A régió egyik legnagyobb munkaadójának számító hajógyár vezetése hétfőn előzetes intézkedésként kérvénnyel fordult a helyi foglalkoztatási hivatalhoz egy esetleges csoportos létszámleépítés ügyében. Ha a vállalatnak nem sikerül megoldania a problémákat, az elbocsátás a cég mind a 300 alkalmazottját érintheti. „Két-három hónapon belül eldől, sikerül-e megoldani a vállalat gondjait” – nyilatkozta a helyzettel kapcsolatban az MTI-nek kedden Peter Bulla, a vállalat vezérigazgatója.
Révkomárom vezetése az ügy kapcsán először a Nyitra megyei önkormányzatot, valamint a Szlovákiai Városok Társulását szólította meg, hogy azok segítsenek tolmácsolni a hajógyár gondjait a kormány felé. A város vezetése végül Iveta Radicová kormányfőhöz fordult segítségért, akit Anton Marek polgármester tájékoztatott a fennálló helyzetről.
„Remélem, a kormány fontolóra vesz minden lehetőséget, és a pénzügyminisztérium mentőövet dob nekünk” – jelentette ki Anton Marek. Rámutatott: soha nem látott szintre nőhet a munkanélküliség a régióban a dél-komáromi Nokia nemrégiben bejelentett elbocsátásai és a hajógyár bezárása esetén akár a 24 százalékot is elérheti.
A vállalat problémáinak hátterében az áll, hogy a hajógyár vevőinek gondjai vannak a megrendelt hajók finanszírozásához szükséges lízingek biztosításával. A hajógyár vezetése az ügyben több szlovákiai bankkal is tárgyal, egyelőre eredménytelenül. Következő lépésként egy állami pénzintézethez, az Eximbankához fordult a vállalat, de ott sem kapott segítséget.
„Azonnali cselekvésre van szükség, ha el akarjuk kerülni az elbocsátásokat” – mutatott rá a polgármester. Hozzátette: amennyiben a hajógyárat be kell zárni, az a 289 állandó alkalmazott mellett közel 250 vállalkozói vagy megbízatási alapon bedolgozó munkavállalót is érint.
A komáromi hajógyár több mint 110 éves múltra tekint vissza. A nagyvállalat, amelynek két évtizede még közel négyezer alkalmazottja volt, elsősorban a teherszállító hajók gyártásával és javításával foglalkozik. Akkoriban évi 13-14 hajó készült el az üzemben.
A vállalat 1992-től állami tulajdonú részvénytársaságként működött, majd Csehszlovákia szétválásától Szlovákia egyetlen hajógyáraként üzemelt. Később több lépésben privatizálták. Az alkalmazottak számát az elmúlt években folyamatosan csökkentették. A legutóbbi tömeges elbocsájtásra 2011 őszén került sor, akkor közel kétszáz dolgozót bocsájtottak el. Alkalmazottainak jelentős része a régió magyar lakosságának köréből került ki.

Hiába titkolták, kiderült Gyurcsány Ferenc döntésének oka