A hatályos szabályozásban rögzített helyközi közösségi közlekedési díjtételek az általános forgalmi adót is tartalmazzák. A jegy- és bérletárak, pótdíjak változatlan szinten tartása esetén az áfakulcs növekedésével a vasúti és autóbuszos közszolgáltatók nettó bevétele csökkenne. Ennek elkerülése érdekében szükséges a díjtételek kismértékű kiigazítása. A tarifák csak az adóváltozással indokolt mértékben, átlagosan mintegy 1,6 százalékkal emelkednek – írja az NFM.
A szociálpolitikai alapon díjmentesen utazókat (például a 6 év alattiak, 65 év felettiek) 2010 márciusától regisztrációs jegy váltására kötelezték a helyközi közösségi közlekedésben. A regisztrációs jegyre alapozott statisztikák, a díjmentes utazásokkal kapcsolatos felmérések elkészültek, a rendszer további fenntartása ezért nem indokolt. A jegytípus kiadása 2012. január elsejével megszűnik, a szolgáltatók ezzel évi több száz millió forint kiadástól mentesülnek. A pontos utasforgalmi adatfelmérést a középtávon bevezetni tervezett, korszerű e-ticketing rendszer minden egyéb megoldásnál hatékonyabban segítheti majd – olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.