Kilábalni látszik a válságból az autóipar

Szinte minden szegmenségben bővítések jellemzik a hazai autóipart: az autógyárak mellett a beszállítóknál is jelentős beruházások mennek végbe.

2011. 10. 25. 19:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet az idén: elkészült a Mercedes kecskeméti gyára, az Audi győri üzemét bővíti, míg tavaly szeptemberben az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon. A Suzukinál volt egy kisebb visszaesés a fukusimai katasztrófa miatt fellépő alkatrészhiány következtében, de azóta újra 850 autót gyártanak naponta Esztergomban.

Győrben új üzemet épít az Audi

Júliusban tették le Győrben az új üzem alapkövét. „A tervek szerint az épülő prés-, lakkozó-, karosszériaüzem és járműszerelde 2013-ban kezdi meg működését” – tudtuk meg Csémy Katalintól, aki az Audi Hungária vállalati kommunikációjáért felel. A győri cég jelenleg hétezer főt foglalkoztat, s a gyárbővítéssel további 2100 embernek ad majd munkát. A beszállítókkal együtt „így közvetlenül és közvetett módon az Audi Hungaria közel 15 000 embernek biztosít majd megélhetést a jövőben” – tette hozzá Csémy.

Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben, ahol továbbra is TT-k, valamint A3-asok készülnek. Tavaly 38 541 darabot gyártott a cég, mely jócskán elmarad a 2008-as rekordtól – ami több mint 60 ezer legyártott jármű volt. Ugyanakkor az idei év nagyságrendekkel jobban sikerülhet, mint az elmúlt két esztendő: az első hat hónapban ugyanis 24 542 jármű készült el. Motorgyártásban is jeleskedik az Audi, ugyanis tavaly 1,6 millió darabot épített. A cég az IFRS nemzetközi szabványok alapján számított nettó árbevétele 4 775 millió eurót tett ki.

Beruházás Szentgotthárdon: az Opel új motorgyárat épít

A General Motors szentgotthárdi Opel-gyárában mintegy 600 ezer motor készül évente. A termelési adatok szerint ebből több mint 200 ezer benzinmotor, és majdnem 250 ezer hengerfej készült a mintegy tízezer váltó mellett tavaly. A cég nettó árbevétele 80 millió euró körül mozgott 2010-ben.

Szeptember végén az Opel is bejelentette, hogy új gyártócsarnokot épít, melyben előreláthatóan 2012 végén kezdődhet meg a termelés. Az 500 millió eurós beruházás nyolcszáz új munkahelyet teremt, de beszállítókkal együtt ez akár több ezer is lehet. A beruházást az állam is támogatja 5,5 milliárd forinttal. Az Opel az elmúlt húsz évben összesen 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon.

A Suzukinál májusban kénytelenek voltak átállni egy műszakra Esztergomban, mert a fukusimai katasztrófa miatt alkatrészhiány lépett fel. Néhány héttel később azonban rendeződtek az alkatrészproblémák, s újra két műszakban dolgoztak a gyártósorok mellett, ahol napi 850 darab jármű készül.

Tavaly 170 031 darab Suzuki gurult ki a gyárkapun, mely több mint másfél milliárd eurós nettó árbevételt eredményezett a cégnek. Érdekes, hogy ezeknek a gépkocsiknak jelentős része exportra megy – belföldön mindössze 2264 darabot helyeztek forgalomba tavaly. Az esztergomi cég mintegy 3500 főt foglalkoztat.

Jövőre bekapcsolódik a Mercedes is

2012 első negyedévében kezdheti meg a sorozatgyártást a Mercedes. A beruházás 800 millió eurót tesz ki, melyhez az állam is hozzájárul. A sajtóban ennek mértékéről több szám is napvilágot látott, de Császár-Dajka Viktóriától, a Daimler cégcsoport PR-asszisztensétől megtudtuk, hogy ez két részből tevődik össze. A gyár felhúzásához a Mercedes egyszeri vissza nem térítendő pénzbeli támogatást és fejlesztési adókedvezményt is kap. Előbbi mintegy 22,1 milliárd forintot tesz ki, míg az adókedvezmény mértéke 23,1 milliárd forint – mindkét adat nominálértéken értendő. „Ezek jelenértéke 17,2, illetve 12,5 milliárd forint, melyek melyek a maximálisan igénybe vehető támogatásokat mutatják” – tette hozzá Császár-Dajka.

A gyár már elkészült, s egyelőre még tesztgyártás folyik az üzemben. A sorozatgyártás 2012 első negyedévében indulhat be, tehát az első vevőnek szánt Mercedes nagyjából márciusban gurulhat le a gyártószalagról. Kecskemét alpolgármesterétől, Szemereyné Pataki Klaudiától megtudtuk, hogy közvetlenül mintegy 2500 főt foglalkoztat majd a Mercedes. „Az ilyen volumenű járműipari fejlesztések esetében egy megteremtett munkahelyre általában egy közvetlen beszállítói munkahellyel lehet számolni. Összességében tehát legalább 5 ezer új munkahellyel lehet kalkulálni” – tette hozzá.

