Még trükköznek a kilométerórákkal

A kilométeradatok nyilvántartását előíró, januártól életbe lépett új szabályozás egyelőre nem szorította vissza számottevően a kilométerórák visszatekerését.

tt
2012. 06. 21. 14:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az internetes oldal MTI-hez eljuttatott elemzése szerint az órapörgetés visszaszorulásának évekig tartó folyamatát egyrészt az óraállás regisztrációjának gyakoribbá tétele, másrészt a cselekményt büntetőjogi tényállásként feltüntető új Büntető törvénykönyv hatályba lépése gyorsíthatja fel.

Amíg a vásárlók egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig csak a jelenleginél is szigorúbb előírásokkal biztosítható, hogy radikálisan visszaszoruljon a kilométerórák manipulációja – idézi a közlemény Fodor Lászlót, a Hasznaltautó.hu értékesítési vezetőjét. A szakértő hozzátette, nem meglepő, hogy a tavaly év végi mintához hasonlóan a kínálat jelenleg is a 100 ezer kilométeres határ előtt csúcsosodik ki.

Évjáratonként vizsgálva a palettát az tűnik fel, hogy 100-150 ezer futott kilométer felett továbbra is kevesen bíznak a jármű sikeres, gyors értékesítésében, ezért ebben a kategóriában ma is sokan folyamodnak a kilométeróra manipulálásához. Miközben 100 ezer kilométer alatt, a 2-5 éves autók kínálatában valóban nőttek az átlagos megadott kilométeradatok (még a féléves mérési különbség hatását figyelembe véve is), az ennél idősebb autók meghirdetett futásteljesítménye egyre jobban elmarad a reálistól – olvasható az elemzésben.

Fodor László szerint még nagy tér van a visszaélésre, mivel új autónál négy, használt autónál pedig két év telhet el új adat rögzítése nélkül. Amint arra már más piaci szereplők is rámutattak, jelentős előrelépést jelentene, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás, vagy akár közúti ellenőrzés esetén is központilag rögzíteni kellene az adatokat. A Hasznaltauto.hu szerint a kilométeróra-visszatekerések komoly szankciója szintén segíthet visszaszorítani a káros gyakorlatot, ezért a használtautó-piac komoly várakozással tekint az új Büntető törvénykönyv bevezetése elé: a szakmai egyeztetésektől függően az új kódex akár börtönbüntetéssel járó tényállásként is rögzítheti a kilométeróra manipulálását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.