd ETCS2 vonatbefolyásoló rendszert, melyet Czibula András Tamás, a Gysev Zrt. stratégiai műszaki fejlesztési igazgatója taglalt. Szász Róbert, az Építési és Közlekedési Minisztérium projektvezetője az M30 autópálya Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakaszát mutatta be, a budapesti villamos- és trolibusz-járműprojektet pedig Horváth László, a BKK Zrt. beruházási igazgatója részletezte.
A megjelentek a Szabadbattyán–Tapolca–Keszthely villamos üzem kiépítése a Balaton körül I. ütem című projekt kapcsán megnéztek egy korszerű vonatot Nagy Tamás, a MÁV-START Zrt. projekttámogatás- és folyamatmenedzsment-vezetője, valamint Szilágyi Tibor fejlesztési és beruházási főigazgató műszaki tájékoztatója mellett.
Borítókép: Magyarország elmúlt 100 évének egyik legsikeresebb időszakának nevezte a 2014-2020 közötti időszakot Ágostházy Szabolcs államtitkár (Forrás: Napló/Fotó: Nagy Lajos)