A negatív makrogazdasági folyamatokra a reklámpiac rendkívül érzékeny, ezt jól mutatja, hogy a GDP-növekedés lassulását keményen megsínyli a szektor – mutatott rá Sere Péter, a PwC vezető menedzsere kedden délután tartott sajtótájékoztatóján. Hiába növekszik ugyan a hazai össztermék, a reklámpiac nem fogja tudni tartani a lépést, ennek pedig a digitalizáció az oka. Észak-Amerikában és Európában ugyanez a folyamat a jellemző, a felzárkózó dél-amerikai országok viszont nagyobb fejlődést produkálhatnak majd ezen a téren.
Magyarországon 2009 jelentette a legutóbbi mélypontot, 2015-ig pedig enyhe növekedés várható.
Visszafogták a költekezést
A szórakoztató- és médiapiaci szektor vesztesei a napilapok és a könyvek lehetnek a következő években, míg az internet abszolút győztesként kerülhet ki. Utóbbi átveszi a televíziós piac nagy részét, a netes hirdetések 9,2 százalékos növekedést produkáltak 2011-ben. Az ágazati különadók miatt a hazai médiapiac némiképp visszafogta a költekezést az utóbbi években, a PwC ennek a trendnek a megváltozását várja felmérésében. Sere Péter elmondta: a növekedés realitását alátámasztja, hogy újra nő a tévénézők száma, az internet-felhasználók aránya pedig szintén folyamatosan bővül. Egyre szélesedik azok köre, akik tabletet vagy okostelefont használnak, ez is a piaci bővülést erősítheti majd.
Az iparági vezérigazgatók az elemzés szerint egyre inkább hajlanak az együttműködésre, majd 70 százalékuk úgy véli, kimondottan szükség van az innovációra a piacon. Többségük számára a legnagyobb gondot az okozza, hogy hiányoznak a képzett médiapiaci szakemberek.
Idén még visszaesés, 2015-ig már növekedés várható
A szakember kérdésre válaszolva elmondta: 2011 elején enyhe növekedést prognosztizáltak a hazai piacon, az év vége felé közeledve viszont úgy tűnik, inkább visszaesésre lehet számítani. A negatív folyamatoknak azonban lassan vége lesz: a felmérés szerint a médiapiaci költések 2015-re 6,2 százalékkal növekedhetnek majd. A kalkulálható bővülés a globális átlagot is meghaladja. Számszerűsítve az adatokat: amíg 2010-ben 676 milliárd forintot mozgatott meg a teljes szektor, addig öt év múlva ezt az összeget 924 milliárdra jósolják.
Felmerül a kérdés: ha a válság által szorongatott lakosságnak „kenyérre és tejre” is spórolnia kell, hogyan fogynak majd táblagépek vagy az „okosok”. Sere Péter úgy reagált, ezek az eszközök folyamatosan emelkedő ütemben fogynak, tehát lehet rájuk alapozni a növekedési prognózist. A szakember az MNO kérdésére is válaszolt: elmondta, megjósolhatatlan, hogy egyes hirdetési felületek eltűnnek-e a piacról, az azonban bizonyos, hogy lesznek olyan reklámhordozók, mint például a zenei eszközök, melyek teljesen átalakulhatnak. Ezeket a folyamatokat természetesen alapvetően befolyásolja majd a központi szabályozás.

Otthon start: az egész országot megmozgatta a program, Panyi Miklós adatokat közölt
Az Otthon start program már több mint ötvenezer állampolgár felé nyitotta meg a saját tulajdonú ingatlanhoz vezető utat.
















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!