A Munkástanácsoknak tetszik a NAT

„A tervezetben nagyon jó az, hogy csak tartalmakat szabályoz, módszereket nem, tehát a pedagógusok szabadsága megmarad.”

BL
2012. 02. 21. 16:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zámbó Éva, a MOSZ pedagóguságazatának vezetője keddi budapesti sajtótájékoztatóján azt is elmondta: „a NAT tervezetében nagyon jó az, hogy csak tartalmakat szabályoz, módszereket nem, tehát a pedagógusok szabadsága megmarad”. A NAT az eddigieknél nagyobb pedagógiai önállóságot ad, különösen az anyanyelv és az idegen nyelv tanításában, mutatott rá.

Örömmel vették – tette hozzá –, hogy a tervezet nemzeti minimumot határoz meg, amelyet mindenkinek tudnia kell, és ezzel az esélyegyenlőséget is növeli. Mint közölte, a tervezetben hangsúlyosabban szerepelnek az állampolgári ismeretek, és a gyermekek tanulhatnak gazdasági és vállalkozói ismereteket is. Jónak tartotta a kötelező hit- és erkölcstan tanításának bevezetését is.

Mint megemlítette, egyes kifogások szerint nem jó, hogy a NAT-tervezet alapján az eddigi harmincról tíz százalékra csökkent a szabadon felhasználható tanórakeret, amelyet az iskolák eddig maguk tölthettek meg tartalommal.
Felhívta a figyelmet azonban arra: a mérések szerint a pedagógusok eddig sem éltek ezzel a harmincszázaléknyi lehetőséggel, csak mintegy tíz százalékkal, amelyet az új NAT-tervezet is lehetővé tesz.

A MOSZ pedagóguságazatának vezetője kiemelte, azt várják a kormányzattól, hogy a gimnáziumi érettségi rangját visszaállítsa, és a szakközépiskolákban, szakiskolákban racionalizálja az általános műveltséget megalapozó ismeretekre fordítható időkeretet. Utóbbira azért van szükség, hogy a szakmai képzésre elegendő idő maradjon, mivel a szakközépiskola szakirányú továbbtanulásra készít fel, az ott érettségizettek így könnyebben kerülhetnek be a szakirányú felsőoktatásba.

A tankötelezettség korhatárának „racionális meghatározása” a tanuláshoz való joggal együtt garantálhatja a minőségi alap- és középfokú oktatást, a felsőoktatás tömegesedésének lassítása ugyanakkor „igazi esélyt adhat mindenkinek a minőségi tanulásra” – mondta. Zámbó Éva szerint a NAT készítőinek nem sikerült teljes mértékben érvényre juttatniuk „azt a társadalmi igényt, hogy a szocializmus idején háttérbe szorított alkotók kiemelten szerepeljenek az új tantervben. Így nemzeti kultúránk jelentős alkotásai továbbra is csak búvópatakként lesznek jelen a köztudatban.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.