„Autókat gyártó vasipari munkás vagyok” – jellemezte önmagát az Olaszországban született, kanadai állampolgárként Svájcban élő, de többnyire a detroiti Chryslernél tartózkodó Sergio Marchionne topmenedzser, 2004 óta a Fiat, 2009-től a Chrysler vezérigazgatója.
A Corriere della Sera címoldalán kezdődő interjúban Marchionne mindenekelőtt azt hangsúlyozta, hogy az „olasz gyárakat csak akkor lehet megmenteni, ha képesek lesznek Amerikába exportálni”.
A Fiat Auto decemberben zárta be a szicíliai Termini Imerese gyárát. A termelés öt helyszínen (Mirafiori, Cassino, Atessa, Melfi, Pomigliano) folytatódik. Marchionne szerint ha az olasz üzemek nem lesznek versenyképesek, a Fiat további két olasz gyárat adhat fel.
Marchionne hozzátette, 2004-ben azzal a feladattal bízták meg, hogy mentse meg a csőd szélén álló torinói autógyárat. „Ez sikerült. A következő lépés a nyereségesség megteremtése volt. A Fiat és a Fiat Industrial a tavalyi évet 4,1 milliárd euró haszonnal zárta” – hangsúlyozta Marchionne. Ami a Fiat-Chrysler jövőjét illeti, a vezérigazgató szerint a Fiat az amerikai vállalat százszázalékos tulajdonosa lesz, vagy a két autógyár egyesül.
Marchionne szerint a egyre újabb autótípusokat piacra dobó európai versenytársak stratégiája téves, csak pénzt veszítenek, „az európai autópiacon legalább 2014-ig alacsony lesz a kereslet”. Ezért csökkentette a legnagyobb olasz Fiat-gyár, a torinói Mirafiori a gyártást évi 58 ezer darab járműre.
A Corriere felmérése szerint a Fiat munkaköltsége Olaszországban 26 euró per óra, az Egyesült Államokban 38, Brazíliában 11, Szerbiában alig több mint 4 euró.
Marchionne tagadta, hogy az olaszországi Fiat-gyárakból eltávolították volna a Fiom vasasszakszervezet munkásait, akik nem írták alá a munkaidő-emelésről a többi érdekképviselettel szignált ágazati megállapodást. „A szakszervezetek nem parlamentek” – fogalmazott Marchionne.
Ezzel egy időben az olasz bíróság jogtalannak ítélte meg három Fiat-munkás és Fiom-tag 2010-ben történt elbocsátását a basilicatai Melfi gyárából. A Fiat fellebbezett.