Orbán: Az új Opel-gyárral irányt mutatunk Európának

A miniszterelnök szerint az Opel új szentgotthárdi motorgyárával Magyarország újabb lépést tett abba az irányba, hogy Közép-Európa egyik autóipari központja legyen.

WA
2012. 09. 20. 11:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnök szerint az Opel új szentgotthárdi motorgyárával Magyarország újabb lépést tett abba az irányba, hogy Közép-Európa egyik autóipari központja legyen. Orbán Viktor ezt csütörtökön mondta az Opel új, flexibilis motorgyárának avatóján a Vas megyei Szentgotthárdon. A város – mint hangsúlyozta – ezzel az üzemmel Európa egyik motorgyártó központjává válik.

A kormányfő beszédében úgy fogalmazott, az új motorgyár átadása reménykeltő irányt mutat a bajban lévő, válsággal küzdő Európának is, megítélése szerint ugyanis a kontinenst éppen Németország és Közép-Európa egyre mélyülő együttműködése fogja kimenteni a bajból. Rámutatott arra is, hogy a motorgyár 800 új munkahelyet teremt az üzemben, a beszállítókon keresztül pedig akár további több ezret.

Több száz magyar családnak biztos lett a jövője ezzel a beruházással – emelte ki, hozzátéve hogy „ez nagy dolog”, hiszen Európában ma gyárakat zárnak be, munkásokat bocsátanak el, „ezért köszönet és elismerés az Opel gyárnak, hogy úgy döntött, dacára az európai válságnak, Magyarországon nem gyárbezárás lesz, nem elbocsátás, nem leépítés, hanem a világ egyik legmodernebb gyárát építjük fel közösen”.

Megbecsüljük az Opelt

Magyarország mindig is nagy tisztelettel fogadta azokat a befektetőket, akik nemcsak gyors hasznot akartak zsebre vágni, hanem itt akartak maradni, és hosszú távra rendezkedtek be az együttműködésre – fogalmazott Orbán Viktor, kijelentve, hogy a magyarok szeretik az Opelt, amely megbecsüli a magyar munkásokat, „ezért mi is megbecsüljük az Opelt”.

A kabinet éppen azzal „a szívet-lelket beleadó és szorgalmas hozzáállással” szeretné Magyarországot továbbépíteni, amit az Opel a mai napig képvisel – mondta a gyár vezetői és dolgozói előtt, hozzáfűzve: „mi is hiszünk abban, hogy nemcsak a németek lehetnek sikeresek, ( ) mi is sikeressé válhatunk, ha lesz erőnk folytatni a válsággal szembeni küzdelmet”. Magyarország azonban – folytatta – csak akkor veheti sikerrel az akadályokat, ha bővíti gazdasági mozgásterét, ehhez pedig gyárakra, üzemekre, sok ezer új munkahelyre és dolgozó magyarokra van szükség.

Fontos állomás

Megjegyezte, ma 220 ezer olyan ember van az országban, aki két évvel ezelőtt még munka helyett segélyből élt. „Magyarország megújításához az új munkahelyeken keresztül vezet az út, és ez az ünnepélyes gyáravató és ez a nagyszerű üzem fontos állomás ezen az úton” – összegezte a miniszterelnök.

Másfél éve rakták le az alapkövet

Orbán Viktor végül felidézte azt is, a szabaddá vált Magyarország egyik jelképes pillanata volt, amikor 1992-ben Antall József miniszterelnök az első magyar Opel Astra kormányához ült.

Orbán Viktor Thomas Sedrannal, az Opel igazgatótanácsának alelnökével avatta fel az 500 millió eurós beruházással felépült flexibilis motorgyárat. A miniszterelnök és Thomas Sedran az avatóünnepségen közösen mutatta be az első motort, amely az új gyárban készült.

Thomas Sedran emlékeztetett arra, hogy az elkészült 30 ezer négyzetméter alapterületű üzem alapkövét mindössze másfél éve rakták le, az azóta eltelt időben pedig nem csupán az új gyártócsarnok épült fel, de a 370 automata megmunkálógépet is felszerelték, beüzemelték. Az új gyárban három- és négyhengeres benzinüzemű motorokat készítenek majd – először 1,6 liter hengerűrtartalmúakat –, de később beindul a dízelmotorok gyártása is, közölte.

Igazodnak az igényekhez

A technológia rugalmasságának köszönhetően a piaci igényekhez igazodva tudnak nagyon rövid idő alatt áttérni a különböző motortípusok gyártására. A motorcsalád valamennyi tagja megfelel majd az Euro 6-os környezetvédelmi normának – fűzte hozzá Thomas Sedran.

Az alelnök szólt arról is, hogy az Opel az új, 500 millió eurós beruházással csaknem megduplázta, 1,25 milliárd euróra növelte magyarországi befektetését, a fejlesztés pedig jelzi azt is, hogy a multinacionális cég hosszú távra tervez és partneri együttműködésre törekszik Magyarországon.

Az Opelnek fontosak a magyar beszállítók

Az Opel igazgatótanácsának alelnöke elmondta: a mai napig 7 millió motort, 5,5 millió hengerfejet és 85 ezer autót gyártottak Szentgotthárdon. Kiemelte, az Opel számára nagyon fontosak a magyar beszállítók, amelyektől tavaly 400 millió euró értékben vásárolt a cég, és amelyeknek körét a jövőben tovább kívánják bővíteni.

