Elkészült a személyszállításitörvény-javaslat

A kormány benyújtotta a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatot az Országgyűlésnek pénteken, és kérte a javaslat sürgős tárgyalását is.

BL
2012. 02. 24. 20:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általános indoklás szerint az új szabályozás biztosítja, hogy az Európai Unió szabályrendszerének keretei között a nemzeti sajátosságoknak és lehetőségeknek legnagyobb mértékben megfelelő szabályozási, szervezeti, működési és finanszírozási modell alakuljon ki. Az új személyszállítási törvény megteremti annak szabályozási kereteit, hogy a személyszállítási szolgáltatások teljesítése során egyszerre érvényesüljön a közforrások hatékony hasznosulása, valamint a társadalom és a gazdaság által generált, reális mobilitási igények a lehetőségek szerinti legjobb kiszolgálása iránti igény.

A törvény a személyszállítási szolgáltatások szervezeti és működési kereteire vonatkozó szabályozást úgy módosítja, hogy az biztosítsa a közszolgáltatások szervezésével kapcsolatos egységes intézményi és vagyonkezelési modell kialakítását, ezzel a szolgáltatókra vonatkozó állami vagyonpolitikai törekvések megvalósulását. A helyi és a helyközi közlekedés összesen éves szinten mintegy 350-400 milliárd forint finanszírozási igényt és kötelezettséget jelent az államháztartás számára. Az új finanszírozási szabályokkal tervezhetővé válik a szolgáltatók, az államháztartás számára a közösségi közlekedés finanszírozási igénye, determinálva ezzel a fejlesztési lehetőségeket.

A törvény – az eddigi szabályozás hiányosságát pótolva – új megközelítésben foglalkozik a helyi személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásával, és olyan új finanszírozási modellt rögzít, amely arányosabbá teszi a megyei jogú városok és az egyéb vidéki települések helyi közlekedésének támogatását. A benyújtott javaslat nevesítetten foglalkozik az iskolabusszal vagy közösségi busszal végzett személyszállítási szolgáltatásokkal, mint a személyszállítási közszolgáltatások rendszerébe integrálható szolgáltatásokkal, viszont a törvény hatálya nem terjed ki az idegenforgalmi szolgáltatás részeként végzett vízi személyszállítási szolgáltatásra, függetlenül annak menetrend szerinti jellegétől.

A javaslat rögzíti azt is, hogy a személyszállítási közszolgáltatás elsősorban menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás keretében látható el, de bizonyos esetekben – például hétvégén, nem csúcsforgalmi időszakban – igényvezérelt, azaz igények előzetes rögzítésén alapuló személyszállítási szolgáltatás keretében is ellátható. Az uniós előírásoknak megfelelően a javaslatban szerepel a személyszállítási közszolgáltatás bevételekkel nem fedezett indokolt költségek számításának és megtérítésének szabályrendszere, továbbá megszünteti a személyszállítási közszolgáltatások korábban hatósági árkörbe tartozását. A közösségi közlekedés díjképzésének új módszere az ellátási felelősök döntési hatáskörébe utalja az díjak és díjszabási feltételek kialakítását, amelyet a közszolgáltatási szerződésben kell rögzíteni.

A munkába járás költségtérítésének törvényi szintű újradefiniálása a közösségi közlekedést igénybe vevő fizetőképes kereslet megerősítését szolgálja. A javaslat szerint a munkáltatók a munkába járáshoz szükséges menetjegy, illetve bérlet árának 86 százalékát lennének kötelesek megtéríteni dolgozóiknak. A javaslat kitér a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásra. Megállapodás híján a közforgalmú közlekedésben a még elégséges szolgáltatás mértéke a munkabeszüntetésben érintett időszakra vetítve vonalanként a helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások esetén a megrendelt személyszállítási szolgáltatás mennyiségének 66 százaléka, az országos és a regionális személyszállítási közszolgáltatások esetén a megrendelt személyszállítási szolgáltatás mennyiségének ötven százaléka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.