A kormányfőtől várják a segítséget hajógyár ügyben

A szlovák kormányhoz fordult segítségért Révkomárom vezetése a megszűnés szélén álló komáromi hajógyár érdekében.

NT
2012. 02. 24. 14:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A régió egyik legnagyobb munkaadójának számító hajógyár vezetése hétfőn előzetes intézkedésként kérvénnyel fordult a helyi foglalkoztatási hivatalhoz egy esetleges csoportos létszámleépítés ügyében. Ha a vállalatnak nem sikerül megoldania a problémákat, az elbocsátás a cég mind a 300 alkalmazottját érintheti. „Két-három hónapon belül eldől, sikerül-e megoldani a vállalat gondjait” – nyilatkozta a helyzettel kapcsolatban az MTI-nek kedden Peter Bulla, a vállalat vezérigazgatója.

Révkomárom vezetése az ügy kapcsán először a Nyitra megyei önkormányzatot, valamint a Szlovákiai Városok Társulását szólította meg, hogy azok segítsenek tolmácsolni a hajógyár gondjait a kormány felé. A város vezetése végül Iveta Radicová kormányfőhöz fordult segítségért, akit Anton Marek polgármester tájékoztatott a fennálló helyzetről.

„Remélem, a kormány fontolóra vesz minden lehetőséget, és a pénzügyminisztérium mentőövet dob nekünk” – jelentette ki Anton Marek. Rámutatott: soha nem látott szintre nőhet a munkanélküliség a régióban a dél-komáromi Nokia nemrégiben bejelentett elbocsátásai és a hajógyár bezárása esetén akár a 24 százalékot is elérheti.

A vállalat problémáinak hátterében az áll, hogy a hajógyár vevőinek gondjai vannak a megrendelt hajók finanszírozásához szükséges lízingek biztosításával. A hajógyár vezetése az ügyben több szlovákiai bankkal is tárgyal, egyelőre eredménytelenül. Következő lépésként egy állami pénzintézethez, az Eximbankához fordult a vállalat, de ott sem kapott segítséget.

„Azonnali cselekvésre van szükség, ha el akarjuk kerülni az elbocsátásokat” – mutatott rá a polgármester. Hozzátette: amennyiben a hajógyárat be kell zárni, az a 289 állandó alkalmazott mellett közel 250 vállalkozói vagy megbízatási alapon bedolgozó munkavállalót is érint.

A komáromi hajógyár több mint 110 éves múltra tekint vissza. A nagyvállalat, amelynek két évtizede még közel négyezer alkalmazottja volt, elsősorban a teherszállító hajók gyártásával és javításával foglalkozik. Akkoriban évi 13-14 hajó készült el az üzemben.

A vállalat 1992-től állami tulajdonú részvénytársaságként működött, majd Csehszlovákia szétválásától Szlovákia egyetlen hajógyáraként üzemelt. Később több lépésben privatizálták. Az alkalmazottak számát az elmúlt években folyamatosan csökkentették. A legutóbbi tömeges elbocsájtásra 2011 őszén került sor, akkor közel kétszáz dolgozót bocsájtottak el. Alkalmazottainak jelentős része a régió magyar lakosságának köréből került ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.