Nagy pofont kapott a Sony (is)

Nagyot bukott a Sony: ismét veszteséggel számolnak az idei pénzügyi évre.

2011. 11. 02. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sony is csatlakozott azon japán cégekhez, melyek korábban veszteséges negyedéves adatokat jelentettek. Ezen a listán olyan neves vállalatok találhatóak, mint a Honda, a Panasonic, a Nintendo vagy éppen Japán legnagyobb brókercége, a Nomura Holdings. A visszaesés okai közt az erős jent, a thaiföldi áradásokat, valamint az Egyesült Államokban és Európában megcsappant keresletet szokták emlegetni.

Sorozatban negyedik évét zárja veszteséggel az elektronikai óriás, mely olyan, világszerte népszerű termékek gyártója, mint a Bravia televíziók, a Vaio számítógépek valamint a PlayStation játékkonzolok. A Sony a korábbi 60 milliárd jenes éves nyereségről 90 milliárd jenes veszteségre módosította a pénzügyi évi előrejelzését. Az új számítás alapját 75 jenes dollárárfolyam, illetve 105 jenes euróárfolyam képezi.

„A thaiföldi áradás csak egy újabb probléma volt a Sony számára, mely egyelőre képtelen egy olyan jelentős termékkel előrukkolni, mint ami a Walkman volt korábban” – mondta Fujio Ando, a Chibagin Asset Management ügyvezető igazgatója. Ami a TV-szekciót illeti, hasonló a helyzet, mint a Panasonicnál – komoly átalakításokra van szükség, és semmi sem garantálja, hogy a szerkezetátalakítás működni fog – tette hozzá Ando.

A japán cég a harmadik negyedévben 41 milliárd jenes veszteséget könyvelt el a televíziógyártó üzletágán, ami mintegy háromszorosa az előző negyedévi veszteségnek. A Sony immár nyolc éve képtelen profitot termelni televíziós részlegén, pedig a cég húzóágazatáról beszélünk. A vállalat korábban kijelentette, hogy megpróbálják mérsékelni az üzemi veszteséget – melyet az idei üzleti évre 175 milliárd jenre prognosztizálnak –, s a 2014 márciusában véget érő üzleti évre már profittal kalkulálnak.

A japán technológia egyik jelképe képtelen előállni egy olyan újítással, mint például az Apple, mely az okostelefonok piacán robbantott az iPhone-okkal. „Ahhoz, hogy a Sony magához térjen, a következő generációs képtechnológiákra kell koncentrálnia, hogy meggyőzze az embereket: a cég képes a megújulásra” – véli Yoshihisa Toyosaki, az Architect Grand Design kutató és tanácsadó cég elnöke, a Sony korábbi alkalmazottja.

Kato Maszaru, a Sony pénzügyi igazgatója szerint a társaság eredményeit a volatilis árfolyammozgások is gyengítették. A dollár/jen árfolyam ingadozásai ellen még tud védekezni a vállalat: alkatrészeik egy részét dollárért vásárolja. Viszont az euró esetében már nem alkalmazott ilyen stratégiát. „A thaiföldi áradásoknak mintegy 25 milliárd jenes negatív hatásuk van a vállalat eredményességére” – tette hozzá a pénzügyi igazgató.

---- A Sony kivásárolta az Ericssont ----

A Sony kivásárolta az Ericssont

Döntés született arról is, hogy a Sony kivásárolja az Ericsson 50 százalékát a közös cégből, így tíz év után feloszlik a Sony Ericsson japán–svéd mobilgyártó vegyes vállalat. A japán cég 1,05 milliárd eurót fizet a svéd félnek. 2001-ben azzal a céllal jött létre az így hatodik legnagyobb mobilgyártóvá váló Sony Ericsson, hogy egyesítse a japán cég fogyasztói elektronikai készülékek gyártásában szerzett jártasságát a kommunikációs technológiák területén szerzett svéd tapasztalatokkal.

A londoni székhelyű, 7500 embert foglalkoztató cég 2010-ben 6,3 milliárd euró bevétellel 90 millió euró adózott nyereséget ért el. Bevételeinek 80 százaléka okostelefonok értékesítéséből származik. Tíz alatt összesen másfél millió euró adózott profitot ért el, s 1,9 millió euró osztalékot fizetett az anyavállalatoknak. A versenyt azonban még így sem bírta az Apple és a Samsung ellen. Az idei harmadik negyedévben a társaság egyáltalán nem termelt nyereséget, az eladott készülékek száma pedig 9,5 millióra, 9 százalékkal visszaesett az egy évvel korábbi adatokhoz képest, míg az Apple és a Samsung nagyjából 20-20 millió okostelefont adott el.

A Sony nem adja fel a mobilgyártást: mint eszközt beépíti termékeinek kínálatába, és arra törekszik, hogy minél inkább összekapcsolja más termékekkel, szolgáltatásokkal – például játékkonzolokkal. Ettől a költségek csökkenését várja a cégvezetés, és reményeik szerint így sikerül felzárkózni az Apple mellé. Az Ericssonnak is jól jöhet a váltás, hiszen ismét arra koncentrálhat majd, amiben világelső: hálózati eszközök és felszerelések gyártására.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.