időjárás 5°C Miklós 2022. december 6.
logo

Tizenhárom tipp a hőségben való edzés megalapozásához

Forrás: Diéta és Fitnesz
2021.06.08. 17:41
Tizenhárom tipp a hőségben való edzés megalapozásához

Egész évben alig várjuk a nyarat, hogy végre kimozdulhassunk, viszont a nagy meleg könnyen megnehezítheti a szabadban töltött időt. Ilyenkor az edzésre jobban fel kell készülni.

Bár az egészséges emberi szervezet általában jól bírja a hőségben való edzés megpróbáltatásait, nem árt odafigyelnünk pár dologra, amivel segíthetünk testünknek a meleget és az ezzel járó megbetegedéseket leküzdeni. Amennyiben most kezdjük el az edzést, vagy gyógyszert szedünk, nem árt konzultálni erről az orvosoddal. Kezdőként sokkal kevesebb terhelést bír el a szervezet, néhány gyógyszer pedig befolyásolhatja test hőszabályozását – olvasható a diétaésfitnesz.hu cikkében.

Fotó: Pexels

  • Viseljünk nedvszívó anyagot – Bár a pamut kényelmes, nem segít sokat az izzadság felszívásában. Olyan ruhadarabokat válasszunk, amik kifejezetten sportoláshoz vannak kifejlesztve.
  • Véjük a bőrt – Használjunk még felhős napokon is minimum 15 faktoros krémet, hogy megóvjuk bőrünket a leégéstől. Lehetőség szerint olajmenteset, így a bőr ugyanúgy tudja szabályozni a test hőmérsékletét. A vízálló krém edzés közben pedig nem fog a szemünkbe folyni. A helyes öltözék is fontos, egy napszemüveg, esetleg egy könnyű kalap sokat segít az ártó sugarak ellen.
  • Igyunk gyakran – a hidratálás nagyon fontos edzés előtt, közben és utána is, ezért mindig legyen nálunk hideg víz. Ha több, mint egy órát fogunk mozogni, válasszunk elektrolitban gazdag sportitalt.
  • Legyen tökéletes az időzítés – a napsütés, páratartalom és a levegő szennyezettségi szintje napközben a legmagasabb, ezért ebben az időszakban a legnagyobb a kiszáradás, leégés és a napszúrás kockázata. Ideális választás az edzéshez a 10 óra előtti vagy az este 7 utáni időszak.
  • Ellenőrizzük a levegő minőségét – Mielőtt kimennénk a szabadba, érdemes tájékozódni a levegő összetételéről. Extrém hőség vagy magas szmogszint esetén csökkenteni kell a terhelést és az edzés időtartamát. Egy könnyű séta vagy biciklizés vagy egy kis kertészkedés bőven elég az ilyen napokon.
  • Szokjunk hozzá a meleghez – Még a legfittebb emberek is nehezen tolerálják a magas hőmérsékletet és páratartalmat. Érdemes az első napokban csak pár percig kint tartózkodni, aztán folyamatosan növelhetjük az időtartamot, így testünk is könnyebben hozzászokik a meleghez.
  • Keressünk árnyékos helyeket – parkban, árnyékos fák közt sokkal jobban tolerálja szervezeted az edzést, mint a tűző napon.
  • Ellenőrizzük a pulzust – ha hirtelen a magasba szökken a szívverésünk, lassítsunk vagy álljunk meg egy kicsit, hogy elkerüljük a túlzott erőfeszítést.
  • Figyeljünk a testünkre – ha a meleg miatt nem érezzük jól magunkat, fejezzük be az edzést! Ilyenkor hallgatni kell a tested jelzéseire, ne erőltessük tovább magunkat.
  • Tudjuk, hogy mikor ne menjünk ki – ha a hőmérséklet tartósan 30 fok felett van, inkább klimatizált helyiségben végezzük a napi gyakorlatokat – akár otthon, akár egy fitnesz teremben.
  • Kerüljük a nagyfokú hőmérséklet-változást – nem lesz jó hatással a szervezetre, ha a nagy hőségből hirtelen bemegyünk egy klimatizált helyiségbe. Inkább próbáljuk fokozatosan lehűteni magunkat odakint, mielőtt ilyen helyre lépünk be.
  • Mártózzunk egyet – az úszás vagy vízi torna ideális választás nyáron, mert kellemesen hűsít és nem terheljük túl magunkat. Azonban ne felejtsünk el inni, ugyanúgy fontos a hidratálás még a vízben is.
  • A hőségben való edzés során mindig figyelni kell arra, hogy ne terheljük túl magunkat és inkább a biztonságos és hatékony edzésre koncentráljunk. A nyár nagyon sok szabadidős feltöltődést kínál, nem érdemes kockáztatni, inkább használjuk ki és élvezzük a természetet!
  • Korábbi cikkünkben a FitPercek legfrissebb videóját mutattuk be, amelyben a személyi edző mutatja meg, hogy érdemes a kettlebell-lel mozogni. 25 perc pokoli kettlebell-edzés Hegedűs Dórival!

     

    Hírlevél feliratkozás
    Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.