Hideget és meleget is kaptak az ÁSZ-tól

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elkészítette az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos jelentését 2010-re vonatkozóan.

LM
2011. 12. 22. 10:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott ÁSZ-összefoglaló szerint az ellenőrzés során azt értékelték, hogy az új tulajdonosi struktúra kialakítása és a törvényi változások végrehajtása az előírásoknak megfelelően valósult-e meg, illetve a jogi szabályozás egyértelmű és elégséges volt-e. Külön figyelmet fordítottak az MNV Zrt. döntéshozatali rendszerének, valamint a rábízott vagyonnal való gazdálkodásának vizsgálatára.

Kritika

A számvevőszék emlékeztet arra, hogy tavaly jelentős változások voltak a tulajdonosi joggyakorlás területén, s az állami vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi döntéshozatal, valamint a döntések végrehajtása két kormányzati ciklushoz, illetve eltérő szervezetrendszerhez kapcsolódott. A MNV mellett az állami tulajdon kezelője lett a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB Zrt.) és a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) is. A jelentésben az ÁSZ megállapítja, hogy lassú volt a jogszabályban meghatározott vagyoni kör átadása az NFA-nak, s a szervezet működési feltételei is csak 2011-re alakultak ki.

A számvevőszék felhívja a figyelmet arra, hogy a vagyontörvény és az NFA-törvény nem szabályozza egyértelműen az MNV Zrt. és az NFA között vegyes vagyonkezelésben álló – a földterület az NFA-hoz, a rajta lévő ingatlan az MNV Zrt.-hez tartozik, míg használatban egy harmadik félnél van – ingatlanok feletti tulajdonosi joggyakorlást. Ez 2010-ben jogértelmezési problémákat eredményezett – az ingatlanok hasznosításából származó bevételnek ki a jogosultja, a kötelezettségek kit terhelnek –, ami az ÁSZ szerint akadályozta a vagyonkezelők eredményes működését.

Havi 40 milliós megtakarítás

A közlés szerint az MFB Zrt. az átvett 40 társaság teljes körű átvilágítását 2010-ben megkezdte, a társaságok igazgatóságainak megszüntetésével, valamint létszámleépítéssel havi szinten mintegy 40 millió forint megtakarítást ért el. Az MFB Zrt.-ről szóló törvény szerint fő szabályként az MFB Zrt. nem ruházhatja át a kezelésében lévő 40 társaság részesedésének tulajdonjogát. Ezt ugyanakkor a törvény mégis lehetővé teszi akkor, ha az átruházás előtt az MFB Zrt. egyeztet az erre feljogosított szervezettel. A törvényben azonban nincs meghatározva, hogy ki jogosult az átruházásra, illetve az MFB Zrt.-vel történő egyeztetésre – olvasható az Állami Számvevőszék jelentésében.

Előrelépés

A 2010-es jogszabályi változások – mint az állami vagyon túlnyomó többségének kezelőjét – főként az MNV Zrt.-t érintették, amely 2010 végén 13 355 milliárd forint rábízott vagyont tartott nyilván. A vagyontörvény 2010 júniusi módosításával az MNV Zrt. döntéshozatali rendszerében, ezen belül a feladat-, hatás- és felelősségi körök szabályozásában előrelépés történt – állapította meg az ÁSZ, amely egyben emlékeztet arra, hogy korábban az állami vagyon feletti tulajdonosi jogokat a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács gyakorolta, s az állami vagyon felügyeletéért a pénzügyminiszter volt felelős.

A törvény módosítása után az állami vagyon felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter egyben az állami vagyon felett a magyar államot megillető tulajdonosi jogok gyakorlója lett. Az MNV Zrt. a 2010. évre szöveges, a részleteket is tartalmazó aláírt vagyonkezelési tervvel, valamint hatályos vagyonkezelési stratégiával nem rendelkezett, így a döntéshozatalkor nem volt igazodási pont – fűzi hozzá az ÁSZ.

Nem óvták a vagyont

A számvevőszék szerint a vagyongazdálkodási tanács 2010. június közepéig tartó működéséig az MNV Zrt. a rábízott vagyon kezeléséhez kapcsolódó feladatai végrehajtásánál nem helyezett kellő súlyt az állami vagyon megóvására, gazdaságos működtetésére. Példaként említik, hogy a Szépművészeti Múzeumi Szolgáltató Kht. nonprofit társasággá való átalakításáról a tanács nem döntött időben, ezért a Kht.-t a cégbíróság kényszer végelszámolás alá vonta.

Az MNV Zrt. megalapításakor az induló vagyonleltár és vagyonmérleg, ezáltal a rábízott vagyon kimutatása nem volt teljes körű. Az MNV Zrt.-nél 2010-ben alkalmazott nyilvántartásokból a szabályozatlan adatszolgáltatások és az informatikai rendszer integráltságának hiánya miatt nem lehetett naprakész adatállományt kimutatni. Az új nyilvántartási rendszer létrehozásának egyik alapját képező adattisztítási folyamatok az MNV Zrt.-nél felgyorsultak, és készültek az új nyilvántartási rendszerrel kapcsolatosan munkaanyagok, azonban részletes, elfogadott szakmai koncepció még nincs – jelzi az ÁSZ a jelentésben.

Kitér arra is, hogy az MNV Zrt. 2009. évi tevékenységének ellenőrzéséről 2010-ben készült ÁSZ-jelentés a nemzeti fejlesztési miniszter részére 14 javaslatot fogalmazott meg. Ebből 4 teljesült, 7 teljesítése folyamatban van, 2 részben teljesült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.