Letisztulni látszik az is, hogy mely típusok készülhetnek Kecskeméten. Császár-Dajka elmondása szerint „a Mercedes-Benz a kompakt autók szegmensében az eddigi A és B osztály helyett öt új terméket vezet be, melyek közül legalább kettőt Kecskeméten gyártanak majd”. A gyár kapacitását évi 100 ezer fölé teszi, de egyelőre a pontosabb adatokkal várni kell a megnyitásig. Az első modell mindenképpen B osztály lesz, a másikról egyelőre nincsen hivatalos információ. Mindenesetre az alpolgármester elmondta, hogy a Frankfurti Autókiállításon már a Kecskeméten készült járműt mutatták be.

---- Az autóipar kilábalni látszik a válságból – főleg Németországban ----

Az autóipar kilábalni látszik a válságból – főleg Németországban

Október elején a német BMW bejelentette, hogy rekordeladásokat ért el szeptemberben és a harmadik negyedévben egyaránt. Az Audi is jól teljesít az idén, ahogy a Daimler is – e konszern tagja a Mercedes, mely szintén eladásainak növekedését várja az idén. A cég vezérigazgatója, Dieter Zetsche a globális recessziós félelmek ellenére is lát növekedési lehetőségeket az autóipar számára. „Jövőre jóval nagyobb esélyt adok egy visszafogott gazdasági növekedésnek, mint egy recessziónak” – tette hozzá. A Continental sem tart gazdasági visszaeséstől: „2012-re legfeljebb a gazdaság lehűlésével számolunk, de semmiképpen sem súlyos recesszióval” – jelentette ki Elmar Degenhart, a német alkatrész-beszállító vállalat vezérigazgatója. A Volkswagennél sem tartanak visszaeséstől, sőt a német cégcsoport öt év alatt 62 milliárd eurót fordít beruházásokra.

Augusztus után szeptemberben is nőttek az autóeladások Európában – jelentette be az Európai Autógyártók Szövetsége. Ezt azért némiképp árnyalja, hogy a nagyobb piacok közül csupán Németországban regisztráltak növekedést – 8,1 százalékosat. Olaszországban például az egy évvel korábbinál 5,7 százalékkal, Franciaországban pedig 1,4 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba szeptemberben – jelenleg tehát úgy látszik, hogy az egész iparágat a német piac „húzza”.

A beszállítói piac is mozgolódik

Nem csak a jelentősebb autógyárak terveznek – vagy vittek már végbe – beruházásokat Magyarországon: a beszállítói piacon is komoly mozgolódást lehet tapasztalni. A Ziegler textilüzemét bővítette Bábolnán, ahol 7 millió euróból építtetett új csarnokot. A ContiTech Nyíregyházán vizsgálja egy új kaucsukkeverék-gyártó üzem építésének lehetőségét. A műszaki gumitermékek gyártásával foglalkozó cég 5 millió eurót fektetne be, s 2012 októberében már a gyártás is beindulhatna. A ContiTech jelenleg háromezer főt foglalkoztat szegedi, makói és váci gyáraiban.

Miskolcon szeptember végén átadták a magyarországi Bosch csoport új gyártócsarnokát. Az 5,5 milliárd forintos beruházással a jelenlegi 1900 főről akár háromezerre is bővülhet a cég alkalmazottainak a száma. Szekszárdon félmilliárd forintos beruházással 15-20 százalékkal bővíti termelő kapacitásait a Fastron Hungária is, míg Nyíregyházán az Eissmann Automotive épít fel új gyártócsarnokot másfél milliárd forintból.

„A statisztikákban ez szépen fog mutatni”

Az jól látszódik, hogy szinte minden nagyobb gyárnál bővítenek, kapacitást növelnek. Sokan elmondták korábban, hogy ez akár a költségvetésre is jó hatással lehet, hiszen az ipari termelés volumenében is jelentősen megnövekedhet az autóipar szerepe. Nos, Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint ez korántsem így van. „A költségvetés számára ez sokat nem fog hozni – csak az újonnan felvett pár ezer ember után járó járulékbevétel jelenik majd meg adóbevételként” – mondta az elemző. Ugyanakkor azt Suppan is elismeri, hogy a „statisztikákban ez szépen fog mutatni”, s talán az államadósságra is hatással lehet: „amennyivel nagyobb növekedést okoz, annyival gyorsabban lehet kinyírni az államadósságot” – tette hozzá.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.