Szólt arról is, hogy az idén fennállásának 150. évfordulóját ünneplő Opel eddig 64 millió autót gyártott, az Opel márka az eladásokat tekintve – évi egymillió eladott autóval – a harmadik legnépszerűbb Európában, piaci helyzetüket pedig 2016-ig 23 új modell és 13 új motor bevezetésével kívánják megőrizni, illetve javítani.

Az új modellek közül a szentgotthárdi gyártócsarnokban felállított színpad mellett bemutatták az Opel alapítójának tiszteletére az Adam nevet viselő új városi kisautót és azt az új Astrát is, amelyet már az új motorral szereltek. Szintén új modell lesz a Mokka névre keresztelt szabadidőautó, és hamarosan megjelenik egy új kabrió változat is, amely Cascada névre hallgat.

Teljesen új motorcsalád gyártása indul

Az Opel Flex Motorgyár projektjét 2010 szeptemberében Orbán Viktor miniszterelnök és Reinald Hoben, az Opel/Vauxhall akkori alelnöke közösen jelentette be. A beruházás 5,5 milliárd forintnyi állami támogatásban részesült. Az 500 millió eurós fejlesztésnek köszönhetően egy teljesen új motorcsalád gyártása kezdődik majd meg.

Mint az MNO korábban beszámolt róla, több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: a Mercedes-Benz gyárnyitása mellett az Audi is bővíti győri üzemét.

Második ütemet is tervez a Mercedes?

Augusztus közepén felröppent a hír, hogy újabb bővítést tervez Kecskeméten, a magyarországi autógyártás egyik fellegvárában a Mercedes–Benz. A németek az üzem kapacitását a jelenlegi évi 150 ezerről 300 ezer darabra emelnék. A Daimler szóvivője később nem erősítette meg, de nem is cáfolta ezt az értesülést. A kormány egyébként augusztus végén kiemelt járműipari központtá nyilvánította Kecskemét térségét.

Már látszik a Mercedes-hatás

Az elemzők szerint a járműipari termelés bővülésének köszönhetően javulhat Magyarországon az ipar teljesítménye a következő hónapokban. Tóth Gergely, a Buda-Cash Brókerház makroelemzője a Mercedes-gyár hatására utalva elmondta: az ipari termelési adatokon látszik, hogy elindult valami, mivel a járműgyártás volumene 13,1 százalékkal magasabb volt, mint 2011 azonos időszakában, és április–májushoz képest gyorsult a szegmens kibocsátása.

Foglalkoztatottság: a válság előtti szinten Magyarország

Hazánkba jönnek a cseh és szlovák cégek

A kedvező adózási jogszabályok hazánkba vonzzák a cseh és szlovák cégeket – erről Tóth Márk adószakértő beszélt a Hír TV Rájátszás című műsorában. Magyarország az utóbbi években rejtett adóparadicsommá vált a cseh cégek számára – állítja a CEKIA cseh pénzügyi információs ügynökség. Korábban már más cégek is hazánk mellett tették le voksukat külföldi szomszédaink helyett a kedvezőbb feltételek – az olcsóbb munkaerő és az állami támogatás – miatt.

A következő hónapokban is folytatódhat a munkanélküliségi arány csökkenése és a foglalkoztatottság növekedése – mondta el az MNO-nak Árokszállási Zoltán annak kapcsán, hogy júliusban az állástalanok aránya 10,5 százalékra csökkent, illetve hogy a foglalkoztatottak száma 76 ezer fővel bővült egy év alatt. Az Erste Bank elemzője a következő hónapokban további foglalkoztatottságbővülésre számít, a munkanélküliségi arány pedig a következő egy–két hónapban akár 10 százalék alá is csökkenhet, de a szezonális munkák kifutását követően újra növekedés várható.

További fellendülés jöhet

munkahelyvédelmi akcióterv, melynek végleges formája ma áll össze, további fellendülést hozhat munkaerőpiacon. Mint ismert, az Új Széchenyi Tervnek is a foglalkoztatás dinamikus bővítése az egyik központi eleme. Matolcsy György miniszter korábban hangsúlyozta: az idei mintegy 1400–1600 milliárd  után jövőre a tervek szerint mintegy 2000 milliárd forint fejlesztési forrást állítanak az Új Széchenyi Terv mögé.

Egyéb beruházások hazánkban

– Hamarosan megkapja a tervezett szolnoki citromsavgyár felépítéséhez szükséges állami támogatást a kínai–magyar BBCA Szolnok Biokémiai Zrt.

Átadták a Müller drogérialánc nemzetközi logisztikai központját a Zala megyei Letenyén.

– Az IBM Data Storage Systems Székesfehérváron 180-nal növelte létszámát, miután a 1,5 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházáshoz az Új Széchenyi Terv pályázatán 370 millió forintos támogatást nyert.

Átadták a Szentkirályi Ásványvíz Kft. 600 millió forintos beruházással elkészült, petpalackok gyártásához szükséges, előformagyártó üzemét Szentkirályon.

Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a kormány nevében Orbán Viktor a Coca-Cola HBC Magyarországgal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.