A befektetőcég vizsgálata szerint egyrészt az észak-afrikai kitermelés újbóli beindulása, másrészt pedig az európai fogyasztás visszaesése hathat kedvezően a piaci árakra. Bár a múlt héten új történelmi csúcsra drágultak hazánkban az üzemanyagok (egy liter benzin átlagosan 398, egy liter gázolaj pedig 395 forintba kerül), elemzők szerint már látszanak az árcsökkenés jelei.
– A meghatározó európai és amerikai kőolajár a geopolitikai kockázatok miatt egy éve elszakadt egymástól, ám most látszanak az első jelek az európai üzemanyagárakat meghatározó árszint középtávú mérséklődésére – mutatott rá a Solar Capital szakértője.
Pálffy Gergely rögzítette: alapvetően az észak-afrikai feszültségek miatt keletkezett nagy különbség a WTI (amerikai) és a Brent (európai) olaj árfolyama között, előbbi pénteken hordónként 88, utóbbi pedig 111 dollár körül mozgott. Az elemző szerint a Brent kőolajárjegyzése két dolog hatására mérséklődhet középtávon. Az egyik, ami tartósan hordónként 100 dollár alá szoríthatja a Brent árfolyamát, az a külföldi, de észak-afrikai érdekeltségekkel rendelkező kitermelők ismét normál kapacitáson való napi működése.
A másik jelentős befolyásoló tényező az euróövezeti államok támasztotta kereslet mérséklődése, amire szintén jelentős esély van. – Véleményük szerint az eurózóna gazdasága ez évben az eddig várt két százalék helyett mindössze 1,9 százalékkal, illetve a 2012-es évre várt 1,7 százalék helyett csak 1,4 százalékkal bővülhet – húzta alá Pálffy Gergely. Megjegyezte, ebbe beletartozik a kitermelők és a finomítók által piacra dobott benzin-, illetve gázolajmennyiség is, amelynek vetülete végső soron az üzemanyag lakossági fogyasztása.
Az olajárak mozgása mellett a hazai üzemanyagárakat nagyban befolyásolja a forint dollárhoz viszonyított értéke is. A Solar Capital szerint a kelet-közép-európai államok gazdaságának esetleges kedvező megítélése – hazánkat is beleértve – segítheti elő a forint felértékelődését.

Így született meg a rendszerváltoztatás legendás beszéde 1989-ben