Ezzel a lépéssel háborút idézhet elő az EU

Támogatásáról biztosította Kínát az EU által bevezetett szén-dioxid-adó elutasításában az Airbus ügyvezető igazgatója szerdán Pekingben.

NT
2012. 06. 13. 6:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Airbus európai óriásvállalat teljes mértékben osztja Kína álláspontját az Európai Unió által bevezetett díjról – jelentette ki John Leahy. Hozzátette: az uniós rendelkezés, amelyet az üvegházhatást növelő gázok kibocsátásának visszaszorítására vezettek be, módosításra szorul. Kína már több ízben jelezte: elfogadhatatlannak tartja, hogy az EU kiterjeszti gázkibocsátási kereskedelmi rendszerét (ETS) az Európán kívüli légitársaságokra is.

Az EU január elsejétől számolja fel a díjat az uniós repülőtereket használó légitársaságoknak. A fizetés első határideje 2013. április 30. A kínai polgári légügyi hivatal (CAAC) ugyanakkor már februárban megtiltotta az ország légitársaságainak, hogy az EU előírásai szerint díjat fizessenek.

Korábbi hírek arról számoltak be, hogy a konfliktus következményeként a kínai légitársaságoknak fontolóra kell venniük az Airbus-megrendelések visszavonását. A IATA tanácskozásán viszont elhangzott, hogy az Airbus még ebben az évben száz repülőgépet kíván a kínai piacra szállítani.

Kereskedelmi háború jöhet

Tony Tyler, az IATA vezérigazgatója az ENSZ-hez tartozó Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) bevonását javasolta az iparág károsanyag-kibocsátásának csökkentésével összefüggő probléma megoldásához. Mint mondta: az EU lépése nem előremutató, és kereskedelmi háborút idézhet elő.

A kínai légitársaságok az EU által megadott március 31-ei határidőre nem közölték a károsanyag-kibocsátásukra vonatkozó adatokat, és továbbra sem áll szándékukban – közölte Vej Csen-csung (Wei Zhenzhong), a Kínai Légi Szállítási Szövetség főtitkára azután, hogy az EU környezetvédelmi biztosa, Connie Hedegaard kijelentette, ha e hét végéig nem pótolják a mulasztást, „végrehajtó intézkedésekkel” kell szembenézniük.

Az EU-tagállamok ilyen esetben büntetést róhatnak ki, vagy lefoglalhatják a gépet. Vej ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy nem szeretnének olyan helyzetet, amikor a felek kölcsönösen visszatartják egymás repülőgépeit. Szerinte a kínai kormány hasonló arányú válaszintézkedésekre készül, de „szeretnék elkerülni a kereskedelmi kereskedelmi háborút”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.